Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

Ikke det at jeg gidder å beskytte dem akkurat, men det virker som om man i noen dialekter på østlandet ikke liker ordet hvilket/hvilken og dermed bruker hvem og hvordan istedenfor...

Det er riktig! Etter at jeg begynnte å "henge" på amobil forumet og la merke til at folk irriterte seg over at m,an brukte hvem der man skal bruke hvilken tenkte jeg over at her jeg bor sier vi nesten alltid f.eks: hvem bil? hvem mobil? hvem skole? Og det bare faller seg sånn helt naturlig, det virker som om ingen andre enn jeg tenker over det..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan si deg at ut fra min dialekt (nordpå), sier faktisk ganske mange "kordan musikk...".

Et fenomen her på østlandet er at ordet "åssen" både betyr hvordan og hvilken/hvilket. Det er ikke feil, bare et dialekttrekk.

 

Jeg kan for eksempel si:

 

"Åssen bil skal jeg velge?"

 

"Åssen fungerte den igjen?"

Annette_87:

 

"Åssen" er et fenomen i den delen av Østlandet jeg bor i. (Se quote)

 

Bor forøvrig litt ovenfor mjøsområdet. Hvor bor du annette_87?

Endret av HolgerLudvigsen
Lenke til kommentar

Holger Ludvigsen: Hvilken del av Østlandet bor du i da?

 

Det er vel et fenomen her og, hadde en norsklærer fra amerika/vestlandet i 10. klasse og han satte et spørsmålstegn da jeg brukte åssen på en tentamen... Virket ikke som om han forstid hva jeg mente..

 

 

EDIT for å svare på et spørsmål: Jeg bor nedenfor Drammen, helt ,helt , helt nord i Vestfold.. Nærmere bestemt den lille byen Svelvik som sikkert ingen har hørt om :p

Endret av Anette_87
Lenke til kommentar

Bryter retningslinjene, ja, men det var vel ikke det som var poenget. Poenget var jo at han, som så mange, skrev som en gris. Om ikke verre enn en. Og skylder på dysleksi, som så mange. Men jeg skal ikke betvile hans utsagn.

Om DiMiles sitt lille utbrudd:

"An individual who breaks a law that conscience tells him is unjust, and who willingly accepts the penalty of imprisonment in order to arouse the conscience of the community over its injustice, is in reality expressing the highest respect for the law."

-- Martin Luther King Jr.

Lenke til kommentar
Her på vestlandet bruker vi "Ka" om så å si alt. F.eks. "Hvilket hus?" blir "Ka hus?", og "Hva mener du?" blir "Ka meine du?" osv.

 

Hvordan blir kordan, eller kossen. Kossen gjør du det?

 

Siden det var snakk om dialekt.

Ganske likt her på nordlandet faktisk.

Lenke til kommentar

Der er jeg enig, Holger. Jeg snakker veldig bergenskstrilaktig, og hvis jeg hadde skrevet som jeg snakket, da skulle dere jobbet med å forstå :)

 

Koffor eg ikkje skrivar sånn såmm eg snakkar e jo ætt gått spørsmål, då. Men de skjønnar jo dåkkar.

Lenke til kommentar
Der er jeg enig, Holger. Jeg snakker veldig bergenskstrilaktig, og hvis jeg hadde skrevet som jeg snakket, da skulle dere jobbet med å forstå :)

 

Koffor eg ikkje skrivar sånn såmm eg snakkar e jo ætt gått spørsmål, då. Men de skjønnar jo dåkkar.

Ja, æ sjønne. Lure på om fålk sjønne koffer æ ikkje skriv sånn såm æ snakke.

 

Hmm, når jeg tenker meg om, så er ikke dialekten så forskjellig fra bokmål.

Lenke til kommentar

Kanskje han mente hjelp til grammatikken. :D

 

Her er enda en godbit:

heh jeg klokka den full fsb da flippet dne fikk ikke stillt ned måtte ta ut cpu sette i da fikk jeg det til tror den ble litt varm:D

Hvor er punktum? Finnerlønn!

Endret av HolgerLudvigsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...