Ernie Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Joda, men da sier du at pc og cd er substantiv, noe de ikke er. Pc og cd er forkortelser i tillegg til at det er fremmedord. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Synes disse er så innarbeidet i dagligtalen at de er mer å betrakte som substantiver. Er fullt klar over at språkrådet synes det er feil å skrive pcen, men jeg synes vi burde gjøre det likevel. Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Synes disse er så innarbeidet i dagligtalen at de er mer å betrakte som substantiver. Er fullt klar over at språkrådet synes det er feil å skrive pcen, men jeg synes vi burde gjøre det likevel. 5464825[/snapback] Jeg blir ikke overrasket den dagen Språkrådet sier at "pese" er den riktige måten å skrive det på. Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Jeg blir ikke overrasket den dagen Språkrådet sier at "pese" er den riktige måten å skrive det på. 5464835[/snapback] Jeg vet at Språkrådet har innført en del direkte latterlige fornorskede skrivemåter på allment aksepterte lånord, men å endre skrivemåten på forkortelser tror jeg nok de klarer å holde seg unna. (Og ifølge ordboka har den engelske forkortelsen PC allerede fått sin norske motpart, nemlig PD.) Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 (endret) (Og ifølge ordboka har den engelske forkortelsen PC allerede fått sin norske motpart, nemlig PD.) 5465068[/snapback] Det er langt fra "allerede". Denne forkortelsen dukket opp før PC ble norsk, og jeg husker blant annet en gammel film med en tittel som var blitt oversatt til noe med "PD". PD tok aldri av, folk brukte PC. Språkrådet dilter etter, og sier at det er greit å bruke PC. Endret 19. januar 2006 av @kd Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Nei, nei, nei! PC'en er lov. Unntak Apostrofen kan likevel brukes i særtilfeller: i forbokstavord som ender på liten bokstav og blir skrevet uten punktum, og etter enkeltbokstaver, visse forkortinger og ord som er brukt mer tilfeldig som substantiv. Ap's politikk, en pc's prosessor, bokstavene æ, ø og å's plass i alfabetet, Larsen & Co's firmabil, sitte's partisippform Derimot er det å foretrekke at man skriver PC-en, men PC'en er lov det også 5464491[/snapback] Det er godt mulig at det er tillatt å skrive «pc'en», men det står i alle fall ingenting om det i utdraget ovenfor. Utdraget handler om unntak fra regelen om at man ikke bruker genitivsapostrof på norsk, det vil si at man eksempelvis kan skrive «en pc's prosessor» istedenfor «en pcs prosessor». Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Nei, nei, nei! PC'en er lov. Unntak Apostrofen kan likevel brukes i særtilfeller: i forbokstavord som ender på liten bokstav og blir skrevet uten punktum, og etter enkeltbokstaver, visse forkortinger og ord som er brukt mer tilfeldig som substantiv. Ap's politikk, en pc's prosessor, bokstavene æ, ø og å's plass i alfabetet, Larsen & Co's firmabil, sitte's partisippform Derimot er det å foretrekke at man skriver PC-en, men PC'en er lov det også 5464491[/snapback] Det er godt mulig at det er tillatt å skrive «pc'en», men det står i alle fall ingenting om det i utdraget ovenfor. Utdraget handler om unntak fra regelen om at man ikke bruker genitivsapostrof på norsk, det vil si at man eksempelvis kan skrive «en pc's prosessor» istedenfor «en pcs prosessor». 5466449[/snapback] Du har selvsagt rett der. Lenke til kommentar
Ayanez Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Hjemme lagd vann kjøler. Haha. Lenke til kommentar
akristina92 Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Høhø. Hadde faktisk tenkt å poste den, jeg og. Lenke til kommentar
Pandemonium Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Og/å feil hos kjæresten min irriterer meg... Men jeg tør ikke si ifra... Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 Spør henne når f.eks. "hender" ble et verb (jfr "jeg vaska rumpe å hender") Lenke til kommentar
riktig Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Fotomagasinet imponerer. Lenke til kommentar
Sidious Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Interessant tråd. Men det er sant, det er mange som kunne ha forbedret grammatikken sin. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Klokken 00.30 ble de ved en tilfeldighet oppservet av blant andre sportslig leder i Brann, Per-Ove Ludvigsen. (Min utheving.) Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Interessant tråd. Men det er sant, det er mange som kunne ha forbedret grammatikken sin. 5478627[/snapback] Ja, for eksempel ved å lære seg å ikke starte setninger med en konjunksjon Lenke til kommentar
xD^^ Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 blir digg dette her ja, bra at du ikke gir opp. Vet ikke om du har sagt dte før i tråden, hva hva hardware har du planer om å utstyre pikachu med? Nydelig! Hva hardware? Lenke til kommentar
Sidious Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Interessant tråd. Men det er sant, det er mange som kunne ha forbedret grammatikken sin. 5478627[/snapback] Ja, for eksempel ved å lære seg å ikke starte setninger med en konjunksjon 5479296[/snapback] Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Jeg har stilt dette spørsmålet til norsklæreren min som sa at det var greit å starte en setning med "men". Likevel er det ikke god setningsoppbygning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå