Dragon Hunter Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Hva er det med orddeling? Finner det jo overalt nå, er det lenge siden denne grove skrivefeilen begynte å blomstre opp? Er det bare 12-åringer og yngre personer som har orddelingsfeil? 5734427[/snapback] "Det tek ca 5 min å gå frå tog stasjonen og buss haldeplassen, til skulen." Dette er fra hjemmesiden til Bryne Videregående skole, så uvitenhet om grammatikk er desverre ganske utbredt. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Jeg finner jo eksempler på sammenskrivingsmisforståelser så å si overalt!5734681[/snapback] Ja, for eksempel her: Ja så?5734681[/snapback] Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 vi fikk faktis beskjed av politiet at klassen våres var rapportert til høyere makter på grunn av oppførselen våres. Artig nyanse i betydningen av ordet "makt" Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 (endret) Jeg kommenterte en sak på Forbruker.no (Aftenposten), der de hadde skrevet "grafikk-kort". Jeg informerte om at dette ikke var riktig norsk, og hva skjedde? Jo, innlegget mitt ble slettet. Endret 12. mars 2006 av @kd Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Har et lite spørsmål. Skrives det "nowadays", eller "now-a-days"? Leste i The Hobbit; or there and back again, og der hadde dei brukt begge deler. Det første sa Bilbo og det andre sa Throrin, tror jeg. Lenke til kommentar
Ulkesh Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 (endret) En såpass gammel bok som "Hobbiten" kan slite med at en form var lovlig for lenge siden (now-a-days), og siden har boken blitt oppdatert fordi (nowadays) er lovlig og mer vanlig. Men det er ikke alltid alle forekomster blitt oppdatert. Jeg tror nowadays er mest vanlig nå. Det engelske språket går i den retning at bindestreker skal vekk, der det lar seg gjøre. Endret 11. mars 2006 av Ulkesh Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Det som irriterer meg er folk som ikke kan uttale KJ-lyden. For å illustrere: Jeg jobber på et teater, og nå setter vi opp musicalen "Oliver". Vel, logisk nok er hovedrolleinnehaveren ganske ung, men jeg sverger på at om den ungen går ut på scena og synger "Hvor er sjærlighet" på premiera vanker det deng etterpå. Er det så vanskelig? Noen må få ansvaret for å lære barn riktig norsk. Lenke til kommentar
Dragon Hunter Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Det som irriterer meg er folk som ikke kan uttale KJ-lyden. For å illustrere: Jeg jobber på et teater, og nå setter vi opp musicalen "Oliver". Vel, logisk nok er hovedrolleinnehaveren ganske ung, men jeg sverger på at om den ungen går ut på scena og synger "Hvor er sjærlighet" på premiera vanker det deng etterpå. Er det så vanskelig? Noen må få ansvaret for å lære barn riktig norsk. 5736105[/snapback] I denne kanten av landet er det ingen fra de "pene" stedene i Stavanger som kan uttale kj-lyden. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Vel, jeg snakker om bruken av lyden i bokmål forstand da. Om lyden ikke inngår dialektmessig kan det være vanskelig å lære det, men her snakker jeg om barn som snakker helt normalt bokmål på østlandet. Lenke til kommentar
andm Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Jeg finner jo eksempler på sammenskrivingsmisforståelser så å si overalt!5734681[/snapback] Ja, for eksempel her: Ja så?5734681[/snapback] 5735094[/snapback] Naturligvis. Beklager, det hang litt igjen fra skrivemåter fra andre ja-uttrykk, og jeg så ikke over innlegget. Nå det er sagt, så skriver veldig mange interjeksjonsuttrykk og lignende sammen, som i mange tilfeller er feil. Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 (endret) "Rekkverk redder liv. Nå vi Vegdirektoratet sikre flere broer mot selvmord." Endret 12. mars 2006 av Skarstad Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Ugh. Jeg Dansende Teppe. Vi vegdirektoratsikre broer. Ugh. Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 (endret) sikre flere broer mot selvmord Er ei ganske tvilsom setning ... :S Endret 11. mars 2006 av Xbox lover Lenke til kommentar
akristina92 Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 "En", ikke "ei". Uansett, jeg fatter ikke hvor så mange folk har fått det for seg at man skal ha mellomrom foran enten et utropstegn eller et spørslmålstegn. Irriterer meg villt over dette! Lenke til kommentar
Gamlemor Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 sykolågiske (det ordet havner i klagemuren...) Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Haha, bra, Lord-Myrrah! :!: Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 "En", ikke "ei" [setning].5739720[/snapback] Det er valgfritt. Lenke til kommentar
Lars-H Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 En pop-up i FF (!) Trenger jeg si mer? Lenke til kommentar
Vt-iversen Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 ha ha jeg også hater ord deling ord deling er shempe teit synes jeg og kan ikke bare folk slutte å ha mellom rom der det ikke skal være det Høy sarkasmefaktor! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå