Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg blir iritert hver gang jeg må skrive en NyNorsk stil på skolen, sånn som nå! Blir egentlig mest Iritert på den helt elendige ordboka vi har i NyNorsk!

 

Veit noen om en fin NyNorsk ordliste på internett btw? :)

 

Hva skjer med store bokstaver overalt?

7902406[/snapback]

 

Inspirert av tysk, kanskje...

De store bokstavene passer fortsatt ikke, så vi konkluderer med at man kan lese mye rart.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Hvis du føler att du ikke er alene er du nokk skitsofren.

 

Noksagt. :)

 

rent bortsett fra i gjeseromme går d greit, men e hate d romme

 

Slengkyss. :)

 

Trådtittel.

bærbaren er låst på mimimums farts

 

Tarmgass. :)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Er det noen andre enn meg som har tittet på karrière delen av HW og sett annonsene til Dfind. Gudhjelpemegsådårligrettskrivingharjegikkesettførfranoensomleveravåformidlekompetanse.

En kjapp titt på nettsidene viser det samme. Her er svensk, norsk og engelsk i herlig blanding, uten hensyn til hverken grammatikk, eller forskjell på store og små bokstaver.

 

Jeg finner det særdeles underholdende når de søker etter personer med "gode engelsk kunnskaper". Kanskje det hadde vært en ide for de ansatte hos Dfind å ta oppfriskningkurs i norsk før de prøvde seg på noe så avansert som jobbannonser. Både nettsider og annonser er helt klart forfattet av mennesker som strøk ungdomsskolen.

 

Stakkars, stakkars kunder.

 

http://www.rubrikksiden.no/jobb/index.php?annonse_id=2053

 

http://www.dfind.no/195.asp

Lenke til kommentar

Dette er litt langt, men det er like ille hele veien.

Dette skjedde i siste time i dag vg1 almenn, vi hadde tysk og læreren klikka som vanelig og vi roa oss ned flere ganger, ingen gidder følge med, jeg lå på puleten hadde vondt i hode å hver gang før hu var ferdig med å spørre meg om noe som helst sa jeg bare nei, hu ble lei etterhvert å slutta å spørre, begynte å lese høyt fra boka igjenn og så at to stykker satt å prata, hu spurte han ene om hva hu nettopp hadde lest og han svarte; aner ikke, hu så litt bort og spurte så et spørsmål om noe hu akuratt hadde lest, han sa han ikke hadde peilin å ble litt flau(han er ikke den som liker å si ting høyt i klasserommet). Da ble en jente i klassen så sur fordi hu følte det var mobbin/trakasering av medelev så da sa hu til læreren; "Det der er faen ikke nødvendig! Herregud han sa jo til det at han ikke fulgte med og du spør han om noe han sa han ikke fulgte med i! Skjerp deg, kanskje han ble flau eller føler seg mobba nå(noe i den dur)" Læreren kom og så hu olmt i annsiktet til hu endelig gikk tilbake til kateteret og stilte seg bak det og begynte med en tale om at det var ikke sånn det var ment osv, mens hu faktisk begynte å gråte!! :w00t: Det er en deilig dag i livet mitt, den læreren er alltid pirkete og når vi gjør noe får vi kjeft fordi det er feil og må gjøre det på nytt, så føler ingenting for den læreren der, et standar rasshøl! :thumbdown:

Om han ikke følger med i tysktimene, burde han i hvert fall holde ørene åpne når norsk står på timeplanen. :no:

Lenke til kommentar
En kjapp titt på nettsidene viser det samme. Her er svensk, norsk og engelsk i herlig blanding, uten hensyn til hverken grammatikk, eller forskjell på store og små bokstaver.

 

Jeg irriterer meg noe forferdelig over folk som skriver verken med h foran; altså hverken.

Lenke til kommentar
En kjapp titt på nettsidene viser det samme. Her er svensk, norsk og engelsk i herlig blanding, uten hensyn til hverken grammatikk, eller forskjell på store og små bokstaver.

 

Jeg irriterer meg noe forferdelig over folk som skriver verken med h foran; altså hverken.

7908465[/snapback]

Jeg også, men språkrådet er litt mer aksepterende.

Lenke til kommentar
Jeg irriterer meg noe forferdelig over folk som skriver verken med h foran; altså hverken.

7908465[/snapback]

Slapp av, snart er det forbudt, og du kan skrive pub med ø allerede, så det går din vei. Hvis du er heldig, kan man snart skrive vem, vor og vorfor også, men enkelte av oss synes ikke man skal endre språket kun fordi noen ikke er i stand til å skrive noe annet en lydskrift.

 

Språkrådet mer forståelsesfulle? Hverken har alltid blitt skrevet med h, det er "verken" som er den forståelsesfulle varianten av ordet, laget for folk som har problemer med stum h.

Lenke til kommentar
Ja det er jo sant. De tar jo de usslige jobbene. men alikavel. De må da kunne lære seg norsk.

 

Burde være en regel for alle som bor her så så lang tid, at de burde ha et obligatorisk Norsk kurs. Hater og gå rundt i Oslo og det eneste jeg hører er Albanere og annet faenskap som babler på dems språk.

Det er nok flere som trenger Norsk kurs.

Lenke til kommentar
Jeg irriterer meg noe forferdelig over folk som skriver verken med h foran; altså hverken.

7908465[/snapback]

Slapp av, snart er det forbudt, og du kan skrive pub med ø allerede, så det går din vei. Hvis du er heldig, kan man snart skrive vem, vor og vorfor også, men enkelte av oss synes ikke man skal endre språket kun fordi noen ikke er i stand til å skrive noe annet en lydskrift.

 

Språkrådet mer forståelsesfulle? Hverken har alltid blitt skrevet med h, det er "verken" som er den forståelsesfulle varianten av ordet, laget for folk som har problemer med stum h.

7909124[/snapback]

 

Sant nok, men jeg misbrukte likevel H før verken. Det er feil med h, selv om det blir enklere å skille mellom vond verk og verken, eller.

Heldigvis lever jeg ikke av jobbannonser og kompetanseformidling.

 

edit: hverken er riksmål og i henhold til tidene har man vel satt sig et endeligt punktum for sligt.

Endret av Kjellvez
Lenke til kommentar
Sant nok, men jeg misbrukte likevel H før verken.  Det er feil med h, selv om det blir enklere å skille mellom vond verk og verken, eller.

Heldigvis lever jeg ikke av jobbannonser og kompetanseformidling.

 

edit: hverken er riksmål og i henhold til tidene har man vel satt sig et endeligt punktum for sligt.

7913804[/snapback]

Du kan ikke misbruke ett ord ved å skrive det riktig.

 

hverken II verken el. hverken — eller konj (fra da. hverken, gda hwærki(n), jf norr hvár(t)ki 'ikke noe av to') sideordnende konj som uttrykker en nektelse som sammenfatter to (el. flere) ledd hun kan verken lese eller skrive / være verken for eller imot / jeg kan ikke komme verken i dag eller i morgen

hverken konj el. II verken s d

 

Det stammer til og med fra norrønt. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...