Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

Hvis tre punktum markerer et utelatt ord, så skal det stå mellomrom først. Det gjør det ikke i dette tilfellet, her markerer det nøling. Altså ikke mellomrom.

6094128[/snapback]

Eg tolker Språkrådet som at det ved nøling og utelating av ord skal vere mellomrom. Det same gjer HolgerLudvigsen i Språk for fjols:

-Ved bruk av tre punktum skal det være mellomrom før tegnene ved markering av nøling eller utelatelse av ord mens det ikke skal være mellomrom når man markerer et ufullstendig ord.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hm(mellomrom)...

6093802[/snapback]

Hæ? Det skal ikke være mellomrom før "...".

6093903[/snapback]

Kjem litt an på situasjonen, men det skal vel vere mellomrom der...

http://www.sprakrad.no/templates/Page.aspx?id=744

6094087[/snapback]

Hvis tre punktum markerer et utelatt ord, så skal det stå mellomrom først. Det gjør det ikke i dette tilfellet, her markerer det nøling. Altså ikke mellomrom.

6094128[/snapback]

Hvis det er noeling/tenking, skal det vaere mellomrom. Hvis det er en setning som blir avbrutt, og senere skal fortsettes, saa er det ikke mellomrom. Slik jeg har laert i alle fall.

Lenke til kommentar

Tihi, du er ikke glad i å/og-regelen, du, er du vel?

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

:p

6097795[/snapback]

Er det jeg som er blind?

 

Feil: Prøv å søk....

Riktig: Prøv og søk....

 

Eventuelt: Prøv å søke etter....

 

Er jeg for trøtt eller skjønner jeg ikke hva du mener å si Skarstad?

Lenke til kommentar

Jeg irriterer meg over Dag Solstads "Gymnaslaerer Pedersens beretning om den store politiske vekkelsen som har hjemsoekt vaart land". Han bruker konstant a-endinger paa verb og substantiv, hvilket er irriterende, men ikke direkte feil. Men det som virkelig irriterer, er at han bruker "han" i stedet for "ham" og "hun" i stedet for "henne".

"Jeg var skuffet over han", "jeg ga han ordet" etc. Er ikke dette feil?

Lenke til kommentar
Men det som virkelig irriterer, er at han bruker "han" i stedet for "ham" og "hun" i stedet for "henne".

"Jeg var skuffet over han", "jeg ga han ordet" etc. Er ikke dette feil?

6099626[/snapback]

«Han» kan brukes som både subjekt og objekt (mange takk, Språkrådet ...), men objektsform av «hun» er, og forblir, forhåpentligvis, «henne».

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...