Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jaja. Fant ikke hverken på ordnett, men derimot var verken der. Uansett kommer jeg til å fortsette å skrive verken, og ergre meg hver gang jeg ser "hverken".

 

edit: uansett så har jeg aldri tatt den ordboken der seriøst. Den er så full av feil og mangler at jeg har helt glemt hvorfor jeg i det hele tatt fortsatt bruker den selv.

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar

Dere som ergerer dere over «hverken», dette ble en tillatt form i rettskrivningsreformen fra og med 1. juli 2005. Det er ikke den eneste endringen å syte over hvis du er glad i gamle regler ... Ta en titt i oversikten over endringer på Språkrådets hjemmsider. Veldig mye ble valgfritt. Språket forandrer seg, og det blir tilpasset slik mange (dessverre) skriver.

 

Du kan ikke hindre utviklingen, men du kan få lov å ergre deg over den. Det gjør jeg også.

Lenke til kommentar

«Hverken» var tillatt brukt frem til reformen i 1959, men ble fjernet fra ordlisten på grunn av tilnærmingslinjen som ble ført på den tiden. Grunnen til at det igjen ble tillatt i fjor, var nok at mange – deriblant undertegnede – fortsatte å skrive det med h uansett. I riksmål har det da også vært tillatt hele tiden.

 

«Verken» synes jeg personlig ser like merkelig ut som om man skulle skrive «va», «vem» og «vilke».

Lenke til kommentar
«Verken» synes jeg personlig ser like merkelig ut som om man skulle skrive «va», «vem» og «vilke».

5958267[/snapback]

Jeg er helt enig. Det der med H-en på norsk er merkelig. Tidligere ble det skrevet «hvalp», men nå skrives det som kjent «valp». Allikevel skrives det fortsatt «hval», og ikke «val» (som ville vært naturlig).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...