Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

Url er ikke på flere sider, og ja det er irriterende når en bruker o istedenfor ø og a istendenfor æ. :grumpy: (og ikke oe og ae)

 

Dessuten kan æøå brukes i url nå.

1035426[/snapback]

 

 

Jeg er innehaver av to .no domener linket til samme side.

Ett med "ø" og ett med "o" i url`n.

Da svært mange nettbrukere bruker Internett Exploderer, kan ikke disse søke direkte i adressefeltet med de sær-nordiske bokstavene uten å legge inn et lite tilleggsprogram. Og det er det desverre få som legger inn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
så er det min tur til å vise noe av det jeg har gjort.. jeg og en kamerat har hatt en hub liggende men i dag ble fristelsen på å fikse dem opp for stor så vi satta i gang.. eneste problemet hittil var at jeg glemte å lagre bildene jeg tok med webcamen på datan så har bare et bilde fra nette..

dag 1.

vi de monterte hele huben å loddet på kontakter på en strøm forsyning så gikk vi ut i garasjen å begynte å pusse av all lakken det gikkk stort sett greit bortsett fra at vi gikk tomt for pussepapir da vi var under halveis :(

ideen:

fikse en gammel strømforsyning fra en data forde den vi hadde til den var sprengt (kanskje ikke så rart det var noe galt med den når vi fant den i konteinern bak expert :p ) legge inn plexi glass å on/of bryter, restet bryter, vifter, vifte styrer (som jeg lager selv) og et utak for en kabel til et kontroll panel til den som gjør at jeg kan rse den og se diodene o.l. fra et annet sted. vi skal også lakke den (har noen forslag til en farge?)

kommer oppdate i morra eller i løpet av helga med fler bilder

Noen andre som hadde problemer med å lese?

Iallefall god setningsflyt da. :ermm:

Endret av NorthGarden
Lenke til kommentar

I går så jeg at de har hengt opp enorme reklameplakater for den nye norske storfilmen:

GYMNAS

LÆRER

PEDERSEN

At man lærer noe av å gå på gymnas skulle nesten bare mangle, men jeg går ut fra at vi får vite hva gymnaset lærte Pedersen når vi ser filmen. Ligninger med to ukjente? Analyse av norrøne tekster? Jeg er spent.

Lenke til kommentar

Hjelp, språkkritikere! Jeg holder på med en oppgave om bl.a. anglisisme; engelske lånord i norsk, og trenger gode eksempler på vemmelig setninger fra f.eks. forumbrukere.

 

Ja, jeg vet, det vrimler av språklig søppel her, men jeg trenger noe fra «spillspråket», altså setninger fylt til randen av engelske substantiv og verb fra et dataspill eller andre programmer, bøyd etter norsk grammatikk, slik som captura, grenade launcheren, layeret, croppe/crop'pe osv. Kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Ser på curling på TV nå, og hører stadig vekk at de idiotiske kommentatorene sier "toucher", "happy" og "guarden".

5597231[/snapback]

Vel, det er ingenting mot sendingene fra konkuransene i snøbrett.

5597372[/snapback]

Jeg se på det i stad, men jeg skiftet kanal av frykt for å bli infisert. :)

Lenke til kommentar
Er ikke akkurat overbegeistret over denne tråden, men er det ikke ironisk at hjemmesiden til Norsk Språkråd heter Sprakrad.no? :dontgetit:

5597530[/snapback]

Nei, egentlig ikke. Hvorfor enkelte velger f.eks. «a» fremfor «aa» i domenenavn, tror jeg en eller annen nevnte for litt siden i denne tråden.

Lenke til kommentar
Det er litt merkelig i og med at det i dag er mulig med æ, ø og å i domenenavn. Tviler på at utlendinger skulle ha noe særlig interesse av språkrådet vårt uansett.

5597716[/snapback]

Greit nok, men støtter IE skandinaviske tegn i adresser uten ekstra nedlastete oppdateringer? Jeg tror ikke det, og fryktelig mange bruker IE ...

Lenke til kommentar
Det er litt merkelig i og med at det i dag er mulig med æ, ø og å i domenenavn. Tviler på at utlendinger skulle ha noe særlig interesse av språkrådet vårt uansett.

5597716[/snapback]

Greit nok, men støtter IE skandinaviske tegn i adresser uten ekstra nedlastete oppdateringer? Jeg tror ikke det, og fryktelig mange bruker IE ...

5597768[/snapback]

 

Nyeste versjon av IE gjør vel det?

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke, for jeg bruker ikke den nettleseren. Poenget er uansett at støtten for skandinaviske tegn i nettadresser ikke er helt på topp ennå. Dessuten kjenner jeg så å si ingen adresser som inneholder tegnene æ,ø eller å. Jeg er ikke så opplyst om dette, men jeg har iallfall selv ingen problemer med slik det fungerer i dag. Noen bruker «o» istedenfor «oe», men det har jeg nå innsett, og taster heller inn førstnevnte hvis jeg leter etter en adresse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...