Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Tihi :)Her.

 

Du sier at ateisme ikke har noen dogmer, og det har du nok rett i. Men poenget er at menneskene er skudd sammen ganske spesielt, og det derfor blir feil å si at ateismen ikke inneholder noen lover.

 

Gammelt jungelordtak. :)

Lenke til kommentar
Aktuelt at DT er verdas beste musikk. Høyrde på det litt for ei stund sidan, men blei fort lei. Altfor mykje runking, og dårleg vokal. Prog og metal skal haldast fråskild.

 

Ingen grammatiske feil her, men ble irritert av at han skreiv "Aktuelt at DT er verdas beste musikk" når han mener det motsatte. Altfor lite brukt muntlig ironi til at det fungerer skriftlig.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Sitter her med det ultimate helvette. Begge pcene mine døde.

 

Den stasjonære pcen vil ikke boote. Dvs, jeg loader bios, men da den kommer til at den skal søke HD og cd rom, går skjermen i svart. Kan kjøre boot cd, men tror den låser seg da den "kontrollerer HD". Fått tips om at harddisken kan ha blitt ødelagt, og at PSUen er fubar....Hva tror dere?

 

Laptopen, men alle bildene mine, tok også ferie. Denne har jeg klart å sette opp igjen. Problemet her var noe av det samme, bare at den gikk i 1/100 dels bluescreen, og rebootet. Backupen av bildene mine fungerte ikke. Har lett etter de, men har mer eller mindre gitt opp.

 

Trenger egentlig mest en løsning på 1. problem. Tror ikke problemene henger sammen.

 

 

 

Begge hjernehavdelene mine leverte inn avskjedsøknad i dette øyeblikk :ermm:

Lenke til kommentar

Vi har en utvekslingsstudent fra Thailand i klassen vår, og siden han ikke kan norsk blir klasseforstanderen vår nødt til å forklare ham ting og tang på engelsk. Norsklæreren vår er en gammel mann som knapt kan "yes" og "no" på engelsk, så det er ganske mrsomt å høre på ham.

 

"Det står i heftet." blir til "It stands in the heft." og "Det er ti minutter igjen av timen" blir til "It is ten minutes again of the hour". :love:

 

Ikke det at jeg skriver eller snakker feilfritt, men det er morsomt å pirke på andre ... :)

Lenke til kommentar

Syns det hørtes litt rart ut, men skjønner sammenhengen nå.

 

En skikkelig grov en:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Gjennomsnitt sover ett voksent menneske rundt 7 timer hver dag... dette er egentlig for lite og mange får alt for lite søvn... Det å såve forlite kan være som å leke med døden.. vi er avhengi av den for å fungere... mangel på søvn kan gi store helse problemer... jeg prøver så godt jeg kan med å såve 8timer hver natt... bare det er en nytelse... og vokne litt før den hersens vekkerklokka er som en drøm... og bare ligge der og se i taket under den varme dyna smile.gif

Det er heller ikke anbefalt å såve middagslurer... de kan ødlegge døgn rytemen helt.. plutslig sover du i 5-6 timer og da er det gjort igjen...

Samt inntak av alkohol gjør at man kanskje tror at man sover bedre... men man gjør faktisk ikke det... man sover faktisk dårligere...

Lenke til kommentar
Ved de såkalte "parverba" i norsk, der vi opphavlig har et system med sterk bøyning i intransitiv bruk og svak bøyning i transitiv bruk (f.eks. henge, knekke, skvette, slenge osv.)

Dette synes jeg høres litt snodig ut. Transitive verb er altså verb som krever objekt, og iflg. rådet skal det da være slik:

 

Mannen knakk planken

Planken knekte

 

Jeg tenkte motsatt, men det er kanskje fordi jeg leste vg-overskriften.

Lenke til kommentar
Planken knakk av slaget.

 

Mannen knekte planken.

 

Jeg tror det er snakk om to forskjellige preteritumsformer av to til forveksling like verb med hvert sitt bruksområde. I setning 1 er det subjektet som knekker, i setning 2 er det objektet.

8016801[/snapback]

 

Jeg er ingten norsklærer, men er ikke forskjellen transitivt/intransitivt verb? Altså om det tar objekt eller ikke. Noen verb har to forskjellige former avhengig derav. Et annet eksempel er brenne: "Jeg brente et lys" og "Huset brant ned".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...