Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er ikke nødvendigvis grammatisk feil. Jeg sier ei arm, arma på min fantastiske trøndersk.

6129101[/snapback]

Da «arm» er et hankjønnsord, er nok «arma» galt. Man kan nok ikke hevde at det er direkte galt å si det, likevel, i og med at det er snakk om en dialekt.

 

 

 

(Kanskje det har noe med at jeg drikker Pepsi MAX.)
Endret av nerdVANNA
Lenke til kommentar

Caplex.no finner ikke "arm" i det heletatt. Kun som et uttrykk i fysikk. Hvor finner dere ut at det er hankjoenn?

 

"Jeg hoerte paa han" er irriterende som faen, selv om jeg personlig sier det paa min dialekt. Dette kan ogsaa foere til direkte feil naar man skifter rekkefoelge paa setningsledd. (har ingen eksempler naa, men saa det i en tekst jeg leste i gaar)

Lenke til kommentar
Utdannings forbundet.

6134754[/snapback]

 

Aiai... Dessverre kommer man over så mange orddelingsfeil hver dag, at folk "adopterer" måten å skrive på, noe som fører til flere orddelingsfeil. Særlig i privat næringssektor er det ganske håpløst. "Te vann" f.eks er ikke uvanlig å finne på en kafeteria nær deg.

 

En annen storsynder er stavekontrollen i openoffice.org, som er så dårlig at den kunne vært utelatt. Man skriver mer feil med enn uten. Programmer oversatt fra engelsk er også håpløse på orddeling. Tweak XP er det verste jeg har sett hittil, men konsekvent feilaktig orddeling som om det var maskinoversatt fra engelsk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...