Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skarstad: Det er ikke sikkert at han mente "Dritmorsomt". Selv sier jeg ofte f eks: "Det var driiit morsomt!"

5752085[/snapback]

Jeg skjønner ikke helt hva du prøver å fortelle oss her ...

5752961[/snapback]

Jeg antar at han bruker "drit" som adjektiv. (På samme måte som det engelske ordet "fuck" brukes som de fleste ordgrupper i engelsk slang. http://www.nailmaster.ru/fuck.html)

 

Ikke akkurat språkrådets anbefalinger, men et interessant fenomen.

Lenke til kommentar
Skarstad: Det er ikke sikkert at han mente "Dritmorsomt". Selv sier jeg ofte f eks: "Det var driiit morsomt!"

5752085[/snapback]

Jeg skjønner ikke helt hva du prøver å fortelle oss her ...

5752961[/snapback]

Jeg antar at han bruker "drit" som adjektiv. (På samme måte som det engelske ordet "fuck" brukes som de fleste ordgrupper i engelsk slang. http://www.nailmaster.ru/fuck.html)

 

Ikke akkurat språkrådets anbefalinger, men et interessant fenomen.

5753025[/snapback]

 

Det jeg ikke forstår, er hvorfor han kommenterer «dritmorsomt» og selv skriver «dri(ii)t morsomt». Førstnevnte er jo mer korrekt. En skal jo heller ikke skrive «kjempe god». Dessuten er «drit» imperativ av «å drite»; «dritt-» ville vært mer korrekt. For øvrig har jeg lite til overs for skriftlig formuleringer som «drit(t)-», «døds» og «sinnsykt». Husker noen forresten sangen med tittelen «dødsøt»? Fysj a meg ...

Lenke til kommentar

Har en liten en fra ungdomsskolen. Egentlig ikke en skrivefeil, bare en kombinasjon av slurvete skrift og dårlig evne til å se konteksten i teksten.

 

Det var i starten av 8., og vi skrev noe greier på engelsk om hva vi syntes om klassen, så skulle noen andre lese det opp. Vel, jeg har ganske slurvete håndskrift, så den avsluttende konklusjonen "I like my class", ble til "I like my dass" under opplesingen.

Lenke til kommentar
Husker noen forresten sangen med tittelen «dødsøt»?

 

Dødssøt kanskje?

5756482[/snapback]

Nei. Tittelen er skrevet på Ravisk, en språkform laget av Ravi, kjent fra Ravi & DJ Løv. I korte trekk består "språket" av forenklet norsk med elementer fra SMS-språk og andre forkortelser.

 

Sangen «dødsøt» er langt fra seriøst, og man kan ikke tenke på tittelen som en vanlig sangtittel på en vanlig sang. Språket utvikler seg, og jeg synes det bare er patetisk å klage på bruk av ord som «dødssøt», spesielt når det er brukt i en humoristisk sang som overhodet ikke er ment seriøst.

Lenke til kommentar
Hva er det med orddeling? Finner det jo overalt nå, er det lenge siden denne grove skrivefeilen begynte å blomstre opp? Er det bare 12-åringer og yngre personer som har orddelingsfeil?  :dontgetit:

5734427[/snapback]

Jeg har sett 22- og 23-åringer gjøre det samme, men det er sjeldent. Har ikke sett eldre gjøre det. På den annen side, jeg kjenner ikke alderen til alle alt jeg leser. Er Blog-innlegg jeg refererer til her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...