Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hva det guy!

 

1. "Hva". Det skulle vært "var".

2. "guy". Sikkert en skrivefeil, men likevel. "Gøy" er det riktige svaret.

3. "!" er feil tegn. Skulle selvfølgelig vært et spørsmålstegn.

 

Så det hun egentlig prøver å spørre om er "Var det gøy?". Er det lett å skjønne? :wee:

7266086[/snapback]

Har en kompis som også plusser på en H foran 'var'. Ganske irriterende. :p

Lenke til kommentar
Akurratt kjøp meg Scarface spillet på pc. Etter og ha installert alt og jeg er klar til og spille kommer denne mld opp: Sprry, but licence date has expired

Please kontact the software provider to update the software or extendt the licence.

 

Hvis jeg ser bort i fra tastefeila, så er det fremdeles fryktelig galt...

Lenke til kommentar

Har ikke tatt meg bryet å lese igjennom 480 sider med poster, men jeg regner med at det er fler enn meg som irriterer seg grønn over at tråder sporer av pga. selvutnevnte "norsklærere" som skal printe rettskrivning inn i hue på oss dødelige. For å være helt ærlig synes jeg moderatorer bør begynne å slå ned på dette.

 

Det er ikke såå ille her på HW-nettverket, men prøv å følg en diskusjon på feks. ITavisen, dagbladet, osv. 80% av postene er syting over at journalisten har enellerannen skrivefeil, og de resterende 20% er klaging over at det er dårlige nyheter eller "old news."

 

Har folk virkelig ikke bedre ting å gjøre?

Lenke til kommentar

Syns ikke man skal klandre journalister for skrivefeil. Det går rimelig fort i svingene til tider. Når så og si alle aviser har sagt opp sine korrekturavdelinger blir det bare tull.

 

Selv sliter jeg med setningsdelinga. Komma, punktum -og- og tankestreker fyker rundt. Joa har lest om slikt flere ganger men det blir bare ikke riktig. og / å er min absolutt største svakhet, som jeg enda ikke har forstått helt. :|

 

Så de av dere som ser meg med slike feil, sleng gjerne inn en PM eller merknad i posten så jeg blir kvitt det.

Lenke til kommentar
Syns ikke man skal klandre journalister for skrivefeil.

7294753[/snapback]

Hadde det nå bare vært snakk om skrivefeil eller tastefeil, så haddet det vært en annen sak. Jeg er nokså skuffet over journalistene og hvor mange språkmisforståelser de har. Blir jeg oppgitt over en feil i avisen, er det ikke over en uskyldig tastefeil, men over hvordan de ennå ikke har fått grammatikken og viktige skrivereglene inn i hodet.

 

Jeg mener imidlertid ikke at det er riktig at en gruppe mennesker skal hetse forfatteren av en tekst, slik som du fremstiller det. De ansvarlige for tekstene må likevel kunne belage seg på litt kritikk, og forhåpentligvis vil de jo forbedre språket sitt.

Lenke til kommentar
Syns ikke man skal klandre journalister for skrivefeil.

7294753[/snapback]

Jobben deres er å skrive. Hvis de konsekvent utfører en dårlig jobb, så bør de finne seg noe annet å gjøre. Siden de har tusenvis av lesere så er det ekstra viktig at de skriver riktig. Med så mange lesere kan man regne de som forbilder med tanke på skriving. Det hviler et ekstra ansvar på folk som har en slik rolle som forbilde.

Lenke til kommentar

ITavisen er blant de aller verste. Det blir ekstra morro når de som skal "rette" på det i forumet går ENDA mer feil enn hva journalistene gjør.

 

Språket bør heller ikke har for strenger regler, det må jo flyte i takt med det behovet man har. Snakket med en bygdetulling som var kjempeglad for at de hadde begynt å skrive på dialekt, da brukte de jo "språket" sitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...