Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

Hva er det med orddeling? Finner det jo overalt nå, er det lenge siden denne grove skrivefeilen begynte å blomstre opp? Er det bare 12-åringer og yngre personer som har orddelingsfeil?  :dontgetit:

5734427[/snapback]

 

"Det tek ca 5 min å gå frå tog stasjonen og buss haldeplassen, til skulen."

 

Dette er fra hjemmesiden til Bryne Videregående skole, så uvitenhet om grammatikk er desverre ganske utbredt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En såpass gammel bok som "Hobbiten" kan slite med at en form var lovlig for lenge siden (now-a-days), og siden har boken blitt oppdatert fordi (nowadays) er lovlig og mer vanlig. Men det er ikke alltid alle forekomster blitt oppdatert.

 

Jeg tror nowadays er mest vanlig nå. Det engelske språket går i den retning at bindestreker skal vekk, der det lar seg gjøre.

Endret av Ulkesh
Lenke til kommentar

Det som irriterer meg er folk som ikke kan uttale KJ-lyden.

 

For å illustrere:

 

Jeg jobber på et teater, og nå setter vi opp musicalen "Oliver". Vel, logisk nok er hovedrolleinnehaveren ganske ung, men jeg sverger på at om den ungen går ut på scena og synger "Hvor er sjærlighet" på premiera vanker det deng etterpå. :hrm:

 

Er det så vanskelig? Noen må få ansvaret for å lære barn riktig norsk.

Lenke til kommentar
Det som irriterer meg er folk som ikke kan uttale KJ-lyden.

 

For å illustrere:

 

Jeg jobber på et teater, og nå setter vi opp musicalen "Oliver". Vel, logisk nok er hovedrolleinnehaveren ganske ung, men jeg sverger på at om den ungen går ut på scena og synger "Hvor er sjærlighet" på premiera vanker det deng etterpå. :hrm:

 

Er det så vanskelig? Noen må få ansvaret for å lære barn riktig norsk.

5736105[/snapback]

 

I denne kanten av landet er det ingen fra de "pene" stedene i Stavanger som kan uttale kj-lyden.

Lenke til kommentar
Jeg finner jo eksempler på sammenskrivingsmisforståelser så å si overalt!

5734681[/snapback]

Ja, for eksempel her:

 

Ja så?

5734681[/snapback]

:innocent:

5735094[/snapback]

Naturligvis.

 

Beklager, det hang litt igjen fra skrivemåter fra andre ja-uttrykk, og jeg så ikke over innlegget. Nå det er sagt, så skriver veldig mange interjeksjonsuttrykk og lignende sammen, som i mange tilfeller er feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...