Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
HW's

Det er vel ikke riktig å bruke apostrof der, er det?

6729534[/snapback]

Nei, det er det ikke. Apostrof brukes for å uttrykke genitiv når ordet slutter på x, z eller s (f.eks Marx' bok) og når det er snakk om bokstaver (f.eks. heter det "a's uttale" og ikke "as uttale" eller "aens uttale".

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Emnetittel:

 

En errorbeskjed, en uviten person

 

Problemstilling:

 

Lider av en plage som æ har ingen anelse kommer av... kommer en sånn pen liten error ting fram øverst på PC-skjermen i ny å ne.. hadde håpet noen her kanshe visste va d kommer av... det sher ikke no særli når dn kommer fram.. mn det plager meg at dn kommer.. for da e d noe feil.. å liker ikke feil...

 

Nusselig ... :love:

Lenke til kommentar
Seriøst trance er for h#m#a ..... ikke si at du like det det er jo bare dunk dunk for jo ondt i hode for fa## det Sug !

 

 

 

æ får løst til å spy når æ høre det :thumbdown:  :thumbdown:  :thumbdown:  :thumbdown:

 

 

L0L

Godt han la til L0L på slutten. :shrug:

Emnefelt: Telenor Forhandler Side

Hvis du er netcom forhandler så bruker du noe som hetter netcom dowe

(en nettside) for å lage abonomang å slikt. Hva er linken til telenor sin forhandlerside? :tease:

Editx4: På tide å legge seg. :sleep:

Kjøpe skjermKort Kjøler.
Liker dere og spille?
Endret av zeph
Lenke til kommentar
HW's

Det er vel ikke riktig å bruke apostrof der, er det?

6729534[/snapback]

 

Jo. Apostroffen har vanligvis ingenting i det norske språk å gjøre, men i forkortelser har den det. Eksempel: "En PC's harddisk". Mange gjør den feilen av de skriver "PC'en", i stedet for "PC-en", noe som selvfølgelig er feil.

6738210[/snapback]

 

Tja, er du sikker?. I følge http://www.korrekturavdelingen.no skal det være enten "PCs" eller "Pc's". Altså avhenger det av om siste bokstav er stor eller liten.

 

Jeg foretrekker PCs, TVs, NSBs osv. for da trenger jeg aldri å tenke på apostrof, unntatt hvis det er snakk om f.eks. "Franz' bil" (Franz sin bil). Dessuten er det tydelig hvilken del av ordet som er forkortelse (alt i store bokstaver).

 

Du har naturligvis rett i at det heter PC-en, TV-en og så videre. Det er veldig mange som ikke har fått med seg det, inklusive store aviser.

Lenke til kommentar
Tja, er du sikker?. I følge http://www.korrekturavdelingen.no skal det være enten "PCs" eller "Pc's". Altså avhenger det av om siste bokstav er stor eller liten.

 

Jeg foretrekker PCs, TVs, NSBs osv. for da trenger jeg aldri å tenke på apostrof, unntatt hvis det er snakk om f.eks. "Franz' bil" (Franz sin bil). Dessuten er det tydelig hvilken del av ordet som er forkortelse (alt i store bokstaver).

 

Du har naturligvis rett i at det heter PC-en, TV-en og så videre. Det er veldig mange som ikke har fått med seg det, inklusive store aviser.

6738501[/snapback]

Det er lov å bruke apostrof i genitiv i sammensetninger, enkeltbokstaver og lignende. Jeg refererer til skrivereglene.

Lenke til kommentar
Eller dne jeg fikk fra Dell:

1000kr rabatt gjelder ved kjøp av alle maskiner.

Som om jeg gidder å kjøpe så mange  :tease:

6742970[/snapback]

 

Haha bra.

 

Så på skolen i dag:

"I neste uke blir det skole fotografering for alle klasser."

Så det blir vel ingen klassebilder da? Og vi som hadde planlagt å ha 1920-talls mafiastil som tema. :cry:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...