Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du kan alle rede begynne å laste ned server 2003 og windows XP+office, du kommer uansett til å få bruk for det på fagprøva.
Jeg veit alle rede at jeg skal opp til fagprøve 11 til 15 juli..

"Alle rede" ? Det er den rareste ord delinga jeg har sett på lengre tid. Den personen klarte å gjøre det to ganger i samme innlegg, noe som tyder på at han tror at det er riktig.

Og hva er det med folk som ikke kan sette punktum? "Dette er 11 juli i dag". Elleve juli? Hvor mange julier kan du se for deg? En juli, to julier, tre julier...

Det heter selvsagt "11. til 15. juli." Ellevte til femtende juli.

Takk for at han klarte å skrive og/å riktig, samt riktig bruk av komma.

Lenke til kommentar

Hmm, jeg skal innrømme at "hamsteret" ikke hørtes altfor ille ut. I hvert fall ikke i forhold til "et hamster".

Tja, rart det der. Visstnok har de mange av de norske ordene kjønn etter hvilke deler av kvinne- eller mannskroppen de minner om. F.eks. en stav, en stokk, en stein, og på samme måte ei ... *tenke* ...

OK, nå husker jeg ikke noen eksempler på hunnkjønnsord, men det sto i hvert fall i en artikkel i en av de større nettavisene her om dagen. :D

Lenke til kommentar
Tja, rart det der. Visstnok har de mange av de norske ordene kjønn etter hvilke deler av kvinne- eller mannskroppen de minner om. F.eks. en stav, en stokk, en stein, og på samme måte ei ... *tenke* ...

Kløfta, grøfta ... :)

Edit: Ja, hamster er hankjønn.

Endret av nr.4
Lenke til kommentar

Heter det altså "hamsteren" ?

En hamster - hamsteren - (flere) hamster - (alle) hamsterene

Et hamster - hamsteret - (flere) hamster - (alle) hamsterene

Velg selv, men jeg setter knappen min på "et hamster". Jeg er ydmyk og villig til å endre oppfatning dersom jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Velg selv, men jeg setter knappen min på "et hamster". Jeg er ydmyk og villig til å endre oppfatning dersom jeg tar feil.

Ordboken sier 'en hamster', men jeg synes egentlig det klinger beste med 'et hamster'. :hm:

Synes et hamster lyder litt i rettningen et bil jeg.

Lenke til kommentar
Hmm, jeg skal innrømme at "hamsteret" ikke hørtes altfor ille ut. I hvert fall ikke i forhold til "et hamster".

Ei mus, ei høne...?

Beklager! Kunne ikke dy meg... :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...