Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
denne filmen har fått lunken kritik, noe jeg ikke helt skjønner, denne filmen falt veldig i smak hos meg, filmen har nesten ingen digitale effekter, noe som er respekterer hos film skaperene, delig å se filmer som grier å lage storslagene slag og sett uten masse digitale ting. hele filmen ble filmet av settet, er ingen sound stageses, skuspillerne gjorde en helt ok rolle, den som sto mest ut av utrolig nok Dennis Quaid som Sam Houston, det skader sikert ikke at man er interiset i militær historie eller historie kjennerelt.
Endret av SteffyBoy
Lenke til kommentar

Mitt syn er at alternativ 1 er mest korrekt, av den grunn at barnelærdommen gikk dem hus forbi i barndommen. Det er altså for sent å tilegne seg denne barnelærdommen, da den per definisjon må komme i barndommen.

Alternativ 2 antyder at det ennå ikke er for sent. Barnelærdommen har gått dem hus forbi, men de kan fortsatt tilegne seg denne lærdommen.

Mulig at jeg er helt på jordet ... :whistle:

Lenke til kommentar
Mitt syn er at alternativ 1 er mest korrekt, av den grunn at barnelærdommen gikk dem hus forbi i barndommen. Det er altså for sent å tilegne seg denne barnelærdommen, da den per definisjon må komme i barndommen.

Nja, er ikke helt enig i den logikken. Man kan f.eks. si "Da venstresiden var barn gikk lærdommen dem hus forbi". "Gikk" i denne sammenhengen er noe som beskriver det som skjedde i løpet av barndommen. Ved å bruke "har gått dem hus forbi" sier man at det har skjedd i løpet av et tidligere epoke som nå er over.

Prøvde å sjekke om det var noen regler for bruken av disse tidsformene på nett, men det fant jeg ikke. Så vidt jeg husker ble perfektum presentert som en fortidsform med hjelpeverbet å ha i barneskolen, uten at noe mer ble sagt om det. Jeg har dessverre ikke norskbøkene så det er litt vanskelig å vite. I fransk er det derimot klare regler for hvilke former som skal benyttes, men i praksis kan forskjellen være nokså subtil. Å bruke disse reglene direkte på norsk vil nok bli litt pussig, men i tvilstilfeller tror jeg de funker greit som referanse.

EDIT: Tenkte litt for mye på at barnelærdommen skal læres i løpet av barndommen. Det er vel ikke noen nødvendighet. Begge setningene blir riktige, men gir litt forskjellig mening.

Endret av Feynman
Lenke til kommentar
Vi søker flinke skribenter som kan skrive artikler/nyheter for oss. De som blir godkjent av oss, vil få eget brukernavn/passord til nyhets publiserings verktøyet. Ved å søke jobb, godtar du følgende.

- Du skal ikke misbruke tillitten din.

- Artikler/nyheter skal ikke inneholde rassistiske kommentarer o.l.

- Artikler/nyheter skal ikke uthenge enkelt personer.

Vi vil helst at du har litt erfaring som skribent tidligere, men er ikke et krav. At du er flink til å skrive, er et krav vi har.

Er det lønn i bildet?

Nei, skribentene tjener ikke penger på å jobbe hos oss grunnet vi ikke har inntekt. Hele [navnet på en nettside] er basert på frivillig arbeid.

Kan jeg skrive når jeg vil?

Ja, når du vil skrive en artikkel eller en nyhet, gjør du det.

Hvordan søker jeg?

Du sender en e-post til [en mailadresse] med emne "Skribent søknad". Send så mye informasjon om deg selv, som er relevant, som mulig.

Vi håper på mange søkere!

Er du i tvil, ta kontakt uansett!

:no:
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...