Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sgal i stedet for skal? Har jeg aldri sett. Artig.

Og i hvilke tilfeller benytter de h i stedet for kj?

8375577[/snapback]

Ishe i staden for Ikkje, gløymde ein S i frustrasjonen... Sgal er meir fonetisk korrekt her på vestlandet, sidan me demper K i dei fleste samanhenger. Sgal blir og ein smule feil egentleg, sidan me seier "ska" utan L på slutten. Men det er likefullt grusomt å lesa.

Eksempel: Eg sga she ...

Det har mykje med å gjera snarvegar utav grammatikken, synes det meg. Akkurat som det norske språket forfell sidan folk ikkje gidd ta seg bryet å snakka i heile stavingar lenger.

Lenke til kommentar

Den er ikke helt ny, men den er for god til å la gå i glemmeboken:

- Bomullsindustrien bruker sadistiske metoder, sier Pink i en ny dyrevernskampanje for sauers rettigheter.

Dette er altså det eminente og høyglansede nettmagasinet Seher.no (Nå med enda færre ord!) som rapporterer om dårlige kår på bomullsplantasjene. Eller var det beitemarkene i Australia? Ja, ja. Det kan være det samme.

Ja, det blir egentlig bare verre lengre ned i "artikkelen":

Bomulls-boikott

Hun oppfordrer forbrukere verden over til å boikotte klær med bomull fra merinosauene i Australia.

Kilden.

For ordens skyld. I alle andre artikler om emnet, så er ikke bomull nevnt med ett eneste ord. Pink sa heller aldri ordet cotton.

Endret av Snirfle
Lenke til kommentar

Tok denne testen, og la merke til at det er en del tillate skrivemåter(etter 05-endringene) som ser utrolig dumt ut.

Fra spørsmål 10 og utover, så er det mye rart.

Språkrådet kunne trengt litt flere språkkonservative mennesker.

Se spørsmål 11.

Man kan skrive viss med samme betydning som hvis.

Det er jo to forskjellige ord!

Endret av Dark Knight
Lenke til kommentar
Tok denne testen, og la merke til at det er en del tillate skrivemåter(etter 05-endringene) som ser utrolig dumt ut.

Se spørsmål 11.

8381030[/snapback]

Herregud... Nå går det norske språket rett i dass. :no:

Lenke til kommentar

Se spørsmål 11.

8381030[/snapback]

Jeg ble mer forundret over schæfer/sjæfer, jeg. Schæfer er jo navnet på en hund. Hva blir det neste? Skal vi skrive at den amerikanske presidenten heter "Busj"?

Lenke til kommentar

Det jeg mente var at schæfer er navnet på en hunderase. (Beklager at jeg var litt uklar.) Jeg er i mot at vi skal fornorske navn mer enn nødvendig. Jeg var like mye i mot at champagne nå skrives sjampanje, selv om det er en riktigere skrivemåte i det norske språket.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Fattar ikkje vitsen med at ordboka skal følge det talte språket så mykje som det gjer. Ungdommar spesielt, men og middelaldrande og eldre folk tek altfor mykje snarvegar. Kvifor kan me ikkje la ordboka stå som ei påminning om korleis NORSK høyres ut?

Eg føler språket mitt blir utvatna, endra, vridd og øydelagt. Forsøk på "fornorskingar" er i mine auge sløsing av ressursar, tid og pensum.

Testen det blei henvist til lenger oppe berre gjer meg meir brensel på bålet når eg ergrar meg over at snarvegane i daglegtalen, tendensane til slurv og tek vegen til det skrevne språket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...