Daniel Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Har man lov å skrive kople? 5689507[/snapback] Ja, men det er et stygt ord, spør du meg. Bruk heller «koble». Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Det står kople i de fleste lærebøkene på skolen. Enig i at det er et stygt ord. Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Ja, jeg også synes det er et stygt ord, høres helt feil ut. Har aldri brukt det selv, men leser det mange plasser. Lenke til kommentar
Knofle Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Og koble er et finere ord? Ja, ok, greit, flott. Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Og koble er et finere ord?Ja, ok, greit, flott. 5690172[/snapback] Slik dialekten min er synes jeg det er mye finere og bedre på alle måter. Lenke til kommentar
Knofle Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Den er grei, jeg bare uttrykte min misnøye med den konklusjonen. Jeg forventer ikke at noen andre skal ha samme syn. Lenke til kommentar
andm Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Tilfeldig treff på første side hos Google etter "kople koble";https://www.lyse.no/kontakt/sporsmal/bredband/?1827 - som du ser så brukes det om hverandre... 5689693[/snapback] Dette er da strengt tatt ikke en god måte å undersøke hvorvidt en ordform bør brukes eller ei. Vi vet da alle at svært, svært mange sliter med å skrive god, korrekt norsk. Du kan ikke stole på noen. Eksempler på null forståelse for sammenskriving forekommer jo absolutt overalt, for å bringe opp et eksempel ... Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Har et spørsmål til dere som er så flinke. Heter det 'rett å slett' eller er det 'rett og slett'? Jeg tror kanskje det er sistnevnte, men er ikke helt sikker. Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Har et spørsmål til dere som er så flinke. Heter det 'rett å slett' eller er det 'rett og slett'? Jeg tror kanskje det er sistnevnte, men er ikke helt sikker. 5691599[/snapback] Lenke til kommentar
Jan Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Har et spørsmål til dere som er så flinke. Heter det 'rett å slett' eller er det 'rett og slett'? Jeg tror kanskje det er sistnevnte, men er ikke helt sikker. 5691599[/snapback] 5691665[/snapback] Den der likte jeg. Lenke til kommentar
Canute Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 'å' skal kun/alltid brukes foran et verd stående i infinitiv. å hoppe å springe Eneste untaket jeg kommer på er når du har flere verb sammen: hoppe og springe. Lenke til kommentar
Stor Oddnoga Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Digi.no i dag. De har rettet opp feilen nå. Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Amatører knekket Hitler-kode Bare jeg som reagerer på hvordan Aftenposten har bøyd «å knekke»? Lenke til kommentar
andm Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 (endret) Amatører knekket Hitler-kode Bare jeg som reagerer på hvordan Aftenposten har bøyd «å knekke»? 5693146[/snapback] Jeg reagerer ikke. Verbet er bøyt transitivt. Se forskjellene i ordboken. Endret 3. mars 2006 av Ostekjeks Lenke til kommentar
andm Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Har et spørsmål til dere som er så flinke. Heter det 'rett å slett' eller er det 'rett og slett'? Jeg tror kanskje det er sistnevnte, men er ikke helt sikker. 5691599[/snapback] Sistnevnte er korrekt. Ordboken gir deg svar på det aller meste. Det første alternativet ditt er for øvrig ganske ulogisk. Lenke til kommentar
riktig Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 hel hets inntrykk Tjah... Jeg finner ikke ord. Lenke til kommentar
christian232 Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 (endret) Kan man skrive kommma på denne måten her, eller må man bruke det en annen plass? Endret 4. mars 2006 av raffegutten Lenke til kommentar
christian232 Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 Stusser litt på dette uttrykket: "I det hele og det breie" Er det riktig skrevet, og når kan det brukes? Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 (endret) Kan man skrive kommma på denne måten her, eller må man bruke det en annen plass? 5697865[/snapback] Jepp, det vil være korrekt. Grunnen til det er vel at du først har en helsetning (gir full mening alene) og så en ledsetning (trenger en annen ledsetning eller en helsetning for å gi mening). Stusser litt på dette uttrykket: "I det hele og det breie" Er det riktig skrevet, og når kan det brukes? 5697879[/snapback] Det er iallfall korrekt skrevet. Når man kan bruke det er jeg dog ikke sikker på. Endret 4. mars 2006 av Ernie Lenke til kommentar
andm Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 Det heter «i det vide og brede», og kan oversettes til engelske «at great length», hvis det hjelper deg med å forstå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå