Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hmm....det er vel med både punktum og spørsmålstegn...

 

Jeg hørte at "hvem-fenomenet" antagelig kommer av at mange dialekter bruker "kem" om absolutt alt...

Hverfall ikke i min dialekt.

 

Sier f.eks. "kæm sir d?".

"Kæm skjærmkort?", nei! "Ka slaks skjærmkort?".

 

Noen som fikk svie i øynene elns? ;)

Lenke til kommentar
alla!

 

Fikk litt problema me pc'n min.. Den funka som bare juling først, men så mått den hæng sæ.. "jaja", tænkt æ, "derre va itj nå nytt"  Så æ tok en reboot, sidn d som oftes pleie å funk.. Men da den skull start på nytt, så fikk æ en feilmelding mens den boot'a.. "A read disk error occurred, press ctrl+alt+del to restart". Etter å ha sjekka at all kablan satt som dæm skull, prøvd æ å slå på maskina igjæn, men fikk samme meldinga.. Deretter satt æ harddisken i pc'n te en kompis, men fikk samme meldinga der oxo.

 

Nånn som har peiling på koss æ kan få fixa d, lr må æ bare send inn harddisken te reparasjon? D e en western digital 20gb harddisk.. Trur d e serial ATA.. har itj så my peiling på akkurat derre..

 

Håpe d e nånn som kan kom me forslag lr løsninga

 

På forhånd takk

 

Mvh

Steffen A. J. Gripp

Lenke til kommentar

En ting er å skrive feil på grunn av ordblindhet eller glipper som rammer alle. Men å skrive dialekt? Jeg har merket at veldig mange i Rogaland og Nord-Norge skriver åmmtrennt akkorratt sånnsåmdi snakker.

 

 

 

 

"Hvem skjermkort" er selvfølgelig feil og høres veldig rart ut for folk som ikke er vokst opp der denslags setninger kan høres. Dette er dialekt fra Oslo øst, og det er sikkert i bruk andre steder også.

Endret av NuB
Lenke til kommentar
jeg satt og tenkte her om dagen.. hva skjær viss eks: buddha dukker opp og kan bevise at det er han på en troverdig måte. hva gjør de andre religionene da *jeg tipper på at noen til slutt vil drepe han * du kan jo se det fra andre syns punkt at jesus plutselig dukker opp eks. menne hva tror du skjær da?.

 

 

skummelt plutselig kommer djeveln  *LOL * dejeveln kunne vere en søt dame som vil lede oss inn i fristelsen . *nei no skal jeg holder munn!*

 

ja hva skjær viss plutselig 1religion viser seg og vere rett at det de trur på skjær. og de andre har feil, hva skjær ?

Lenke til kommentar
jeg satt og tenkte her om dagen.. hva skjær viss eks: buddha dukker opp og kan bevise at det er han på en troverdig måte. hva gjør de andre religionene da *jeg tipper på at noen til slutt vil drepe han * du kan jo se det fra andre syns punkt at jesus plutselig dukker opp eks. menne hva tror du skjær da?.

 

 

skummelt plutselig kommer djeveln  *LOL * dejeveln kunne vere en søt dame som vil lede oss inn i fristelsen . *nei no skal jeg holder munn!*

 

ja hva skjær viss plutselig 1religion viser seg og vere rett at det de trur på skjær. og de andre har feil, hva skjær ?

Dypt!

Lenke til kommentar
jeg må ha et nytt skjermkort! men hvilken?

 

ET Skjermkort? HVILKEN?

 

Han sier jo imot seg selv.

det der er ikke så stort... Verre med de som sier: "Hvordan skjermkort skal jeg kjøpe", "Hvem hovedkort som er best" osv osv...

Uenig, med mindre det faktisk er i dialekten at man sier "hvilken" til intetkjønn.

Dialekten her sier "kordan" eller "korsn" til en del intetkjønnsord.

 

Er fullt klar over at det er feil å skrive, men altså å skrive etter dialekten er ofte en uvane, men å ta et ord som ikke på noen måte kan brukes i sammenhengen blir helt gal.

 

Mener da at det er bedre å si "hvordan" enn "hvilken".

Ehh, så tør jeg å påstå at "hvilken" var en rask slurvefeil.

Lenke til kommentar
jeg må ha et nytt skjermkort! men hvilken?

 

ET Skjermkort? HVILKEN?

 

Han sier jo imot seg selv.

det der er ikke så stort... Verre med de som sier: "Hvordan skjermkort skal jeg kjøpe", "Hvem hovedkort som er best" osv osv...

De uttrykkene er jo en del av diverse dialekter, så det er ikke så ille :ermm:

Lenke til kommentar
Uenig, med mindre det faktisk er i dialekten at man sier "hvilken" til intetkjønn.

Dialekten her sier "kordan" eller "korsn" til en del intetkjønnsord.

 

Er fullt klar over at det er feil å skrive, men altså å skrive etter dialekten er ofte en uvane, men å ta et ord som ikke på noen måte kan brukes i sammenhengen blir helt gal.

 

Mener da at det er bedre å si "hvordan" enn "hvilken".

Ehh, så tør jeg å påstå at "hvilken" var en rask slurvefeil.

Man ser omtrent ALDRI noen skrive "kalla skjermkort". Betyr det at der ikke er noen bergensere på forumet? Nei, det betyr simpelthen at det ikke er vanskelig å unngå å skrive dialekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...