Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har hørt rykter om at det er lov å skrive "de som" i tilfeller der "dem som" er korrekt, f.eks. Jeg så dem som var der.

Latterlig er det uansett.

7459210[/snapback]

For det første er «de» og «dem» likestilte nå, og for det andre er dine eksempler like korrekte uten å ta hensyn til denne likestillingen.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
jeg får støt når jegtar på pc-en noen g anger. vet ikke hva det er. den er jordet og slikt så det er ikke problemet. men jeg har tilkoblet keyboard og lydkort (usb). blir det for mye for den eller hva er deT?

 

Støtende opplevelser. :)

Lenke til kommentar

OK. Forskjellen er: De er subjektsform, dem er objektsform. Vi kan sammenligne med jeg, subjektsform, og meg, objektsform. Hun er subjektsform og henne er objektsform.

De så henne. Hun så dem. Jeg så henne. Hun så meg. :)

 

"siden vi lærte å skrive de uansett på skolen."

Gjorde dere virkelig det? :dontgetit:

Endret av unge thendrup
Lenke til kommentar

Spørsmål: Hva er riktig: "Det hendte at dem jeg spionerte på, ville inngå avtale med meg" eller "Det hendte at de ..."?

 

Svar: Eneste mulighet er de (som), fordi de er subjekt i oversetningen de (...) ville inngå en avtale med meg. Derimot er det valgfritt de/dem når pronomenet i oversetningen er objekt eller står etter en preposisjon: (... at) jeg misunte de/dem (som) jeg spionerte på; han skjøt på de/dem som fulgte etter ham. Norske dialekter varierer på dette punktet. – Språkrådet godtar altså både de og dem her, men anbefaler objektsformen dem.

 

http://www.sprakrad.no/Trykksaker/Spraakny...0%93_vi_svarer/

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Jeg innstalerte engelsk sims2 å norsk sims2 uteliv det gikk helt fint.. så det kan hende går helt fint..

Det var greit å vite.

7460858[/snapback]

 

Enda greiere hvis man møter slike kommunikative landsmenn som tvilsetter fremmedspråklige "tvilstilfeller" på sin egenartede måte :)

Lenke til kommentar
hei,noen som har en bra link til et bra men ikke for dyrt kit? ikke mere enn 2000kr er jeg villig til og betale;)

 

neon kit på bilen din tror jeg vare ikke lovligt heri norge

 

nei so? vet da vell det da.... men skal ha det uanz?=)

 

 

"Bil og motor" er en herlig del av forumet. :)

Uhm... Skal det være stor "E" i dette tilfellet?

 

Det skal det ikke.

Endret av ikkespisgress
Lenke til kommentar

Gjøres det korrekturlesing i Dagbladet? Noen ganger kan man begynne å undre ...

 

http://www.dagbladet.no/sport/2006/12/09/485549.html

 

Liverppol ser endelig ut til å være på skinner.

 

Bom,bom,bom

 

Ballinnehavet var sterkt fordel rødt, men i turo og orden bommet Bellamy, Garcia og ikke minst Dirk Kuyt på store målsjanser.

 

Pearce stoppet antakelig et mål, men stoppet ikke ballen med vilje.

 

Fulham-keeper Lastukova reddet Steven Gerrards straffe-forsøk, men slo ballen rett ut i feltet igjen.

 

Inne i feltet steg spanjolen Garcia til værs og stusset ballen vakkert vis tverliggeren og i mål.

 

På overtid sørget innbytter Mark «Speedy» Gonzales for reprise av foffige helgs utklassingssifre mot Wigan.

 

Godt gjort!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...