Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bruke liten bokstav når kolon ikke etterfølges av en setning: invincible!

OH THE HORRORS!

Seriøst, en slik filleting bryr meg midt i brunøyet. En kredittkort er faktisk grusomt, kolonregler er fillesaker.

Så strengt tatt skal jeg bare stjele bilen til naboen siden mord er mye verre?

Ja.

Lenke til kommentar
Bruke liten bokstav når kolon ikke etterfølges av en setning: invincible!

OH THE HORRORS!

Seriøst, en slik filleting bryr meg midt i brunøyet. En kredittkort er faktisk grusomt, kolonregler er fillesaker.

Så strengt tatt skal jeg bare stjele bilen til naboen siden mord er mye verre?

Haha, verste logikk noensinne.

Nei, det betyr at politiet ikke skal kaste deg i fengsel for å kjøre på gult.

Lenke til kommentar

Vi har aldri lært kommareglene på verken barneskolen eller ungdomsskolen. Det eneste vi lærte var at "man skal sette komma der det skal være en liten pause i en setning".

Er det ikke obligatorisk at elevene skal bli undervist i kommareglene? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Vi har aldri lært kommareglene på verken barneskolen eller ungdomsskolen. Det eneste vi lærte var at "man skal sette komma der det skal være en liten pause i en setning".

Er det ikke obligatorisk at elevene skal bli undervist i kommareglene? :dontgetit:

Det står sikkert noe om dette i læreplanen. Jeg har i alle fall fått undervisning i kommareglene opptil flere ganger, men det har ikke hjulpet så mye. Jeg har en god del tegnsettingsfeil ennå.

En annen ting jeg har problemer med er ennå / enda. Har sjekket opp reglene for dem mange ganger, men jeg klarer ikke lære dem skikkelig.

Lenke til kommentar

Jeg fikk en katalog fra en piercingsmykkegrossist i dag, og de henviste til deres eminente webside; www.pierceme.no.

I og med at den er flash-basert, siterer jeg derfor vilt og uhemmet.

"Ordre system". Klikker man på denne linken, kommer man til siden som heter "Ordet system", og firmaet har plutselig byttet navn fra PierceMe til PiercMe. På denne siden kan man lese følgende:

"Når varene er kommet og er ferdig pakket vil PiercMe gi beskjed til dere. Slik at dere er klar over at de er kommet og at en faktura er på vei.", og "PiercMe sender varene via posten. Slik at det vil bli postoppkrav på varene.".

Klikker man på "Om oss", kan man lese denne herlige tekstsnutten:

"Henskjold Argentur er et vel etablert grossist firma [...]", og "[...] en start av grossist virksomhet for piercing smykker.".

De kan se langt etter noen bestillinger fra denne kanten, iallefall.

Lenke til kommentar
Hverken bevis eller innrømmelser

Er det virkelig lov å skrive "hverken"? I bokmålsordboka får jeg tilslaget hveken -> se verken. :dontgetit:

Jeg lurer også på om «hverken» virkelig er tillatt. Forleden dag leste jeg VG, og jeg fant fire tilfeller på «hverken» på under fem minutter, deriblant den overskriften du nevnte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...