Zeph Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 (endret) Hva tid kommer stalker? Hvem tid kommer Stalker. Det svir i øynene. 7257218[/snapback] Skulle til å poste det selv. Helt grusomt! 7257383[/snapback] :cry: Det gjer fysisk vondt å lese sånt. Hvet ikke hvem spill? Endret 16. november 2006 av Zeph Lenke til kommentar
MRN Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 (endret) Hvet ikke hvem spill? Jeg har nå slettet poster som kritiserte skrivemåten til trådstarter. Vennligst forholdt dere til sakens kjerne istedet for å angripe skrivekunnskapene til brukere. Tråd flyttes også til Spørsmål og svar - PC ..men å rette overskriften, nei, det var for vanskelig. (edit: tok vekk ikke-virkende sitater) Endret 16. november 2006 av MRN Lenke til kommentar
frostbitten Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 (endret) Ikke en tråd om PS3/X360 uten noe negativt om PS3 fra avanor's side. Den var meg det. Tør jeg spørre hva som er feil? Endret 16. november 2006 av frostbitten Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 Ikke en tråd om PS3/X360 uten noe negativt om PS3 fra avanor's side. Den var meg det. Tør jeg spørre hva som er feil? 7299302[/snapback] Man skal kun markere genitiv med apostrof i ord som slutter på s, x og z. Lenke til kommentar
frostbitten Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 Da lærte man noe nytt i dag også. Takker så meget. Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 (endret) Man skal kun markere genitiv med apostrof i ord som slutter på s, x og z. 7299387[/snapback] Lurt å merke seg er at apostrofen i slike tilfeller skal stå istedenfor s-en, og ikke i tillegg til den. Unntak Apostrofen kan likevel brukes i særtilfeller: i forbokstavord som ender på liten bokstav og blir skrevet uten punktum, og etter enkeltbokstaver, visse forkortinger og ord som er brukt mer tilfeldig som substantiv. Ap's politikk, en pc's prosessor, bokstavene æ, ø og å's plass i alfabetet, Larsen & Co's firmabil, sitte's partisippform Endret 16. november 2006 av Daniel Lenke til kommentar
CNesset Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 Syns ikke man skal klandre journalister for skrivefeil. Det går rimelig fort i svingene til tider. Når så og si alle aviser har sagt opp sine korrekturavdelinger blir det bare tull. 7294753[/snapback] Selvfølgelig skal man klandre journalister og journalistikk... Det er jo det folk leser!! Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 Hvem andre skal man klage på om man ikke får klage på journalistene? Disse har jo dette som yrke, og i de fleste tilfeller utdanning. Det blir det samme som om en kokk ikke skulle vite kokepunktet på vann. Kan jo ikke klandre kokken for han tenker jo aldri over det, kokken ser jo bare at vannet koker. Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 Syns ikke man skal klandre journalister for skrivefeil. Det går rimelig fort i svingene til tider. Når så og si alle aviser har sagt opp sine korrekturavdelinger blir det bare tull. 7294753[/snapback] Er det ikke: Så å si ? Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 Er det ikke:Så å si ? 7301168[/snapback] Jo. Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 wow er dylr før en fatting man såm meg får bare 50 kr i uke lønn årker ikke bruke den til wow. kan noen si meg et spille som er gratis å man får lvl å sånt untat anacry online å tibia å runescape!? Lenke til kommentar
Caze Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Er det ikke:Så å si ? 7301168[/snapback] Jo. 7301186[/snapback] Nei. "Så og si" er riktig. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 (endret) Infinitiv som utfylling Infinitiver kan stå som bestemmelser til andre ord. Enkelte adjektiv, substantivfraser o.l. krever så å si å bli utfylt med en infinitiv som underordnet bestemmelse. Her er noen tilfeller der det skal være å, men der mange gjør feil: sofaen er god å sitte i (utfylling til god) jeg har den glede å hilse fra far (utfylling til den glede) sant å si (utfylling til sant) så å si (utfylling til så) vel å merke (utfylling til vel). I disse eksemplene kan altså ikke og brukes. Kjelde: Norsk Språkråd: Å eller og? Endret 17. november 2006 av Zeph Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Det er da viktig med et septisk blikk på alt! En ren trykkfeil, men med et ganske morsomt resultat. Lenke til kommentar
Caze Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Infinitiv som utfylling Infinitiver kan stå som bestemmelser til andre ord. Enkelte adjektiv, substantivfraser o.l. krever så å si å bli utfylt med en infinitiv som underordnet bestemmelse. Her er noen tilfeller der det skal være å, men der mange gjør feil: sofaen er god å sitte i (utfylling til god) jeg har den glede å hilse fra far (utfylling til den glede) sant å si (utfylling til sant) så å si (utfylling til så) vel å merke (utfylling til vel). I disse eksemplene kan altså ikke og brukes. Kjelde: Norsk Språkråd: Å eller og? 7301984[/snapback] I stand corrected... Lenke til kommentar
Thend Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 (endret) Noe annet du kan tenke på er at de to ordene som "og" binder sammen skal ha samme grammatiske form. F.eks. to verb i presens: sitter og ser. I "så å si" ser vi at "så" er et adverb, mens "si" er et verb i infinitiv, altså har de ikke samme grammatiske form. Endret 17. november 2006 av unge thendrup Lenke til kommentar
andm Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Min oppfatning er at folk flest anser det som blir skrevet i medier, som blant annet aviser, som korrekt, og at det de skriver representerer et godt språk. Derfor synes jeg det er riktig å forvente at de faktisk holder et akseptabelt kvalitetsnivå på språket. De har et ansvar å bære på. Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 (endret) Artig artikkel. Endret 17. november 2006 av Redline Lenke til kommentar
Road11 Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Artig artikkel. 7306357[/snapback] Leser de gjennom hva de selv har skrevet? Det burde ikke være mulig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Jeg er hobby fotograf. Siden når ble det mulig å være en hobby? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå