Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei. Høflighetsformene er De og Dem. Vi har ikke en flertallshøflighetsform i norsk.

 

Uansett er det vel veldig få som fortsatt går rundt og sier De til folk.

 

ordbok.no:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

de: I de pers pron, obj-form dem, gen.form deres opph av II de

1 fl av han, hun, den, det de kom i går / det var deres egen skyld / det fins de som mener at ...

2 i høflig tiltale til enkeltperson si 'De' til en / Deres Majestet / kan De være så vennlig å reise Dem?

 

 

dere: dere pers pron, obj-form dere, gen.-form deres (trol fra mno þiðr, av norr iðr, variant av yðr, dat, akk. fl av ér, þér) 2. pers fl av du, i tiltale til flere: kan d- som sitter bakerst, høre? / d- jenter! / d- der borte / gled d-! / d- to / er det d-s bil?

 

ingen høflighetsform her :)

Endret av unge thendrup
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Her kan dere skrive hva dere svare vis en tlf selger kommer på din tlf ^^

*ja jeg jobber som det men ikke begynne med mye OT bare kom med ting man kan si eller ting dere sier* :=)

 

vis jeg noen gang får en tlf selger på meg tror jeg at jeg kommer til og si noe sånt som dette..

 

*kommer til og høre på han og gi han mye forhåpninger og så si men du jeg orker ikke eller kan ikke så vi ses hehe*

 

 

Nå ble jeg litt opphisset ... :whistle:

Lenke til kommentar

Det der gjorde nesten vondt pc...

 

Norsk wow spiller innlagt

Hva? Har spillet skiftet nasjonalitet, blitt levende, og utviklet skuespillerferdigheter?

 

En tråd fra samme bruker heter "Første norske wow pasient innlagt!".

Er det et norsk "wow" at en pasient har blitt innlagt? I så fall har han glemt en - eller et : ...:p

 

Tråden tiltrekker seg tydeligvis likesinnede.

10hi, hvis du ikke sitter på en PC og spiller WoW, så er du altså ute å reker gatelangs og blir påvirket av dophuer og småkriminelle.
Burde sikkert tvagsinnlagt en del WoW spillere hvis det hadde vært lov, men sånn er de ikke :DDerfor skriver jeg denne posten..neida :p
Kanskje de heller burde gitt dem tvangsundervisning?
Uten å ha kjennskap til saken er det jo sannsynlig at han hadde slet endel før han starta med wow?

 

Kunne ha siter 80% av innleggene tror jeg. *grøss*

Lenke til kommentar
"Serveren er overbelastet til å behandle din forespørsel. Prøv igjen senere."

Dette går vel i hvert fall ikke?

7900445[/snapback]

Hm, nei, men serveren kan da ikke være for overbelastet, kan den vel? Hvis den er overbelastet kan den jo ikke behandle forespørselen uansett.

 

"Mannan var for død til å ta telefonen."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...