Xecuter Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Faaahhhn... Men jeg sier jo "forøvrig", i et ord. Det er [ironi]for virrende[/ironi] noen ganger. Lenke til kommentar
warpig Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Faaahhhn... Men jeg sier jo "forøvrig", i et ord. Det er [ironi]for virrende[/ironi] noen ganger. 6041350[/snapback] Forvirrende. http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...abet=n&renset=j For øvrig mener jeg at ordet for øvrig kan virke forvirrende til en viss grad, akkuratt slik som i hvert fall kan. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Faaahhhn... Men jeg sier jo "forøvrig", i et ord. Det er [ironi]for virrende[/ironi] noen ganger. 6041350[/snapback] Forvirrende. http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...abet=n&renset=j For øvrig mener jeg at ordet for øvrig kan virke forvirrende til en viss grad, akkuratt slik som i hvert fall kan. 6041376[/snapback] Du la merke til taggen i innlegget hans? AtW Lenke til kommentar
warpig Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Du la merke til taggen i innlegget hans? AtW 6041390[/snapback] Haha, nei, det gjorde jeg faktisk ikke. :!: Lenke til kommentar
andm Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Egentlig, så er engelsk litt vanskelig med tanke på orddeling. Sånn som, "Xbox lover", "Diving Board" og lignende. Så jeg vet ikke, er NorthGarden riktig? 6037661[/snapback] Det er et navn – ditt navn, et som du har funnet på selv. Du skriver det akkurat som du vil. Navn/kallenavn – kall det hva du vil. Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Du la merke til taggen i innlegget hans? AtW 6041390[/snapback] Haha, nei, det gjorde jeg faktisk ikke. :!: 6041398[/snapback] Eid! En sutdie vesir at hjneren lseer brae den føsrte og sitse bosavkten i et ord. Dreofr kan dnene stenignen lsees uetn sotre porelmber. Egentlig, så er engelsk litt vanskelig med tanke på orddeling. Sånn som, "Xbox lover", "Diving Board" og lignende. Så jeg vet ikke, er NorthGarden riktig? 6037661[/snapback] Det er et navn – ditt navn, et som du har funnet på selv. Du skriver det akkurat som du vil. Navn/kallenavn – kall det hva du vil. 6041440[/snapback] Takker! Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 (endret) Eid! En sutdie vesir at hjneren lseer brae den føsrte og sitse bosavkten i et ord. Dreofr kan dnene stenignen lsees uetn sotre porelmber. Denne studien har jeg til gode å se noen som faktisk referer til, så jeg har en mistanke om at det er en vandrerhistorie, ordene er som regel ikke stokket veldig mye om, og er korte og vanlige. Hva er tåjøsarxfir for eksempel? Jeg har vanskelig for å tro at folk flest leser det like fort som Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten): taxisjåfør AtW Endret 4. mai 2006 av ATWindsor Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Hva syns dere om Språkrådes fornorskede ord? Babyboomer - babybølgjebarn/babybølgebarn, fødselsbølgjebarn/fødselsbølgebarn blog - vevlogg, nettlogg, vevdagbok, nettdagbok breakdance - breikdans bug - programlus cottage cheese - skjørost food processor - matmølle hacker - datakløpper halloween - graskarkveld/gresskaraften peer-to-peer (P2P) network - likenett, jambyrdsnett/jevnbyrdsnett roll-on - kuledeodorant World Wide Web - Verdsveven wap(-telefon) - vapp(-telefon) Personlig synes jeg de kunne funnet på noe bedre enn "breikdans"! Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 (endret) Personlig liker jeg godt en fornorsket staving av engelske ord, men helt nye ord som språkrådet finner på blir kanskje litt vel "påtvunget" for meg... AtW Endret 4. mai 2006 av ATWindsor Lenke til kommentar
warpig Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Personlig liker jeg godt en fornorsket staving av enegelse ord, men helt nye ord som språkrådet finner på blir kanskje litt vel "påtvunget" for meg... AtW 6041546[/snapback] Personlig mener jeg det stikk motsatte av det du mener, jeg synes det er bedre med et fornorkset ord enn et engelsk ord i språket, men jeg synes det beste er om folk faktisk viser at de har såpass med fantasi at de kan finne på et helt nytt ord. Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 en i klassa mi har nesten ikke vert på pcen i hele sitt liv men for ca 1år siden fikk han en bærbar hos mora sin...... siden har han bare brukt den til Nordicmafia så for ikke så lenge siden kjøpte han seg ett spill..... så ringer han meg å sier att han ikke klarer å instalere det å spør vilken cd han skal begyne med å da spør jeg hva som kommer først 1 2 og 3 å da svarer han att det er 3 inv_biggrin.gif så ier jag att det er 1 og da sier han att han skal prøve det da å så litt sener ringer han tilbake å får det ikke til da heller for han får ikke åpna cden å da spør han hvorden man åpner den å da sier jeg att han skal gå på min datamaskin å åpne den der å da spør han hvor er men datamaskin er å da sier jeg bare att han skal prøve seg litt fram til han får det til!! jeg vill si att han er litt dum Herlig. Hacker - datakløpper, noen merkelige oversettelser. Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Enig, Warpig. Synes det høres så dumt ut når vi etterlikner det engelske språket hele tiden! Finn heller på helt annerledes ord, og gjør det fort, ikke lenge etter at den nye teknologien er på markedet. Da er de engelske ordene allerede så innarbeidet at de eventuelle norske ordene ikke vil bli brukt. Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Hva syns dere om Språkrådes fornorskede ord?Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten): Babyboomer - babybølgjebarn/babybølgebarn, fødselsbølgjebarn/fødselsbølgebarn blog - vevlogg, nettlogg, vevdagbok, nettdagbok breakdance - breikdans bug - programlus cottage cheese - skjørost food processor - matmølle hacker - datakløpper halloween - graskarkveld/gresskaraften peer-to-peer (P2P) network - likenett, jambyrdsnett/jevnbyrdsnett roll-on - kuledeodorant World Wide Web - Verdsveven wap(-telefon) - vapp(-telefon) Personlig synes jeg de kunne funnet på noe bedre enn "breikdans"! 6041529[/snapback] Jeg kan ikke si at jeg likte noen av dem, egentlig, særlig ikke «vapp»; det er jo jevngodt med å skrive «essemmess-melding» istedenfor «SMS-melding». Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 wap(-telefon) - vapp(-telefon) Den var rett og slett tragisk. WAP er en forkortelse for Wireless Application Protocol, og skal ikke oversettes. Idioti. Lenke til kommentar
xD^^ Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 (endret) Blir så sykt irritert. Jeg er sikker på at minst 60% av min klasse ikke har hørt om orddeling. De skriver rett og slett forferdelig. Kjempe fint. Solskinns dag. Fugle kvitter. And so on... Endret 4. mai 2006 av NorthGarden Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Denne studien har jeg til gode å se noen som faktisk referer til, så jeg har en mistanke om at det er en vandrerhistorie, ordene er som regel ikke stokket veldig mye om, og er korte og vanlige. Hva er tåjøsarxfir for eksempel? Jeg har vanskelig for å tro at folk flest leser det like fort som Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten): taxisjåfør AtW 6041527[/snapback] Jeg er enig med deg, det er nok ei vandrehistorie. Men jeg leste taxisjåfør med en gang, så det er nok en sannhet i det. Lenke til kommentar
xD^^ Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Nylig samtale med slektning via Messenger. prøvde bare med vanelig innspilling i windows... men funket ikke.... Lenke til kommentar
warpig Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 (endret) Blir så sykt irritert. Jeg er sikker på at minst 60% av min klasse ikke har hørt om orddeling. De skriver rett og slett forferdelig. 6042140[/snapback] Jeg synes da det fins verre feil i det "norske språk" enn orddeling, slik som at man finner opp nye ord i bøyd form (gøyere, gammlere f.eks.), at man setter en apostrof foran genitiv-s (karl's sykler, sykehuset's parkering f.eks.), at man ikke vet forskjell på overfor og ovenfor, os.v............ Endret 4. mai 2006 av warpig Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Blir så sykt irritert. Jeg er sikker på at minst 60% av min klasse ikke har hørt om orddeling. De skriver rett og slett forferdelig. 6042140[/snapback] Jeg synes da det fins verre feil i det "norske språk" enn orddeling, slik som at man finner opp nye ord i bøyd form (gøyere, gammlere f.eks.), at man setter en apostrof foran genitiv-s (karl's sykler, sykehuset's parkering f.eks.), at man ikke vet forskjell på overfor og ovenfor, os.v............ 6042203[/snapback] Problemet med orddeling er at setningen skifter mening, og det gjør det til en verre feil i mine øyne. AtW Lenke til kommentar
xD^^ Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Enig med dere begge. Generelt kan man vel si at nivået er lavt, eller blir det helt feil? Skulle gjerne sett resultater av en "skrivetest" over hele landet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå