Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil

Anbefalte innlegg

Sånn sett kan man si at Nokias mest eksklusive er svært lommevennlig, og egner seg godt for trange innerlommer.
Her burde han bruke "...mest eksklusive telefon er svært....", men uansett knotete. Bærer preg av bevisst omskriving for å unngå å si telefonen eller modellnummeret så alt for mange ganger.

Preg av bevisst omskrivning skal jeg ikke henge meg opp i, men det er vel unødvendig å ha med telefon? Det kommer jo veldig tydelig frem at det er en telefon, og også hvilken telefon, det er snakk om, gjør det ikke?

Ikke en skrive eller ordfeil [...]

Skrive- eller ordfeil.

Selv om lyden ikke er den kraftigste vi har støtt på, er kvaliteten svært god.

Siden når er ikke lyd noe fysisk?

overalt = over alt

Feil. Det du foreslår er jo nærmere å bety at man må være over alt på et sted med radiodekning for å få inn noen kanaler ...

Greit, du hadde færre skrivefeil enn artikkelforfatteren, men likevel flere enn den oversikre holdningen din burde tillate deg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å støte på er en fysisk ting, kan ikke brukes her.

Lyd er da vitterlig noe fysisk. Lave frekvenser er faktisk i stand til å fysisk flytte luft ut og inn av lungene dine og dermed gi deg en rar, ujevn stemme. Vet du egentlig hva lyd er? Det er faktisk trykkvariasjoner i et stoff. Noe av det samme skjer når en bombe går av. Man får en trykkbølge som er svært ødeleggende. Er ikke det fysisk så vet ikke jeg...

PS: Det er helt sikkert ikke helt vitenskapelig korrekt, men det er bare for å få frem et poeng, ikke for å være vitenskapelig korrekt.

En ting du ikke nevnte er at artikkelforfatter presterer å starte en setning med det bindende ordet men. Dette er overhode ikke god norsk. Jeg tror det var totalt 6 setninger som startet med men.

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar
En ting du ikke nevnte er at artikkelforfatter presterer å starte en setning med det bindende ordet men. Dette er overhode ikke god norsk. Jeg tror det var totalt 6 setninger som startet med men.
Med en såpass god skjerm og en såpass enkel og brukervennlig meny som 8800 har, så skal det mye til før man ikke blir fornøyd. Det eneste punktet der 8800 stiller svakt er på skrivesystemet. Selve systemet fungerer bra, men med tastene og tastestilling så stiller telefonen noe svakere. Men en høy pris krever mer enn det 8800 har å by på, noe som senker karakteren.

Hele avsnittet er dårlig formulert. "Det eneste punktet" burde vært skiftet ut med "Det punktet". Det er også forvirrende å bruke oppsettet der han sier at telefonen stiller svakt, så etterfulgt av svakere. Den siste setningen er bare rar. Hvorfor starter den med "Men"? Bort med men og inn med mer mening i setningen.

Sikkert bare en glipp, men jeg tenkte jeg skulle gjøre deg oppmerksom på det.

Endret av nerdVANNA
Lenke til kommentar
Greit, du hadde færre skrivefeil enn artikkelforfatteren, men likevel flere enn den oversikre holdningen din burde tillate deg.

Som jeg skriver til slutt i innlegget mitt, så bærer dette preg av å være et hastverksarbeide fra min side. Har vært litt for mye å henge fingrene i for meg på jobb i dag.

Jeg ser ikke helt hvor jeg har sagt at alt jeg har sagt nødvendigvis er dønn rett, men jeg mener fortsatt at de feilene jeg har påpekt er reelle.

I og med at dette tross alt er et innlegg, og ikke en artikkel som skal publiseres bør man dermed kunne forvente at typiske skrivefeil eller små glipp vil kunne forekomme her. En artikkel skal tross alt gjennom både korrektur og redaksjonell gjennomlesing før den kommer ut, og det er nettopp her det svikter mener jeg.

Skribenten behersker helt tydelig ikke språket han bruker, og dermed bør redaktøren passe ekstra nøye på før artikkelen blir publisert.

Det var også eneste grunn til at jeg sa i fra. Jeg prøver ikke på noen måte å henge ut artikkelforfatteren her.

-KJ

Lenke til kommentar

Siden når er ikke lyd noe fysisk?

overalt = over alt

Feil. Det du foreslår er jo nærmere å bety at man må være over alt på et sted med radiodekning for å få inn noen kanaler ...

Jo, lyden er noe fysisk, men du kan ikke kollidere med lyd i hverdagslig forstand. Å støte borti er når to ting møtes, ikke når en ting skal fortelle hva den har opplevd (noe som helt tydelig er meningen med bruken i artikkelen...).

Overalt er en klassisk miss fra min side.

-KJ

Lenke til kommentar
Preg av bevisst omskrivning skal jeg ikke henge meg opp i, men det er vel unødvendig å ha med telefon? Det kommer jo veldig tydelig frem at det er en telefon, og også hvilken telefon, det er snakk om, gjør det ikke?

Jo, det er liten tvil om det, og det var heller ikke det som var hovedpoenget mitt. Poenget var at setningen ikke er god slik den fremstår.

-KJ

Lenke til kommentar
Hehehe... Dette er en farlig tråd. Èn skrivefeil, og du får garantert høre det! :!:

På jobben min skriver ledelsen ordet elektriker slik:

Elektrikker.

Det skrives "én", med streken andre veien. Og etter kolon skal det bare være stor bokstav om det følger en hel setning.

:tease:

:)

Lenke til kommentar
Hehehe... Dette er en farlig tråd. Èn skrivefeil, og du får garantert høre det!  :!:

Elektrikker.

Det skrives "én", med streken andre veien. Og etter kolon skal det bare være stor bokstav om det følger en hel setning.

Hehe... Jeg ventet bare på det! :!:

Nydelig!

Lenke til kommentar
Hehehe... Dette er en farlig tråd. Èn skrivefeil, og du får garantert høre det!  :!:

Elektrikker.

Hehe... Jeg ventet bare på det! :!:

Nydelig!

Mellomrom foran og bak "..."!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...