Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om dette har blitt tatt opp tidligere beklager jeg min masing, men søking bar svært lite frukter, så jeg tar en aldri så liten sjanse.

Det har seg slik at en av mine kjepphester er presis og fornuftig språkbruk, der forfatteren er bevisst på hva man faktisk prøver å kommunisere, fremfor å benytte seg av flest mulig floskler.

I denne sammenheng finner jeg denne trådens tittel heller underlig. En skrivefeil refererer i følge bokmålsordboken til «ortografisk el. annen språklig feil som en gjør når en skriver», mens grammatikk defineres som «læren som beskriver elementene et språk er oppbygd av og gir regler for hvordan de får kombineres, særlig om morfologi og syntaks, men også om fonologi, semantikk og pragmatikk».

Altså er det klart at tråden dreier seg om skrivefeil, men dersom en kun skulle ergret seg over de grammatiske ulumskhetene ville det faktisk være en avsporing fra trådens tema å klage på ortografiske (1) skrivefeil – med mindre en mener at samtlige ortografiske feil skal kunne defineres som pragmatiske feil, noe som vil være relativt drøyt. Dette dreier seg definitivt om en ubetydelig bagatell av de sjeldne, men i og med at dette faktisk er en grammatisk skrivefeil er jeg i alle fall innenfor trådens område i min jammer!

1: Ortografi betyr «rettskrivning, stavemåte».

Lenke til kommentar
Men, hva bør man så kalle tråden? (... uten å gjøre det uforståelig for Ola Nord mann) (:!:)

5110600[/snapback]

Den enkle tittelen «Klagemuren – ergring over skrivefeil.» burde fungere utmerket, i og med at alle skrivefeil er relevante eksisterer det ikke noe behov for ytterligere presisering? Alternativt kunne en bruke «... grammatiske og ortografiske skrivefeil.», men det får være måte på pedantvirksomhet, selv i denne tråden.

Lenke til kommentar
Ordet «att» har jeg stort sett bare hørt i sære dialekter, og da helst i uttrykk som «att og fram» (å skrive «fram» skjærer meg dypt inn i hjerteroten), så jeg ville vært litt forsiktig med å bruke dette ukritisk.

5110767[/snapback]

Tror nok det er svært få personer som ikke tviholder på en eller annen landlig dialekt som bruker det ordet særlig ofte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...