Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

windows seden

 

Denne er nevnt tidligere, men jeg måtte dra den frem fordi jeg følte dette poenget ikke kom helt frem: Hvis jeg skulle lest opp dette sitatet slik det står her, hva ville du da hørt? Tydelig at Microsoft har hengt seg på kjønnskvoteringsbølgen. Underholdning :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fy skam deg! Så du ikke skiltet "Barn leser, skriv forsiktig!"-skiltet når du gikk inn hit?

Nei, men jeg så denne:

§ 22. Alkoholpåvirkning av forumdeltaker.

 

       Ingen må skrive eller forsøke å skrive et innlegg når han er påvirket av alkohol (ikke edru) eller annet berusende eller bedøvende middel. Har han større alkoholkonsentrasjon i blodet enn 0,2 promille eller en alkoholmengde i kroppen som kan føre til så stor alkoholkonsentrasjon i blodet, eller større alkoholkonsentrasjon i utåndingsluften enn 0,1 milligram per liter luft, regnes han i alle tilfeller for påvirket av alkohol (ikke edru) i forhold til bestemmelsene i denne lov. Villfarelse med hensyn til alkoholkonsentrasjonens størrelse fritar ikke for straff.

 

      Forfatter av innlegg må ikke nyte alkohol eller ta annet berusende eller bedøvende middel i de første seks timer etter at han er ferdig med skrivingen, når han forstår eller må forstå at det kan bli politietterforskning på grunn av skrivingen. Dette forbudet gjelder likevel ikke etter at blodprøve eller utåndingsprøve er tatt, eller politiet har avgjort at slik prøve ikke skal tas.

Edit: Var så godt i gang at jeg fullfører.
§ 22a. Alkotest, utåndingsprøve, blodprøve.

 


  1.  
     
     
    Politiet kan ta alkotest (foreløpig blåseprøve) av forfatter når:
     
     
     
     
  2. det er grunn til å tro at han har overtrådt bestemmelsene i § 22, 
     
     
     
     
  3. det er grunn til å tro at han har overtrådt andre bestemmelser som er gitt i eller i medhold av denne lov, og departementet har bestemt at overtredelsen kan ha slik virkning, 
     
     
     
     
  4. han med eller uten egen skyld er innblandet i grammatikkuhell, eller 
     
     
     
     
  5. han er blitt stanset i grammatikkontroll. 
     
     
     
     

       Dersom resultatet av alkotesten eller andre forhold gir grunn til å tro at forfatter av innlegg har overtrådt bestemmelsene i § 22, kan politiet fremstille ham for utåndingsprøve, blodprøve og klinisk legeundersøkelse for å søke å fastslå påvirkningen. Slik fremstilling skal i alminnelighet finne sted når forfatter nekter å medvirke til alkotest.

 

       Utåndingsprøve tas av politiet. Blodprøve kan tas av lege, offentlig godkjent sykepleier eller bioingeniør. Klinisk legeundersøkelse foretas når det er mistanke om påvirkning av andre midler enn alkohol eller andre særlige grunner taler for det.

 

       Departementet gir nærmere bestemmelser om undersøkelsene nevnt i de foregående ledd.

 

Tilføyd ved lov 10 april 1981 nr. 8, endret ved lover 24 juni 1988 nr. 66, 4 juli 1991 nr. 49.

Edit: Fant én til

§ 23a. Personlig verneutstyr.

 

       Kongen kan bestemme at personlig verneutstyr skal brukes under skriving av foruminnlegg. Kongen kan gi nærmere regler om omfanget av bruken og unntaket fra påbudet. Det kan bestemmes at forfatter skal være ansvarlig for at lesere under 15 år bruker verneutstyr.

Edit: Det var visst mer

§ 12. Plikter ved skrivefeil.

 

       Enhver som med eller uten skyld er innblandet i skrivefeil, skal straks stanse og hjelpe personer og dyr som er kommet til skade, og for øvrig delta i de tiltak som uhellet gir grunn til. Denne plikt har, om det er nødvendig, også andre som er i nærheten eller som kommer til stede.

 

       De som er innblandet i skrivefeil, har gjensidig plikt til å oppgi navn og adresse. Forfatter av innlegg skal også oppgi eierens navn og adresse og i tilfelle innleggets kjennemerke.

 

       Har skrivefeil medført død eller skade på person og skaden ikke er ubetydelig, skal de som er innblandet i uhellet, sørge for at politiet snarest mulig blir underrettet om uhellet. Før politiet kommer til stede etter slikt uhell, skal de som er innblandet, ikke forlate stedet uten at det er nødvendig eller politiets samtykke er innhentet. Må en som er innblandet i et uhell som nevnt, forlate stedet, skal han snarest underrette politiet om sin befatning med uhellet og om navn og adresse. Har skrivefeil voldt materiell skade, og det ikke er noen til stede som kan vareta skadelidtes tarv, skal den som har voldt skaden, snarest mulig underrette skadelidte eller politiet om uhellet.

 

       Tastatur og annet skriveutstyr som etter skrivefeil er plassert slik at det kan være til fare eller hinder for forumlesing, skal straks flyttes til et egnet sted. Dersom hensynet til forumsikkerheten tillater det, skal de som er innblandet i uhellet, ha anledning til å foreta oppmåling og oppmerking før utstyret flyttes. Har skrivefeil medført død eller alvorlig skade på person, må innblandet utstyr bare flyttes med politiets samtykke eller dersom det fører til vesentlig fare eller uforholdsmessig hindring av forumtrafikken om utstyret blir stående til politiet kommer. Må utstyr som er innblandet i slikt uhell, flyttes før politiet kommer til stedet, skal de som er innblandet i uhellet, så vidt mulig sørge for oppmåling eller oppmerking av utstyrets plassering.

 

       Før politiet kommer til stede etter skrivefeil som har medført død eller alvorlig skade på person, må spor ikke fjernes og andre forhold av betydning for etterforskningen ikke endres uten at det er strengt nødvendig. De som er innblandet i uhellet, skal søke å hindre fjerning av spor og endring av andre forhold av betydning.

Endret av Toolshed
Lenke til kommentar
Folk som irriterer seg over skrivefeil må ha et mindreverdighetskompleks. :roll:

"Omvendt logikk" he he :roll:

Du mener altså at de som irriterer/beklager seg over endel temmelig dårlige innlegg med både dårlig norsk språkføring og rettskrivning gjør dette utifra et mindreverdighetskompleks ?

De skal da altså føle seg mindre verdt en disse "suppehuene" og kompenserer dette med å reagere på rettskrivningen ?

 

:hmm:

Lenke til kommentar

Klaging på skrivefeil er en stadfestelse av at man er MER verdt.

 

EDIT: Quoten er fra 05.08.2003. Tror ikke forfatteren planlegger et motangrep, for å si det på den måten.

 

EDIT: Som bringer meg over på en annen ting; feil skriving av datoer. I Norge SKAL dater skrives på formen dd.mm.åå. Men blant annet hardware.no, skriver det på andre former. For eksempel dd/mm/åå, mm/dd/åå, dd-mm-åå. :angry:

Endret av HolgerLudvigsen
Lenke til kommentar
DiMiles: ro deg ned et par hakk. Rettere sagt kan du bruke ferien til det.

Hmm, betyr det at DiMiles fikk seg en ferie fra forumet, eller er det noen andre ferier ute å går nå? Vinterferien har vel vært? ;)

Hmm, betyr det at DiMiles fikk seg en ferie fra forumet, eller er det noen andre ferier ute å går nå? Vinterferien har vel vært?  ;)

Ja, bet meg merke i den selv. Tror nok han har fått seg en uke eller to. :laugh:

Til dere begge to (ja, selvsagt også andre som følrer interesse for det):

Jepp, han fikk en ferie fra forumet.

 

Edit: ja, jeg er litt sen til å reagere. Får ikke mail om nye poster i denne tråden.

Endret av ernie85
Lenke til kommentar
Tar selv kritikk for topic her som såklart skulle vert MB, ikke mb.

 

... er nesten "løp å kjøp" det oxo, da vi nærmer oss 4Gbps...

Selv tar jeg også kritikk for små pirk. :p

Løp å kjøp skulle altså vært løp og kjøp?

 

Skal i være nøye tror jeg vi sier mB og gbps eller gBps.

Er vel sjeldent man bruker gbit, regner med han mener gByte, men lurer på om at det er riktig å skrive Gbps eller andre betegnelser med stor forbokstav (midt ute i en setning)?

 

Ser en del som bruker Kb, Mb, Gb og Tb.

Er det det samme som xB?

 

Unnskyld meg for skrivefeiler, slurv, osv. Er noe trøtt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...