Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

Hva er egentlig forskjellen på sinnsvakt og sinnsykt? Ser at flere skriver sinnsvakt på nett, som for eksempel at noe var sinnsvakt høyt osv. Er det ikke sinnsykt det egentlig heter da? Det er iallefall det jeg alltid har oppfattet. Har aldri brydd meg noe om dette ellers, men begynte å lure litt nå siden jeg leste det på en nettside.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
"Sinnssykt" betyr omtrent det samme som "sinnssvak". Se for øvrig ordboken. Begge blir brukt som et slags forsterkende adverb à la "veldig"/"ekstremt" eller kanskje "kjempe-", noe jeg ikke synes noe om, i grunn.

8098954[/snapback]

 

Var i grunn det jeg trodde, men synes det hørtes så feil ut å si sinnsvakt. Jeg synes heller sinnsykt er det som er mest riktig, iallefall slik det klanger i mine ører.

Lenke til kommentar

Skal jeg tolke ordene "sinnssykt" og "sinnssvakt", ville jeg ha ment at når noen er sinnssyk, er den personen gal. Eller hvis tingen er sinnssykt, er tingen "gal", rar eller anderledes.

Men hvis noen er sinnssvak, så er personen dum, treg og ikke så smart.

 

"Han var sinnssyk som kjørte den sinnssyke bilen".

"Han var sinnssvak, så han skjønte ikke den sinnssvakt dårlige vitsen min".

Endret av BeFs
Lenke til kommentar
Det er vel sitat eller sitere det kalles på norsk sikkert? Hvorfor har forumet da anvendt ordet quote? Og ikke det norske ordet? :roll:

 

edit: småleifer rettet slik at hetsing helst unngås. :D

8100027[/snapback]

Ta deg en titt. Du finner nok flere skavanker i språket i forumbrukergrensesnittet.

Lenke til kommentar
Skal jeg tolke ordene "sinnssykt" og "sinnssvakt", ville jeg ha ment at når noen er sinnssyk, er den personen gal. Eller hvis tingen er sinnssykt, er tingen "gal", rar eller anderledes.

Men hvis noen er sinnssvak, så er personen dum, treg og ikke så smart.

 

"Han var sinnssyk som kjørte den sinnssyke bilen".

"Han var sinnssvak, så han skjønte ikke den sinnssvakt dårlige vitsen min".

8100059[/snapback]

 

Jeg er mer enig i at ordet trekkes i slike sammenhenger. Et eksempel jeg leste på avforum.no, omhandllet en høyttaler som spilte sinnssvakt høyt. Dette hørtes helt rart ut når jeg leste det, og det er akkurat som om ordet ikke passer inn. Det er vel sikkert ikke noen regler som tilsier at dette ordet ikke kan anvendes i slike sammenger, men det høres rett og slett ikke riktig ut. Hvor stammer dette ordet fra egentlig? Har aldri hørt dette har blitt brukt før nå i siste tiden.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Kansje den spilte så høyt at man måtte være gal som hørte på?

Jeg mener også at sånne ord ikke passer inn bestandig. "Veldig" er et ord jeg bruker mye i steden for sinnssykt og sinnssvakt.

 

Jeg lurer på om ordet stammer fra "syk på sinnet", som man kalte folk som var unormale før. Etterpå har det blitt et slags kraftuttrykk, på lik linje med mange andre ord og setninger.

Endret av BeFs
Lenke til kommentar
Skal jeg tolke ordene "sinnssykt" og "sinnssvakt", ville jeg ha ment at når noen er sinnssyk, er den personen gal. Eller hvis tingen er sinnssykt, er tingen "gal", rar eller anderledes.

Men hvis noen er sinnssvak, så er personen dum, treg og ikke så smart.

 

"Han var sinnssyk som kjørte den sinnssyke bilen".

"Han var sinnssvak, så han skjønte ikke den sinnssvakt dårlige vitsen min".

8100059[/snapback]

 

Jeg er mer enig i at ordet trekkes i slike sammenhenger. Et eksempel jeg leste på avforum.no, omhandllet en høyttaler som spilte sinnssvakt høyt. Dette hørtes helt rart ut når jeg leste det, og det er akkurat som om ordet ikke passer inn. Det er vel sikkert ikke noen regler som tilsier at dette ordet ikke kan anvendes i slike sammenger, men det høres rett og slett ikke riktig ut. Hvor stammer dette ordet fra egentlig? Har aldri hørt dette har blitt brukt før nå i siste tiden.

8100102[/snapback]

Han var sinnssvak ? :p Han er sinnsykt god i korthusbygging. ?

 

Jeg tror ikke at jeg har brukt sinnssvak i noen sammenheng som jeg kan huske. :)

Lenke til kommentar
hmm, trur jeg nesten må ta en tur til blitzhuset i oslo, bli kjent med folk. Det virker ikek som om vi har noen blitzere soim er villige til å prate her inne på diskusjon,no

Det hadde virkelig vært kult å prata med folk der, hørt hvordan ting virkelig hang sammen. siden folk her bare leser aviser uten å tenke seg om.

Hvor mage blitzere kasta egg på karl i hagen? alle? ingen uenighet i rekkene? det er som å si at alle i norge er enige at vi skal være me å sloss i irak. Hvor mange blitzere er det i norge, og hvor mage er det som bruker vold?

Lenke til kommentar
Hvorfor i all verden er det flere som har mellomrom før tegnsetting? Og ". ?" – hva skal det bety?

8104526[/snapback]

 

Jeg syntes det var normalt å ha mellomrom mellom siste ordet og spørsmålstegnet.

 

Kanskje jeg tenkte at spørsmålstegnet er som et ord, og at det derfor skal være mellomrom?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...