Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rett og slett at det kan føre til diverse misforståelser og dialekt egner seg best som muntlig. Og det fører iallefall ikke at rettskrivningen blir bedre. Hvis noen skriver dialekt til meg så gidder jeg rett og slett ikke å lese det. Ikke nok med at du må gjette deg hva den andre skriver, men det er rett og slett galt å skrive det. Blir det samme som om alle skulle skrive sms-språk på forumet. Med alle forkortelser osv osv. Det hadde rett og slett blitt et forjævlig forum og jeg hadde tatt min hatt og gått min vei... Det er kun to mål du kan skrive, og det Bokmål og nynorsk. Ettersom de er de offisielle skriftmålene i Norge.

Endret av Radhoo
Lenke til kommentar

Men man bør ta bedre vare på språket sitt, det vil si at en ikke skrive dialekt på f.eks. dette forumet,

Hvorfor ikke skrive dialekt?

 

Hva er galt med det?

 

 

 

 

Horror.

Hvis du ikke gidder å skrive på en måte fok flest forstår, og har lært på skolen (bokmå og nynorsk), så antar jeg at det ikke er viktig for deg å få fram informasjonen, og gidder ikke å lese det.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke skrive dialekt?

 

Hva er galt med det?

Dialekt er noe man snakker. Vi har TO (tre) skriftspråk i dette land - bokmål og nynorsk (samt samisk). Velg blant dem.

Vil tro at de fleste her ikke forstår samisk. :p

Det er nok sant, men jeg har all respekt for de som velger å skrive på samisk (så lenge de forstår at de innsnevrer lesergruppen sin "litt"). Folk som skriver på dialekt irriterer derimot livet av meg.

Lenke til kommentar
en jeg kjenner sto å venta på bussen, med en brus flaske i hånda, eller det var mange som sto å venta da, og så kom russen da så sprutte, hang ut av ruta på bilen. så fikk han en slags impuls å kasta flaska inn i russebilen. seig å fin russ  han ble riktinok litt mer bløt pga det, men han fikk en slags hevn uansett

 

Amen :roll:

Lenke til kommentar
en jeg kjenner sto å venta på bussen, med en brus flaske i hånda, eller det var mange som sto å venta da, og så kom russen da så sprutte, hang ut av ruta på bilen. så fikk han en slags impuls å kasta flaska inn i russebilen. seig å fin russ  han ble riktinok litt mer bløt pga det, men han fikk en slags hevn uansett

 

Amen :roll:

Det virker som om slike folk skriver det første som faller dem inn, for så å innse at det må rettes opp i. Jeg tenker da spesielt på "eller det var mange som stod og ventet da". Det er merkelige greier, det der. Er de bare for dumme til å tenke raskere enn de skriver? Eller har de for dårlig tid til å skrive saktere enn de tenker? Eller tror de at de snakker, når de skriver her på forumet? :hmm:

Lenke til kommentar
offtopic:

angående språk fra CS, Warcraft og den gjengen der:

 

dette er bare tull. hvis dere snakker slik engelsk (eller norsk for den saksskyld) så blir dere ikke forstått rett og slett. samme med Barneskolen og Ungdomsskolen også. de har noe sånn som kalles skoleengelsk, dette er også bare tull har jeg hørt for hvis man kommer til England så kommer de til å le seg ihjel.

 

uannsett, hvis dere skal bli tatt på ordet å bli tatt seriøst her i verden så skriv riktig både engelsk og norsk.

 

ikke sånn: Det=D

er=R

du=U

 

osv.

 

dette er typisk chatte og sms språk. dette bruker forresten ikke jeg. liker å bli forstått jeg

Lenke til kommentar
Rett og slett at det kan føre til diverse misforståelser og dialekt egner seg best som muntlig. Og det fører iallefall ikke at rettskrivningen blir bedre. Hvis noen skriver dialekt til meg så gidder jeg rett og slett ikke å lese det. Ikke nok med at du må gjette deg hva den andre skriver, men det er rett og slett galt å skrive det. Blir det samme som om alle skulle skrive sms-språk på forumet. Med alle forkortelser osv osv. Det hadde rett og slett blitt et forjævlig forum og jeg hadde tatt min hatt og gått min vei... Det er kun to mål du kan skrive, og det Bokmål og nynorsk. Ettersom de er de offisielle skriftmålene i Norge.

Jeg kan absolutt forstå problemet med SMS skriving, for slik skriving, får jeg overhode ikke med meg. Ser da bare mange bokstaver men ingen sammenheng i verken setning eller ord.

 

Men å klage på dialekter syns jeg blir flise spikking.

 

Sant med 2 dialekter. Bokmål og Nynorsk.

