Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil

Anbefalte innlegg

Ordet «att» har jeg stort sett bare hørt i sære dialekter, og da helst i uttrykk som «att og fram» (å skrive «fram» skjærer meg dypt inn i hjerteroten), så jeg ville vært litt forsiktig med å bruke dette ukritisk.

5110767[/snapback]

Tror nok det er svært få personer som ikke tviholder på en eller annen landlig dialekt som bruker det ordet særlig ofte.

5111227[/snapback]

Nåja. Ordet "att" blir brukt i f.eks. nynorsk.

Eksempel:

Å kome i gong att.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ordet «att» har jeg stort sett bare hørt i sære dialekter, og da helst i uttrykk som «att og fram» (å skrive «fram» skjærer meg dypt inn i hjerteroten), så jeg ville vært litt forsiktig med å bruke dette ukritisk.

5110767[/snapback]

Tror nok det er svært få personer som ikke tviholder på en eller annen landlig dialekt som bruker det ordet særlig ofte.

5111227[/snapback]

Mange som sier det, der jeg kommer fra.

Men nå prater jeg noe bredt :D

Endret av Mirann
Lenke til kommentar
Sonys kopisperre for CD-er gjør deg istand til å jukse i World og Warcraft.

world OG warcraft...

syntes ikke noe særlig om juks i wow, men men. noen klarer ikke å la være å juske i spill

5118946[/snapback]

Passe kjedelig å ha skrivefeil i innlegget sitt når man kommentérer andres feil ...

Lenke til kommentar

Jeg blir med psilocybe på et synkront og rungende hyl. Det er helt forferdelig hva språkrådet driver med. Catwalk = motemolo.

I dag fikk jeg tilbake en stil jeg skrev for et par uker siden, hvor jeg blant annet klaget over orddelingen. Nå skal norsklæreren innføre en regel som gir alle en halv karakter lavere for hver ord delings feil de har i stilene sine. Oh God, this is like paradise on earth.

I dag fikk jeg også se en av de verste feilene jeg noensinne har sett. Kan noen forklare meg hvorfor det plutselig heter "hvor for"? Det får meg til å tro at spørsmålet er "hvor for han/hun/det".

Endret av @kd
Lenke til kommentar
I dag fikk jeg tilbake en stil jeg skrev for et par uker siden, hvor jeg blant annet klaget over orddelingen. Nå skal norsklæreren innføre en regel som gir alle en halv karakter lavere for hver ord delings feil de har i stilene sine. Oh God, this is like paradise on earth.

5128033[/snapback]

Oj, det var læreren sin, det. Sånne skulle det vært flere av.

Lenke til kommentar

Dette er ikke gramatisk skrivefeil. Men noe jeg irreterer meg om at folk sier.

"Har du kleppt deg?" HELT FEIL. Hvor mange er det virkelig som klepper seg selv.

"Vet du hva?" HVORDAN skal man vite det?

"Kan jeg spørre deg om et spørsmål?" LATTERLIG, du har jo allerede spurt.

IRRITERENDE, tenk litt før man snakker. Er perfeksjonist, sorry.

Lenke til kommentar

Du høres litt ut som George Carlin.

"Sir, would you get on the plane?"

"No, motherfucker, I'll get in the god damn plane"

Liek, slapp av. Det er sånn språket er. Det høres mye bedre ut med "har du klippet deg?" enn "har du fått en frisør til å klippe deg?" eller "har du fått håret klippet av en annen enn deg selv?"

Lenke til kommentar

Det er selvsagt ingenting galt med å stille implisitte spørsmål av denne typen. Et annet eksempel er når man spør noen om de har klokke, hvorpå vedkommende sier hva klokken er. Selv om man ikke spør hva klokken er, forstår vedkommende umiddelbart at det er det man ønsker å vite. På samme måte vet man selvsagt at den man sier «vet du hva» til ikke «vet hva», men så er det heller ikke det budskapet man ønsker å få frem ved å stille spørsmålet.

Lenke til kommentar
@kd: Jøss, heftig lærer! Men jeg syns du kan slutte å dele opp ord («ord delings feil»), selv om det bare er  for spøk. Det ser nemlig ufattelig teit ut.

5128511[/snapback]

Takk, nerdVANNA! De som sliter med orddelingsfeil kan i verste fall ikke skjønne at det er en spøk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...