Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
«Diskutèr.no», «Diskutér.no».

 

Jaha.

Totalt feil bruk av aksenttegn. Å bruke ` kan man iallfall droppe. ´ kan derimot ha en liten hensikt. Problemet er at trykket allerede ligger på den e-en og ordboka tilsier at det skal skrives uten ´. Derfor vil diskuter og diskutér være akkurat det samme, og hele greia blir bare feil, feil og feil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
mye bedre, og litt dyrere. nei det er ikke vanskelig å få tak i, hvis det er ett eller annet aransjemang i nærheten av der du bor, bruker det å være oppsatt "pakkis-boder" der selger de slike dårlige soft-gunnere og kuler, kulene er kanske billige, ca 30kr for 500 kuler, hverfall etter de eg har sett.
Lenke til kommentar
«Diskutèr.no», «Diskutér.no».

 

Jaha.

Det jeg ville komme fram til var følgende:

 

Det benyttes ikke aksent på imperativsformen av verb på de norske skriftspråk! Personen har skrevet ordene på to forskjellige måter på samme side, og har helt misforstått bruken av aksenter.

 

Det jeg ikke helt forstår, er hvorfor folk alltid må bruke grav aksent over bokstaver som enten skal ha akutt aksent eller ingen i det hele tatt. Et det så vanskelig? Det er bare en håndfull ord som skrives med grav aksent på bokmål. Nesten alle er importord eller fremmedord, og det er ikke engang påbudt å bruke aksent. Hvorfor gjøre ting så vanskelig?

 

De som ikke kan bruke aksenttegnene får heller bare kutte dem ut!

Lenke til kommentar

Jeg irriterer meg over folk som ikke evner å skille mellom at noe utarter og at noe arter seg. Denne feilen forekommer i mange varianter, men den vanligste er at ting påstås å «utarte seg».

 

De som føler seg truffet, kan jeg opplyse om følgende:

 

Utarte er ikke et refleksivt verb, og har en helt annen betydning enn arte seg (som er refleksivt).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...