henrik_s Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Glemte stor forbokstav, men det var uansett ikke spørsmålet."Dø!," ropte Per. Blir det slik altså? 6758207[/snapback] "Dø!" Ropte Per. '!' ender setningen inne i anførselstegnene, derfor skal neste bokstav være stor. Lenke til kommentar
andm Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Dø! ropte Per eller «Dø!» ropte Per. Overnevnte er korrekt. Skrivereglene er enig med meg. Er dere også enig med meg? Lenke til kommentar
Matias Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Så jeg hadde riktig helt i fra start? Nå blir jeg jo bare forvirra. "Dø!" Ropte Per. Jeg tror selv det skrives slik, men så var det noen som sa det var feil. Kan ikke noen flere svare, slik at jeg kan være sikker? Gjerne henvis til en kilde. "Dø!" ropte Per. Er det også lov å skrive det slik? Lenke til kommentar
andm Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Gjerne henvis til en kilde. 6765871[/snapback] Skriveregler av Finn-Eirk Vinje. Motsi ikke bibelen. Lenke til kommentar
Matias Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 "Dø!" Ropte Per. Funker det også? Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Det er feil med stor forbokstav i «ropte». Som Ostekjeks sier, er det «Dø!» ropte Per som er korrekt. Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Ikke komma etter det Per sa? Det har jeg lært. Sier ikke at jeg har rett nå, vil jo bare forbedre mine egne norskkunnskaper. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Meiner det er slik at ropeteiknet erstattar/oppfyller funksjonen til kommaet i det tilfellet. Det same gjeld for spørjeteikn trur eg. (Ostekjeks eller andre får rette meg om det er feil.) Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Da forstår jeg. Hvis det skulle være riktig, så er det riktig med komma i dette eksempelet: «Jeg kjeder meg, sa Per»? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 kjøleskap elementer til fase kjøling Trådtittel i vann- og ekstremkjølingkategorien. Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Så i skoleårboka fra i fjor. Det var en som skrev som en kommentar til en annen, «Hehe, norsk læreren din har jo lært deg mye, sånn som du skriver, stakkars norsk lærer som har hatt deg ass». Hvorfor noe så frekt kom på trykk, aner jeg ikke. Lenke til kommentar
Matias Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Da forstår jeg. Hvis det skulle være riktig, så er det riktig med komma i dette eksempelet: «Jeg kjeder meg, sa Per»? 6767729[/snapback] Kan jo ikke skrive det slik? Per sier jo ikke: "Sa Per". Må vel bli: "Jeg kjeder meg," sa Per. Lenke til kommentar
akristina92 Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Da forstår jeg. Hvis det skulle være riktig, så er det riktig med komma i dette eksempelet: «Jeg kjeder meg, sa Per»? 6767729[/snapback] Kan jo ikke skrive det slik? Per sier jo ikke: "Sa Per". Må vel bli: "Jeg kjeder meg," sa Per. 6768625[/snapback] Nei, han sier ikke "sa Per", men det skal da være logisk nok at alt før "sa Per", sa Per. Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Nei, jeg sa ikke at Per sa «sa Per», jeg tok bare med hele setningen inn i « og », uten å legge hva Per sa inn i anførselstegn. Lenke til kommentar
Matias Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Nei, alle skjønner jo det, men logikken kommer ikke fremfor regler. Kan jo være jeg tar feil, men tror ikke det der er lov. Lenke til kommentar
Roiku Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Han har flere kort enn 4 ivertfall Men han er sjapp ^^ Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Jo mer du røyker, jo mer alkohol må du drikke for å kjenne rusen. Det er resultatet av en ny forskningsrapport. Lenke til kommentar
akristina92 Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 All key's gone Pent bruk av apostrof. Lenke til kommentar
andm Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Meiner det er slik at ropeteiknet erstattar/oppfyller funksjonen til kommaet i det tilfellet. Det same gjeld for spørjeteikn trur eg. (Ostekjeks eller andre får rette meg om det er feil.) 6767549[/snapback] Det stemmer. Lenke til kommentar
Teodorull Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 er det noe som irriterer meg så er det ord delings feil. hver gang jeg ser det tenker jeg; "er de helt dum i hodet? alle skjønner jo at det skal skrives i et ord!" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå