Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva syns dere om Språkrådes fornorskede ord?

  •  
  • Babyboomer - babybølgjebarn/babybølgebarn, fødselsbølgjebarn/fødselsbølgebarn
     
  • blog - vevlogg, nettlogg, vevdagbok, nettdagbok
     
  • breakdance - breikdans
     
  • bug - programlus
     
  • cottage cheese - skjørost
     
  • food processor - matmølle
     
  • hacker - datakløpper
     
  • halloween - graskarkveld/gresskaraften
     
  • peer-to-peer (P2P) network - likenett, jambyrdsnett/jevnbyrdsnett
     
  • roll-on - kuledeodorant
     
  • World Wide Web - Verdsveven
     
  • wap(-telefon) - vapp(-telefon)
     

Personlig synes jeg de kunne funnet på noe bedre enn "breikdans"! :thumbdown:

6041529[/snapback]

Peer-to-peer network kan jo ikke oversettes med "likenett" da. Det blir rett og slett feil? Og wap er idiotisk, det er vel en forkortelse er det ikke? Bug burde ikke oversettes med programlus, men programfeil. Ellers er jeg egentlig enig :)

Jeg synes også at skriftspråket bør ligge nært opp til talespråket til flest mulig. Selv om jeg aldri har likt nynorsk noe særlig så mener jeg det ligger så nært talespråket til mange at man bør åpne for at bokmål skrives ennå mer likt nynorsk. Nå er f.eks a-endelser godtatt i bokmål, men vi kan gjerne gå ennå lengre for min del. På veldig lang sikt (50 år) så håper jeg nynorsk og bokmål smelter sammen til ett skriftspråk.

 

Til slutt synes jeg også at språket bør være så konsekvent at det ikke er noen tvil om hvordan lyder skal uttales. En gitt stavemåte bør kun kunne uttales på én lett forståelig måte. f.eks at man finner nye skrivemåter til ord som Champagné -> Sjampanje og Cognac -> Konjakk

6045380[/snapback]

Enig i mye av det du sier, spesielt om nynorsk og bokmaal. Men Champagne skrives uten akksent :)

Lenke til kommentar

Det har tydeligvis vært VM i orddeling på forumet nå nylig. De siste ti minuttene har jeg lest og samlet følgende orddelinger:

telefon salg

 

spam jobben

 

spill opplevelser

 

g force

 

Pentium 4 nummereringen

 

pentium navnet

 

test resultatene

 

havoc løsninga

 

Power mac intel

 

grafikk kort

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Hadde det ikke vært fint med en artikkel på hovedsiden som belyser problemet? Orddelinger er en pest å lese, i alle fall for de av oss som faktisk leser det som to ord.

Orddelere leser vel delte ord som ett uten problemer.

6062053[/snapback]

Hvilken hovedside?

Lenke til kommentar
Dette er en nasjonal pest, ikke bare internt på forumet. Jeg mener at dette burde opp til debatt i beste sendetid på fjernsynet.

6062145[/snapback]

 

Ja, selvfølgelig er det ikke bare her på forumet. Jeg kan ikke fatte at lærerne på ungdomsskolen ikke klarer å ta fatt i det. Gjør de for lite eller blir de bare ignorert?

Det er snart mer merkverdig at en ungdomsskoleelev ikke deler sammensatte ord ...

Lenke til kommentar
Huff, sliter ennå etter påske ulykken vondt i muskler i rygg å skulder så man får ikke trenet ordentlig må ta litt fri så jeg blir bedre å pelle meg bort til fysioterapauten å få skikkelig hjelp.

6065520[/snapback]

Det trengs vel ingen kommentar...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
hvor er logiken i å kutte norsk undervisninga for at de skal lære seg nosk?

 

Fra en debatt om innvandring og integrering.

 

:blush:

Lenke til kommentar
Dette er en nasjonal pest, ikke bare internt på forumet. Jeg mener at dette burde opp til debatt i beste sendetid på fjernsynet.

 

Det heter i fjernsynet.

 

(Forstår jeg riktig om man kan rette så mye man vil på folk i denne tråden, uten å utelate hvem som sa det og når personen sa det?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...