Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et lite utvalg.

 

Vel de som klarer å få virus i hytt og pine har heller ikke hjerne

 

Det som er viktig for meg er en stabil router (som ikke må resetes i hytt og pine)

 

- Tables i hytt og pine

- Div's i hytt og pine

 

For all del, ikke la Windows styre Wlan! Den kobler ned nettet i hytt og pine

 

men kan ikke si at det kan være spesielt farlig hvis du veit hva du driver med og ikke søler i hytt og pine...

 

Noen andre som opplever at MS Laser Mouse 6000 lager blåskjermer i hytt og pine?

 

Folk krangler i hytt og pine, og ser ikke ut til å spare på fanboy-ismen.

 

Folk reflekterer overhodet ikke over hva de skriver.

 

Edit: for mange punktum.

Endret av rah
Lenke til kommentar
Et lite utvalg.

 

Vel de som klarer å få virus i hytt og pine har heller ikke hjerne

 

Det som er viktig for meg er en stabil router (som ikke må resetes i hytt og pine)

 

- Tables i hytt og pine

- Div's i hytt og pine

 

For all del, ikke la Windows styre Wlan! Den kobler ned nettet i hytt og pine

 

men kan ikke si at det kan være spesielt farlig hvis du veit hva du driver med og ikke søler i hytt og pine...

 

Noen andre som opplever at MS Laser Mouse 6000 lager blåskjermer i hytt og pine?

 

Folk krangler i hytt og pine, og ser ikke ut til å spare på fanboy-ismen.

 

Folk reflekterer overhodet ikke over hva de skriver......

6499289[/snapback]

 

Litt for mange punktum der, eller hva? :tease:

Lenke til kommentar
Flere enn meg som lar seg irritere over folk som skriver "ord delings feil" i denne tråden? Jeg vet det er litt ironisk ment, men likevel synes jeg det blir litt teit ...

 

Et annet spørsmål; hva sier dere til f.eks. irriterendes kontra irriterende og "en spenndendes film" kontra "en spennende film"? Jeg må ærlig innrømme at jeg av og til bruker s-en på slutten av ord der det egentlig ikke skal brukes.  :blush:

 

Goscinny ;)

6494050[/snapback]

 

 

Jeg er oppvokst i Vestfold. Der bruker de s på slutten av noen ord. Irriterandes :)

Her i Drammen, hvor jeg bor nå, er det faktisk ganske likt.

Det mest irriterende her er ordet "dekker" i stedet for ett dekk. Uttales forøvrig dekkær.

Endret av Normand
Lenke til kommentar
Jeg blir irritert over de som sier eller skriver "hytt og pine".

 

Her blander man to uttrykk.

 

Det får enten være "hytt og vær" eller "død og pine".

6494457[/snapback]

"Hytt og pine" er et minst like vanlig og korrekt uttrykk som "hytt og vær", det beror nok på dialekt/landsdel hva man bruker. På Google får jeg 49400 treff for "hytt og pine" og bare 30600 for "hytt og vær". Selv om Google ikke nødvendigvis alltid representerer Den Store Sannheten, gir den i hvert fall en god pekepinn.

 

EDIT:

"Hytt og pine" gir ingen fornuftig mening.

Det gjør derimot "hytt og vær"? :tease:

 

EDIT 2:

Når jeg tenker meg om, slår det meg at en del folk bruker uttrykket "hytt og pinevær". Det er mulig begge de to forrige uttrykkene er en avart av dette eldre uttrykket, som må sies å være noe underrepresentert på Google.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
"Hytt og pine" er et minst like vanlig og korrekt uttrykk som "hytt og vær", det beror nok på dialekt/landsdel hva man bruker. På Google får jeg 49400 treff for "hytt og pine" og bare 30600 for "hytt og vær". Selv om Google ikke nødvendigvis alltid representerer Den Store Sannheten, gir den i hvert fall en god pekepinn.

Du må huske at du må skrive søkeordene med " og ". Hvis du ikke gjør det vil sider som inneholder ordene "hytt", "og" og "vær", i en hvlken som helst rekkefølge eller hvor som helst i dokumentet, gi et resultat.

"Hytt og pine": 45 800 resultater

"Hytt og vær": 11 600 resultater

 

Dette viser iallefall at "hytt og pine" er langt mer utbredt når det gjelder tekster på nettet, men sier selvsagt ikke noe om hva som er riktig.

Endret av Dahl
Lenke til kommentar

"I hytt og vær" spiller på "hytte" og "husvær/fiskevær" osv, mens "død og pine" viser til nettop "død" og "pinsel".

 

Dette er bare ett eksempel på hvordan ulogiske vendinger blir tatt opp i språket dersom nok folk bruker det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...