Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hm, en bekreftelse ja. Men "kommer av kuple", som igjen jeg synes er et gammelt og lite brukt ord.

 

- Tror vi tar å kupler sammen de her jeg..

 

6119666[/snapback]

 

Det er vel ganske vanlig å lage verb av substantiv. Å google blir litt det samme. Mulig det er ekstra irriterende fordi det er så likt å koble.

 

"Tar og kupler" er vel riktig, fordi det ikke er infinitiv.

Lenke til kommentar

Hva skjedde egentlig med "ham"? Vet at "han" kan brukes i alle tilfeller nå, men det høres da ikke riktig bra ut?

 

EDIT: Forumet oppgir at jeg "allerde" har stemt i en undersøkelse. :mad:

EDIT 2: Takk for den.

Endret av Arang
Lenke til kommentar

En skrivefeil er da ikke særlig ille i forhold til overlagte orddelingsfeil. En leif som ikke er morsom, trenger ikke hånes, etter min mening, siden det fort vekk skjer.

 

Sytten mai tog marsjerte forbi. :p

 

Bare for å ta med litt:

den israelske militær flybasen

 

Om noe slikt står i en artikkel, stopper jeg opp, forbanner journalisten/forfatteren, og leser videre med hat i sinnet. (Nesten, da, jeg blir litt fornærmet på vegne av det norske språks grammatiske regler og språklige normer).

Endret av kjehaako
Lenke til kommentar
Hva skjedde egentlig med "ham"? Vet at "han" kan brukes i alle tilfeller nå, men det høres da ikke riktig bra ut?

 

EDIT: Forumet oppgir at jeg "allerde" har stemt i en poll.  :mad:

6122692[/snapback]

 

Jeg har aldri brukt ordet "ham", foretrekker å skrive det som ligner mest på min egen dialekt, og her sier vi IKKE ham ...

Lenke til kommentar
En skrivefeil er da ikke særlig ille i forhold til overlagte orddelingsfeil. En leif som ikke er morsom, trenger ikke hånes, etter min mening, siden det fort vekk skjer.

6122917[/snapback]

 

Hva synes du, om krunglete setninger, med feil bruk av komma, da?

 

Fort vekk?

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg har i det siste blitt "mobbet" for å si "arma" istedenfor "armen". Jeg vet dette er helt feil grammatisk, men likevel; jeg synes det burde gå an på dialekt. Både moren min og faren min sier "arma". En av dem som erter sier "å spise - spiser - speis - speisa". Hva er værst?

 

Noen andre som sier "arma"?

 

Goscinny ;)

Endret av Goscinny
Lenke til kommentar
Hei.

 

Jeg har i det siste blitt "mobbet" for å si "arma" istedenfor "armen". Jeg vet dette er helt feil grammatisk, men likevel; jeg synes det burde gå an på dialekt. Både moren min og faren min sier "arma". En av dem som erter sier "å spise - spiser - speis - speisa". Hva er værst?

 

Noen andre som sier "arma"?

 

Goscinny ;)

6128471[/snapback]

Det er ikke nødvendigvis grammatisk feil. Jeg sier ei arm, arma på min fantastiske trøndersk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...