Thend Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Flere enn meg som irriterer seg over alle som skriver "de" der det skal være "dem"? Lenke til kommentar
Ingar Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Utenriksminister Jonas Gahr Støre roste det muslimske miljøet for viljen til samarbeid etter karikaturstriden da han talte i moskéen fredag Et aksenttegn her, et aksenttegn der ... Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Eller dette:HeiHar sett på litt forsjellige yrker,men så kom jeg over dette yrke:Utenrikstjenestemann.Høres ut som et yrke som har lang utdaninng,syns jeg.Også lurer jeg på hvordan dette yrke er?.Hva gjør du i dette yrke?.Framtidsutsikter?,Lønn?,Utdannelse?. 7434978[/snapback] REDD MEG! Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Flere enn meg som irriterer seg over alle som skriver "de" der det skal være "dem"? 7453971[/snapback] Er det ikke lov å sløyfe 'dem' nå for tiden? Lenke til kommentar
Thend Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Jeg har hørt rykter om at det er lov å skrive "de som" i tilfeller der "dem som" er korrekt, f.eks. Jeg så dem som var der. Latterlig er det uansett. Lenke til kommentar
andm Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Jeg har hørt rykter om at det er lov å skrive "de som" i tilfeller der "dem som" er korrekt, f.eks. Jeg så dem som var der. Latterlig er det uansett. 7459210[/snapback] For det første er «de» og «dem» likestilte nå, og for det andre er dine eksempler like korrekte uten å ta hensyn til denne likestillingen. Lenke til kommentar
Thend Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Din tur til å komme med kilde på den. For det andre: nei. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 jeg får støt når jegtar på pc-en noen g anger. vet ikke hva det er. den er jordet og slikt så det er ikke problemet. men jeg har tilkoblet keyboard og lydkort (usb). blir det for mye for den eller hva er deT? Støtende opplevelser. Lenke til kommentar
Dimanche Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Jeg innstalerte engelsk sims2 å norsk sims2 uteliv det gikk helt fint.. så det kan hende går helt fint.. Det var greit å vite. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Flere enn meg som irriterer seg over alle som skriver "de" der det skal være "dem"? 7453971[/snapback] Jeg kan ikke forskjellen. Mulig det er siden vi lærte å skrive de uansett på skolen. Ikke skyld på meg, skyld på skolene! Lenke til kommentar
Thend Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 (endret) OK. Forskjellen er: De er subjektsform, dem er objektsform. Vi kan sammenligne med jeg, subjektsform, og meg, objektsform. Hun er subjektsform og henne er objektsform. De så henne. Hun så dem. Jeg så henne. Hun så meg. "siden vi lærte å skrive de uansett på skolen." Gjorde dere virkelig det? Endret 9. desember 2006 av unge thendrup Lenke til kommentar
Ingar Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Spørsmål: Hva er riktig: "Det hendte at dem jeg spionerte på, ville inngå avtale med meg" eller "Det hendte at de ..."? Svar: Eneste mulighet er de (som), fordi de er subjekt i oversetningen de (...) ville inngå en avtale med meg. Derimot er det valgfritt de/dem når pronomenet i oversetningen er objekt eller står etter en preposisjon: (... at) jeg misunte de/dem (som) jeg spionerte på; han skjøt på de/dem som fulgte etter ham. Norske dialekter varierer på dette punktet. – Språkrådet godtar altså både de og dem her, men anbefaler objektsformen dem. http://www.sprakrad.no/Trykksaker/Spraakny...0%93_vi_svarer/ Lenke til kommentar
wilzoo Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Hehe, gullkorn fra Rema 1000 i Klæbuveien i Trondheim. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Jeg innstalerte engelsk sims2 å norsk sims2 uteliv det gikk helt fint.. så det kan hende går helt fint.. Det var greit å vite. 7460858[/snapback] Enda greiere hvis man møter slike kommunikative landsmenn som tvilsetter fremmedspråklige "tvilstilfeller" på sin egenartede måte Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 (endret) hei,noen som har en bra link til et bra men ikke for dyrt kit? ikke mere enn 2000kr er jeg villig til og betale;) neon kit på bilen din tror jeg vare ikke lovligt heri norge nei so? vet da vell det da.... men skal ha det uanz?=) "Bil og motor" er en herlig del av forumet. Uhm... Skal det være stor "E" i dette tilfellet? Det skal det ikke. Endret 9. desember 2006 av ikkespisgress Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Nei, det er da ingen ny setning, egennavn eller lignende. Lenke til kommentar
Ingar Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Gjøres det korrekturlesing i Dagbladet? Noen ganger kan man begynne å undre ... http://www.dagbladet.no/sport/2006/12/09/485549.html Liverppol ser endelig ut til å være på skinner. Bom,bom,bom Ballinnehavet var sterkt fordel rødt, men i turo og orden bommet Bellamy, Garcia og ikke minst Dirk Kuyt på store målsjanser. Pearce stoppet antakelig et mål, men stoppet ikke ballen med vilje. Fulham-keeper Lastukova reddet Steven Gerrards straffe-forsøk, men slo ballen rett ut i feltet igjen. Inne i feltet steg spanjolen Garcia til værs og stusset ballen vakkert vis tverliggeren og i mål. På overtid sørget innbytter Mark «Speedy» Gonzales for reprise av foffige helgs utklassingssifre mot Wigan. Godt gjort! Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 (endret) Det er vel fortløpande oppdatering av kampane? Tvilar på dei har korrekturlesning på det. Endret 9. desember 2006 av Zeph Lenke til kommentar
Ingar Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Det er vel fortløpande oppdatering av kampane? Tvilar på dei har korrekturlesning på det. 7464187[/snapback] Nei, det var en artikkel. Sjekk linken. Lenke til kommentar
andm Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Korrekturlesing i avisene forsvant vel for en stund siden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå