Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Synes disse er så innarbeidet i dagligtalen at de er mer å betrakte som substantiver.  :) Er fullt klar over at språkrådet synes det er feil å skrive pcen, men jeg synes vi burde gjøre det likevel.

5464825[/snapback]

Jeg blir ikke overrasket den dagen Språkrådet sier at "pese" er den riktige måten å skrive det på.

Lenke til kommentar
Jeg blir ikke overrasket den dagen Språkrådet sier at "pese" er den riktige måten å skrive det på.

5464835[/snapback]

Jeg vet at Språkrådet har innført en del direkte latterlige fornorskede skrivemåter på allment aksepterte lånord, men å endre skrivemåten på forkortelser tror jeg nok de klarer å holde seg unna. (Og ifølge ordboka har den engelske forkortelsen PC allerede fått sin norske motpart, nemlig PD.)

Lenke til kommentar
(Og ifølge ordboka har den engelske forkortelsen PC allerede fått sin norske motpart, nemlig PD.)

5465068[/snapback]

Det er langt fra "allerede". Denne forkortelsen dukket opp før PC ble norsk, og jeg husker blant annet en gammel film med en tittel som var blitt oversatt til noe med "PD".

 

PD tok aldri av, folk brukte PC. Språkrådet dilter etter, og sier at det er greit å bruke PC.

Endret av @kd
Lenke til kommentar
Nei, nei, nei! :nei: PC'en er lov.

 

Unntak

 

Apostrofen kan likevel brukes i særtilfeller: i forbokstavord som ender på liten bokstav og blir skrevet uten punktum, og etter enkeltbokstaver, visse forkortinger og ord som er brukt mer tilfeldig som substantiv.

Ap's politikk, en pc's prosessor, bokstavene æ, ø og å's plass i alfabetet, Larsen & Co's firmabil, sitte's partisippform

 

Derimot er det å foretrekke at man skriver PC-en, men PC'en er lov det også

5464491[/snapback]

Det er godt mulig at det er tillatt å skrive «pc'en», men det står i alle fall ingenting om det i utdraget ovenfor. Utdraget handler om unntak fra regelen om at man ikke bruker genitivsapostrof på norsk, det vil si at man eksempelvis kan skrive «en pc's prosessor» istedenfor «en pcs prosessor».

Lenke til kommentar
Nei, nei, nei! :nei: PC'en er lov.

 

Unntak

 

Apostrofen kan likevel brukes i særtilfeller: i forbokstavord som ender på liten bokstav og blir skrevet uten punktum, og etter enkeltbokstaver, visse forkortinger og ord som er brukt mer tilfeldig som substantiv.

Ap's politikk, en pc's prosessor, bokstavene æ, ø og å's plass i alfabetet, Larsen & Co's firmabil, sitte's partisippform

 

Derimot er det å foretrekke at man skriver PC-en, men PC'en er lov det også

5464491[/snapback]

Det er godt mulig at det er tillatt å skrive «pc'en», men det står i alle fall ingenting om det i utdraget ovenfor. Utdraget handler om unntak fra regelen om at man ikke bruker genitivsapostrof på norsk, det vil si at man eksempelvis kan skrive «en pc's prosessor» istedenfor «en pcs prosessor».

5466449[/snapback]

:wallbash: Du har selvsagt rett der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...