Dahl Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Seriøst? Det er en sak jeg støtter FRP i; nedleggelsen av språkrådet. Det ødelegger det norske språk totalt! Lenke til kommentar
DoNotWant Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Seriøst? Det er en sak jeg støtter FRP i; nedleggelsen av språkrådet. Det ødelegger det norske språk totalt! 5071250[/snapback] For further frustration, please visit Ny rettskrivning i bokmål 2005 (det var ikke der jeg leste hvis/viss) Hvis jeg tar feil med hvis/viss-regelen, så er jo det bare fint =) Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Noe som uroer meg litt er at Språkrådet ikke vet hvordan Å skal skrives uten norske bokstaver... "sprakradet.no" Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Leste på språkrådets nettsider at "viss" er likestilt med "hvis" nå. Grr. 5071177[/snapback] De er likestilt som konjuksjon ja, men ikke som pronomen. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 For further frustration, please visit Ny rettskrivning i bokmål 2005 (det var ikke der jeg leste hvis/viss) Hvis jeg tar feil med hvis/viss-regelen, så er jo det bare fint =) 5071266[/snapback] What the fudge? Hverken? Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Hvis og viss og verken og hverken har jo vært likestilt lenge, stemmer ikke det? Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Jeg har lest at oxo skal aksepteres som et alternativ, at g/t skal fjernes fra slutten av ord og at s skal erstattes av z i alle zammenhenger. Jeg zynz zpråket zkal utvikle zeg zammen med folke, og da pazzer dette utmerke. Flere zom oxo er eni? Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Ja, for da bli zpråke så mye bedre! Vi kan nemlig zkrive på norzk, men zamtidi være kule! Kanzkje vi zkal zende inn et forzlag til Norzk Zpråkråd, zammen med et forzlag til navneendring på råde? Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 vi gjør ord delin låv oxo fjerner vi alt zom hetr ztore bokztavr oxo dropr vi dobbel konsonanter zpråk råde erztates av blink medlemr og vokalr r unødvndi Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Jeg har flere ganger vurdert å starte opp en interesseorganisasjon mot orddeling. Noen som er med? Lenke til kommentar
DoNotWant Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Jeg har flere ganger vurdert å starte opp en interesseorganisasjon mot orddeling. Noen som er med? 5072897[/snapback] Jeg er med, men vi må ha en inntaksprøve. Ellers risikerer vi å bli infiltrert. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Jeg har flere ganger vurdert å starte opp en interesseorganisasjon mot orddeling. Noen som er med? 5072897[/snapback] http://folk.uio.no/tfredvik/amo/ Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Jeg er selvsagt klar over AMO, men de gjør ikke annet enn å klage på nettsidene sine (som forøvrig er sinnsykt stygge). Her trengs det handling! Ved handling mener jeg at vi må sende ut brev til firmaer som driver med orddeling, enten det er på reklameplakater, på produkter eller på sjefens undertøy (Steffy tar seg av den inspeksjonen). Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Reporting for duty. Det hadde vært interessant å sende brev til store selskap som sliter med sånt, og anbefale at de sparker folk. Lenke til kommentar
eught Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 (endret) Ble virkelig skuffet over alle forandringene i den testen. Det virker som de heller mer og mer mot å la folk skrive stort sett som de vil, og det er ikke bra. Jeg ble dog glad for at "hverken" nå er fullstendig tillatt, noe som alltid har vært den mest naturlige formen for meg. Det virker som det ikke har vært korrekt å bruke den formen tidligere, men til mitt forsvar har jeg fått beskjed av min norsklærer om at det var tillatt (og har aldri fått noen kommentarer på det). Edit: Siterte feil. Noen kom meg i forkjøpet angående AMO. Endret 28. oktober 2005 av eught Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Reporting for duty.Det hadde vært interessant å sende brev til store selskap som sliter med sånt, og anbefale at de sparker folk. 5072975[/snapback] Roger. Noe sier meg at Smart Club er ille ute. Forresten, vi skal snart ha natur fag prøve! Lenke til kommentar
eught Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 De som forårsaker aller mest orddeling som man ser til daglig er nok "de sign ere". Så godt som ALLE reklameannonser o.l har et ord som er delt over to eller flere linjer. Selvfølgelig dropper de bindestrek, fordi det går ut over deres dyrebare design. Dessverre er det mange andre orddelere også, og det virker som folk som er veldig flinke med engelsk har en tendes til å dele opp norske ord. Ikke noen overraskelse, med tanke på at mange ord i det engelske språk er delt når det tilsvarende ordet på norsk er det. Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 (endret) Jeg siterer et kåseri jeg skrev på en norskprøve: En ting jeg bokstavelig talt kan rive meg i håret over, er orddelingen. Eller som jeg kanskje burde skrive det; ord delingen. Jeg tror ønsket om å være mest mulig som USA følger oss helt inn i språket, vi moderniserer språket slik at det ligner mer på engelsk. Ord blir delt opp på de merkeligste måter, og forårsaker dermed unødvendige misforståelser. ”Flått fjerner” stod det på et flåttfjernings-middel jeg kjøpte til hunden min. Hva er det flått fjerner, sier du? Jeg tror virkelig det ligger noe i det med at vi ønsker å være som USA. Endret 28. oktober 2005 av @kd Lenke til kommentar
MRN Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 (endret) Jeg kan ikke lenger se at draum quoter/siterer en viss person. (Godt eksempel på at viss og hvis ikke kan likestilles.)5070481[/snapback] edit: Alt er i orden for alle parter Endret 30. oktober 2005 av MRN Lenke til kommentar
draum Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 Kan jo ikke annet en å ta til meg den der. Beklager. Det skjer ikke igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå