Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En ting som surrer og går i hodet mitt for tiden: skal man tillate at folk sier "hvem bil", "hvem skjermkort" osv? Kvalifiserer dette for dialekt når man hører folk som bruker det konsekvent *hele* tiden? Eller må de sporenstreks korrigeres og/eller bli tvangsinnlagt?

Jeg synes de fortjener å bli dasket i hodet med noe hardt. Jeg tviler på at det hjelper, men noe må man gjøre. Jeg nekter å være et passivt vitne til den type nedgradering av det norske språk.

Lenke til kommentar
Det er utrolig mange som skriver 'desverre' (også journalister), mens det skal skrives 'dessverre'. Irriterende! :p

En annen gjengangerfeil både blant journalister og andre er å skrive ifølge i to ord. Det skal skrives i ett! Men i sammenhengen 'i følge med' skal ifølge selvfølgelig deles.

Lenke til kommentar
Jeg kjenner ikke historien til uttrykket "jernteppe"

Det kommer av at teatrene før i tiden (og sikkert enda) hadde et jernteppe som kunne falle ned og stenge scenen fra publikum. Hensikten var å kunne blokkere en eventuell brann på scenen (som fort skjedde) fra publikum.

 

Jeg tror det ble påbudt etter en stor teaterbrann for lenge, lenge siden.

Endret av HolgerLudvigsen
Lenke til kommentar
Jeg kjenner ikke historien til uttrykket "jernteppe"

Det kommer av at teatrene før i tiden (og sikkert enda) hadde et jernteppe som kunne falle ned og stenge scenen fra publikum. Hensikten var å kunne blokkere en eventuell brann på scenen (som fort skjedde) fra publikum.

 

Jeg tror det ble påbudt etter en stor teaterbrann for lenge, lenge siden.

:thumbup:

 

 

Hjerneteppe er ikke et eksiterende uttrykk, det er bare noe folk inbiller seg på lik linje med gidde (å gi-gir-ga) og bedde (å be-ber-ba)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...