Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skriver aldri SMS-språk. Blir meldingen mer enn 160 tegn, så blir det det. Og da får ikke mottaker med seg hele meldingen. Men de klarer som oftest å gjette seg til hva det var som skulle stå der.

 

Hadde ikke alt for gode norskkarakterer da man faktisk må ha en bra fantasi for å få det.

Blir meldingen mer enn 160 tegn gjør jeg et kjapt og effektivt grep: ringer i stedet.

Lenke til kommentar

Man trenger ikke å ha gode karakterer i norsk selv om man skriver bra. Norskfaget går desverre så off topic på bøljan blå og melkeruta fra Stomperud på Heia at ord ikke lenger strekker til. For å lykkes i norsk kreves det blandt annet at man kan vri og vende på lyriske tekster for å få ut de villiste metaforer, tema og meninger som den arme forfatteren, som tross alt bare ville skrive et lite vakkert dikt, aldri ville tenkt ut selv.

Lenke til kommentar

Norsk = Off topic. ;)

 

Hvorfor i all verden skal vi snakke om Per Gynt i norsktimene?

Henrik Ibsen...

Osv.

 

Tror noe av det vi brukte mest tid på i norsken var han fyren som reiste rundt og fant ord til norsken, husker ikke hva han het i farten.

 

Med andre ord, vi fikk lite trening i å skrive profesjonelt.

Skriver jeg profesjonelt? Da er det noe jeg har lært med etter jeg var ferdig på skolen!

Lenke til kommentar

Fullstendig enig DevN. At skriveopplæringen skal slutte etter barneskolen er jo helt uhørt. Ikke rart at folk bruker feil orddeling, feil ord for "hvilket" og skriver banale setninger hvor kommunikasjonen er satt i baksetet. De har jo ikke lært hvordan det skal gjøres! Om planen er at dette skal folk fange opp gjennom livet, er det helt klart at det ikke fungerer!

 

*Sint* :angry:

Endret av HolgerLudvigsen
Lenke til kommentar
Forresten, jeg har kommet med en noe revolusjonerende teori: De som er flinke på skolen, dropper som regel SMS-språk o.l.

Den slår sprekker. Jeg er flink på skolen, men skriver sms-språk så det synger etter.

 

Det var en glede å motbevise deg :p

Kanskje du ikke er så flink som du tror?

Eller kanskje jeg er? :yes:

Burde jeg ikke vite selv om jeg er flink på skolen? :ermm:

Endret av RaZorbLadeKisS
Lenke til kommentar
chip xboxsen da kan du spille alle xbox spill helt gratis det er lurt.

 

Kommafobi´ -en (gr, av komma 'lite skilletegn' og -fobi) (sykelig) angst for å benytte komma i tekster. Kan være smittsomt, barn under 16 er særlig utsatt.

Haddde de bare blitt kurert på 16 årsdagen...

Lenke til kommentar

Hva med denne godbiten?

har send inn en retur får circa 3 uker siden og ennå ikke fått den dellen jeg sende tilbake har ringt komplett.no hver eneste dag!!!

 

er så for banna lei av det dritt firma komplett.no den hverste kundeservicen jeg har sett på lenge!!!!

 

det eneste de sier når vi ringer er å beklage at de ikke vet noe!!!

 

har ringt dem hver jevla da og de sier at den er send meg den men jeg har jo ikke fåttt den enda dritt dårlig kundservice

 

 

kunde servicen er det hvert får dette firmaet anbeffaler ikke komplett.no

 

har derre noen neggative utsagn om komplett.no så skriv i vei?

Orker ikke engang å telle hvor mange skrivefeil det er! Sikkert bortimot femti. :cry:

Guds lykke jeg gikk ut av barneskolen for 20 år siden, for den gang lærte vi rettskriving.

 

Takk!

Lenke til kommentar

For en herlig tråd, må innrømme at jeg skriver som en gris selv, for lange setninger er jo nesten ett varemerke :). Men som poengtert før her i posten, orddeling er jo det mest irriterende av alt, hvor vanskelig er det å skjønne? En "ting" er ett ord, der er jo det norske systemet overlegent feks det engelske som er fullt av unntak.

 

Og selv ikke forumet i seg selv slipper unna, går man inn på en kategori, står det "Emne tittel" og "Forum emner"

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Ja norsk er nå ikke på min topp-10 liste over språk som vil influere andre i framtida.... Jeg tror jeg allerede har større vokabular i engelsk (finnes ca 60000 norske ord, og ca 200000 engelske ord).

 

Men JA jeg ser da ingen grunn til å skrive så dårlig som enkelte gjør... Blir bare til at jeg ikke gidder å åpne tråden i det hele tatt om topicen er f.eks: "hjelp! Vis jeg Hvisste Vem som jorde det vil oxo æ ha d bra"..

 

SMS-språk hater jeg

kose-IRC-språk hater jeg

dyslektikere..... okei da det ER vel greit... Men nå tror jeg ikke helt på dysleksi heller. Tror heller bare folk er dårlig med språk. Bare fordi man har en diagnose har man liksom LOV å ikke skjerpe seg...

 

Jaja.. mine to øre... (for å oversette et godt brukbart engelsk uttrykk til litt under middels dårlig norsk). :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...