Men ser du på de fleste dialekter ellers, så er jo Nynorsk tatt fra dem, og derfor blitt slik som i dag.

Da vil du også se at Bokmål og Nynorsk er i dialektene.

 

Jeg mener att Vest Telemarkingen skal skrive dialekt, men bruke bokmål ord, og ikke sær ord for stedet han er vokst opp på.

 

Horror.

Lenke til kommentar

Hva om det ble arrangert en internasjonal konferanse der alle lands delegater babla i vei på sitt eget morsmål? Hvorfor hadde dette blitt problematisk?

Så når du skjønner problemstillingen, kan du overføre den til den pågående dialektdiskusjonen.

Lenke til kommentar

morsomt å se hvor mange ***** folk det er her! alt må være politisk korekt eller så er du en sopp...selv om jeg til tider ikke skriver riktig, er det da min feil at jeg ble mobba på skolen ..plaget av lærar'n slikt at jeg ble ann-alfabet!? vell jeg lever livet og har det bra, mens andre mennesker er mere opptatt om jeg skrev riktig "riktig" så er jeg mere bekymret over været og middagen eller noe sånt ..om jeg reker og henge med venna mine før klokka blir 24:00, eller 1

vell det er jo deilig å leve, men jeg synes synd på folk som skal være så nærme perfeksjonister som det er mulig å være...jeg liker ikke sånne folk...og jeg skal slutte å synes synd på dere..gidder ikke lenger..

 

Dere skal liksom vite alt, dere tror dere vet hva livet er..følger jeg ikke dine/deres eksempler så er jeg en sopp.

 

bare fordi noen ikke ser ut som deg, gjør som deg, snakker som deg, tenker som deg, så er de ikke en sopp,.. i andres øyne er du en sopp...

jeg sover gjerne 5 min xtra for å gjøre sjefen min litt sur.

er livet hans viktigere siden han..gikk aldri så mange år på skolen?

skole er ikke = Respekt. Selv respekt er og når du respekterer andre for den de er..

 

Inni deg er du også like redd!,...for at andre ikke skal respektere deg

for den du er...

 

 

dette var et dikt skrevet av meg selv...

Lenke til kommentar
morsomt å se hvor mange ***** folk det er her! alt må være politisk korekt eller så er du en sopp...selv om jeg til tider ikke skriver riktig, er det da min feil at jeg ble mobba på skolen ..plaget av lærar'n slikt at jeg ble ann-alfabet!? vell jeg lever livet og har det bra, mens andre mennesker er mere opptatt om jeg skrev riktig "riktig" så er jeg mere bekymret over været og middagen eller noe sånt ..om jeg reker og henge med venna mine før klokka blir 24:00, eller 1

vell det er jo deilig å leve, men jeg synes synd på folk som skal være så nærme perfeksjonister som det er mulig å være...jeg liker ikke sånne folk...og jeg skal slutte å synes synd på dere..gidder ikke lenger..

 

Dere skal liksom vite alt, dere tror dere vet hva livet er..følger jeg ikke dine/deres eksempler så er jeg en sopp.

 

bare fordi noen ikke ser ut som deg, gjør som deg, snakker som deg, tenker som deg, så er de ikke en sopp,.. i andres øyne er du en sopp...

jeg sover gjerne 5 min xtra for å gjøre sjefen min litt sur.

er livet hans viktigere siden han..gikk aldri så mange år på skolen?

skole er ikke = Respekt. Selv respekt er og når du respekterer andre for den de er..

 

Inni deg er du også like redd!,...for at andre ikke skal respektere deg

for den du er...

icon2.gif

Legge merke til spennende tegnsetting og den nye meningen av "politisk korrekt"

Endret av HolgerLudvigsen
Lenke til kommentar
*klipp, klipp*

 

dette var et dikt skrevet av meg selv...

Tror du legger litt mer i dette enn du egentlig trenger. Fordi vi pirker på tekster folk har skrevet, betyr ikke det at "vi vet hvordan verden fungerer".

 

Personlig mener jeg at tale og tekst (spesielt på internett) gir et bilde av personen som skriver. Enkelte kan være velformulerte, bruker et rikt og nyansert ordforråd, og utøver riktig tegnsetting.

 

Disse vil selvfølgelig bli oppfattet som mer intelligente/voksne enn de som får æren av å få innlegget sitt på trykk i denne tråden.

Lenke til kommentar
fordi som ikke kommer til å skjønne er det jo greit, men var jo bare kødd fra min side

Mulig det.

 

Men, jeg har aldri brydd meg om det du skrev. Og du har fortsatt tilgode å overbevise at du er en intelligent person. Sikkert kult å kødde rundt på forumet. Mange som setter pris på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...