Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg må si jeg alltid har sett på formiddag som før 12.00 og ettermiddag etter 12.00.

5820284[/snapback]

 

Det har ikke jeg, selv om jeg er klar over hva som er korrekt. Ettermiddag anser jeg som 4–5–6-tiden, og formiddag som kl. 1–2–3. Alle jeg kjenner bruker ordene på samme måte, og vi forstår alle hverandre på samme måte. Kan bruken ha en geografisk sammenheng? Jeg bor i Bergen ... Det kan vel også tenkes at undommen rett og slett bruker tidsuttrykkene feil, eller?

Lenke til kommentar
Ved 12.30-tiden mandag ettermiddag var tjenesten til Aetat fremdeles ustabil og direktoratet jobber med å få tjenesten på skinner igjen.
Dette må jeg ærligtalt si er tragisk journalistikk. Når ble 12:30 til ettermiddag? Ettermiddag vil jeg påstå er fra 15-16 og utover mot kveld.

5819233[/snapback]

Ettermiddag er etter middag. Altså ikke etter måltidet middag, men etter tidspunktet middag. Middag er som ordet tilsier midt på dagen, nærmere bestemt kl 12.00. For ordens skyld: Måltidet middag er kalt opp etter tidspunktet fordi det var vanlig å spise et varmt middagsmåltid ca midt på dagen i gamle dager. Senere har det varme måltidet blitt vanlig å spise senere på dagen, men navnet middag er beholdt.

 

På samme måte er formiddag før kl 12.00, og midnatt kl 24.00, midt på natta.

5819278[/snapback]

Dette er nytt for meg må jeg si :)

Lenke til kommentar

Jeg skjønner at innlegg med horder av skrivefeil kan irritere, men du trenger ikke lese innleggene med forstørrelsesglass heller da! Se heller på hva folk SKRIVER, enn HVORDAN de skriver det.

 

hva, og bare sitte stille og se på at språket forfaller? nei, vet du hva.

 

Noe som er irriterende er når folk prøver å leke smarte ved å komme med fremmedord som de attpåtil staver feil  :x

 

fjern 'prøver å leke smarte ved å komme med fremmedord som de attpåtil', så er jeg 100% enig.

1096868[/snapback]

 

Du som begynner setningene med liten bokstav. Kanskje du skal tenke på dine egne feil før du pirker?

:p

Ikke noe irriterer meg mere enn liten bokstav i begynnelsen av setninger, og smilies som punktum.

Endret av MaggieM
Lenke til kommentar
Det har ikke jeg, selv om jeg er klar over hva som er korrekt. Ettermiddag anser jeg som 4–5–6-tiden, og formiddag som kl. 1–2–3. Alle jeg kjenner bruker ordene på samme måte, og vi forstår alle hverandre på samme måte. Kan bruken ha en geografisk sammenheng? Jeg bor i Bergen ... Det kan vel også tenkes at undommen rett og slett bruker tidsuttrykkene feil, eller?

5820709[/snapback]

For- og ettermiddag har omtrent samme betydning her oppe i Brønnøy som hos dere.

Forresten, slå opp formiddag og ettermiddag i ordboka.

 

Du som begynner setningene med liten bokstav. Kanskje du skal tenke på dine egne feil før du pirker?

5821898[/snapback]

Kanskje du skal være litt mer gnien med punktumene, og sjenerøs med kommaene? (Ikke spesielt frekt ment.)

Lenke til kommentar

Få høre, folkens. Hva synes dere? Hva ville dere brukt av alternativene «mediespiller» og «medieavspiller», og hvorfor? Ordene blir brukt om hverandre. Personlig bruker jeg sistnevnte på grunn av at av-prefikset virker mer logisk for meg. Medier blir jo ikke spilt, de blir spilt av, er min logiske beslutning. Likevel er det jo ikke direkte feil å bruke kun «spille» ... Så hva mener dere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...