Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Få høre, folkens. Hva synes dere? Hva ville dere brukt av alternativene «mediespiller» og «medieavspiller», og hvorfor? Ordene blir brukt om hverandre. Personlig bruker jeg sistnevnte på grunn av at av-prefikset virker mer logisk for meg. Medier blir jo ikke spilt, de blir spilt av, er min logiske beslutning. Likevel er det jo ikke direkte feil å bruke kun «spille» ... Så hva mener dere?

5830446[/snapback]

Jeg foretrekker også «medieavspiller», av samme grunn som deg.

Lenke til kommentar
Det er ikke galt å bruke bindestrek i sammensatte ord dersom det gjør at meningen kommer klarere frem. I verste fall kan man hevde at Aftenposten undervurderer sine lesere.

5829095[/snapback]

Jeg heller ser ikke det på som noe grov feil akkurat. :roll:

Lenke til kommentar
Jeg synes at det er relativt dårlig at man ikke kan se trær like lankt som man kan se landskapet.

Det kan være vanskelig når man er dum ...

5848724[/snapback]

Ser bare en bokstav som er feil jeg. Kan vel skje den beste? Synes det må være grenser for hva man skal poste i denne tråden. (Nå kan det jo selvsagt hende at jeg har oversett en åpenbar feil og dermed er like dum som han som skrev det.)

Lenke til kommentar

Papriutgaven av dagbladet i dag skriver "ferreste" i stedet for færreste. Nesten hver gang jeg hører ordet sæd på TV så uttaler de det "sed". Ofte skrives det like feil som uttalen.

Har folk fått æ-fobi? Eller bare glemt den norske bokstaven?

Lenke til kommentar

Sakset fra forumets "bilteknisk":

Sparer mye med å gjøre ting selv ja. Skulle bytte varemregister i en kamerat (...)

Edit: Jeg har ingen venner med varmeregister... Men skulle de hatt et sådant, så tror jeg skiftingen burde vært utført av en lege.

Endret av Autofil
Lenke til kommentar
begynne og skjære ut og kanskje bygge neste onsdag... Er bare ikke helt sikkert på om jeg får nok tid, satt på fergen på vei hjem fra byen og kjeda meg så jeg sjekka kalendern og fant ut at vi bare har 18 kunst timer fram til hjul... Blir nok mye hjemme arbeid ja

Likte spesielt skrivemåten på årets største høytid. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...