Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Orddeling skaper sjelden misforståelser på norsk. Man blir forstått selv om man har for mye luft her og der. Bring meg en tekst der du kan vise meg mange eksempler på tilfeller der det er alvorlige misforståelser.

6042777[/snapback]

 

Det klassiske "tunfisk biter i vann" ^^

 

Særskriving fører kanskje ikke til så mange misforståelser, men det gjør heller ikke skriving som "Per's dame". Hvis jeg kunne velge, vil jeg heller at folk skriver "Per's dame" med feil bruk av atpostrof, enn orddelingsfeil. Lesingen stopper mye mer opp ved sistnevnte feil. Det er iallfall min mening.

Lenke til kommentar

Spørs litt hva man mener med "alvorlige misforståelser", man har jo klassikeren "vi selger dyre tøfler". Men som sagt tidligere, det kan til tider alvorlig hemme evnen til å lese fort, når man tror setningen begynner på en viss måte, men den gjør ikke det allikevel.

 

AtW

Lenke til kommentar
vis jeg leverer in et kamera vil jeg ha et kamera, vis jeg leverer in en mp3 spiller vill jeg ha en mp3 spiller, vis jeg leverer in en MP3 mobil vill jeg ha en mobil som har det. loven kan let tolkes dit hen at jeg har rett til det. det er 2 produkter som er blanda her og det er ikke lenger snakk om rene mobiler. jeg kan got ta til takke med en vanlig mobil og mp3 spiller, for når jeg har kjøpt en mobil til 6000kroner forventer jeg lit servis fra forhandler, men i mit tilfelle fik jeg beskjed om at jeg ikke en gang komm til å få låne mobil, så jeg må ta til takke med en gammel en som nesten ikke funker lenger, noe som i gjen gør at i mitt tilfelle kan miste intekt...SURT

Er det MULIG? :thumbdown:

90% feil. :cry:

Jeg vet faen ikke om jeg skal grine eller grine. :cry:

Lenke til kommentar
Hva syns dere om Språkrådes fornorskede ord?
  • Babyboomer - babybølgjebarn/babybølgebarn, fødselsbølgjebarn/fødselsbølgebarn
  • blog - vevlogg, nettlogg, vevdagbok, nettdagbok
  • breakdance - breikdans
  • bug - programlus
  • cottage cheese - skjørost
  • food processor - matmølle
  • hacker - datakløpper
  • halloween - graskarkveld/gresskaraften
  • peer-to-peer (P2P) network - likenett, jambyrdsnett/jevnbyrdsnett
  • roll-on - kuledeodorant
  • World Wide Web - Verdsveven
  • wap(-telefon) - vapp(-telefon)

Personlig synes jeg de kunne funnet på noe bedre enn "breikdans"! :thumbdown:

6041529[/snapback]

Herlig! Jeg klør i fingrene etter å ta i bruk alternativer til de helengelske ordene. Bevaring av den norske kulturarven i form av språket synes jeg er en fin ting. Språket bør selvsagt utvikle seg, men helst i retning av å lage egne ord som kan staves på en grammatisk konsekvent måte i forhold til tradisjonelle norske ord.

 

En ting jeg ikke liker med den tradisjonelle norske grammatikken er svake verb og andre ord som bryter med mønsteret. Der synes jeg vi gjerne kan nærme oss en grammatikk som er konsekvent og lett å lære.

 

Jeg synes også at skriftspråket bør ligge nært opp til talespråket til flest mulig. Selv om jeg aldri har likt nynorsk noe særlig så mener jeg det ligger så nært talespråket til mange at man bør åpne for at bokmål skrives ennå mer likt nynorsk. Nå er f.eks a-endelser godtatt i bokmål, men vi kan gjerne gå ennå lengre for min del. På veldig lang sikt (50 år) så håper jeg nynorsk og bokmål smelter sammen til ett skriftspråk.

 

Til slutt synes jeg også at språket bør være så konsekvent at det ikke er noen tvil om hvordan lyder skal uttales. En gitt stavemåte bør kun kunne uttales på én lett forståelig måte. f.eks at man finner nye skrivemåter til ord som Champagné -> Sjampanje og Cognac -> Konjakk

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Til slutt synes jeg også at språket bør være så konsekvent at det ikke er noen tvil om hvordan lyder skal uttales. En gitt stavemåte bør kun kunne uttales på én lett forståelig måte. f.eks at man finner nye skrivemåter til ord som Champagné -> Sjampanje og Cognac -> Konjakk

 

 

Og beige ...!?

:)

Lenke til kommentar
Må bare slenge inn at jeg hater når folk skriver abbonemang.

Det ser jo ikke riktig ut, og er på langt nær riktig heller. Det skrives abbonement for faen.

6049936[/snapback]

Selveid er veleid. :!:

 

abonnement n3 (utt -man>g; fr, se *abonnere) bestilling til regelmessig levering tegne a- på en avis / si opp a-et / a-et løper ut ved nyttår.

Lenke til kommentar
Huff, og huff. Også i overskriften, gitt.

6054598[/snapback]

Det er nok ikke VGs feil denne gangen, da det er et sitat fra et brev. Kjenner noen til hvordan "reglene" er når det gjelder sånt? Skal man rette på feil når man legger ut sitater fra brev?

6054609[/snapback]

 

Hvis man redigerer et sitat så blir det vel ikke lenger et (korrekt) sitat..??.

Lenke til kommentar
Huff, og huff. Også i overskriften, gitt.

6054598[/snapback]

Det er nok ikke VGs feil denne gangen, da det er et sitat fra et brev. Kjenner noen til hvordan "reglene" er når det gjelder sånt? Skal man rette på feil når man legger ut sitater fra brev?

6054609[/snapback]

 

Vet ikke om det finnes offisielle regler for dette med gjengivelse av sitater. Vil man ha en ukorrekt gjengivelse av teksten, men vil at det skal være grammatisk riktig, så retter man den. Vil man ha korrekt gjengivelse av teksten, så endrer man den ikke.

Endret av Agressive
Lenke til kommentar
Vet ikke om det finnes offisielle regler for dette med gjengivelse av sitater. Vil man ha en ukorrekt gjengivelse av teksten, men vil at det skal være grammatisk riktig, så retter man den. Vil man ha korrekt gjengivelse av teksten, så endrer man den ikke.

6054633[/snapback]

 

Pkt 3.8 i Vær Varsom-plakaten klarner vel fint opp i dette?

3.8.Endring av avgitte uttalelser bør begrenses til korrigering av faktiske feil. Ingen uten redaksjonell myndighet kan gripe inn i redigering og presentasjon av redaksjonelt materiale.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...