Ernie Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 (endret) Hæ?! Endrer forumet stat-e-stikk til statistikk? Hvor utrolig, ufattelig latterlig er ikke DET?Er vi ikke istand til selv å stå til ansvar for det vi skriver her? Drives faktisk slik "autosensur"? Latterlig! Enda mer latterlig er at mer-e rettes til mer selv om mer-e faktisk er riktig. Har du et eksempel? Trenger du et eksempel da? Poenget er at mer og mer-e kan brukes om hverandre, har samme betydning og begge deler er gyldig norsk. Alikevel rettes mer-e til mer på forumet. Endret 1. juni 2005 av Ernie. Lenke til kommentar
Karl-Peder Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 (endret) Det tærer også på min psykiske helse å se alle og/å-feilene, samt alle som skriver "statistikk".. Hva er galt med "statistikk"? Ingen verdens ting, jeg mente statistikk, slik jeg skrev.. Altså: stat-e-stikk Edit: Men forumet har autokorrektur, tydeligvis.. Det er bra! Endret 1. juni 2005 av karlpeder Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 "Vil du ha mer-e kaffe?"http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...abet=n&renset=j I eksemplet der står det jo "vil du har mer kaffe?" (uten e) Autokorrekturen påvirker visst linker også. Skriv inn mer-e i søkeboksen. Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 Autokorrekturen påvirker visst linker også. Skriv inn mer-e i søkeboksen. Det er fortsatt det samme eksemplet. Legg merke til at å søke på "mer-e" gir eksempler fra oppslagsordet "mer". Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Trenger du et eksempel da? Poenget er at mer og mer-e kan brukes om hverandre, har samme betydning og begge deler er gyldig norsk. Alikevel rettes mer-e til mer på forumet. Ja, gjør det. I min blå ordbok finnes ikke "mer-e", heller ikke Word eller Clue. "Mer-e" er vel kanskje dialekt? Jeg ville sagt "merr" (ikke "bitch"-betydningen, tenk f.eks. Stavanger-dialekt). Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Det er fortsatt det samme eksemplet. Legg merke til at å søke på "mer-e" gir eksempler fra oppslagsordet "mer". Det er da vel helt logisk? Mer og mere er jo sidestilte. (Autokorrekturen på forumet har forresten blitt oppdatert til å ikke forandre mere til mer.) Lenke til kommentar
gspr Skrevet 3. juni 2005 Del Skrevet 3. juni 2005 Fra en fyrs signatur: Liker du vann-fart-hopp-G krefter? Sotra-xtrem-sport NÅ ble jeg forvirret, nå. Først en slags alovlig ordsammenslåing, før resultatet av denne ordsammenslåingen er del av en ulovlig orddeling... what the hell? Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 3. juni 2005 Del Skrevet 3. juni 2005 Jeg jobbet på lefdal, og fikk en mp3 spiller creative 521 for det uten display... Ordstilling om denne karen ikke hørt har. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 3. juni 2005 Del Skrevet 3. juni 2005 Trenger du et eksempel da? Poenget er at mer og mer-e kan brukes om hverandre, har samme betydning og begge deler er gyldig norsk. Alikevel rettes mer-e til mer på forumet. Ja, gjør det. I min blå ordbok finnes ikke "mer-e", heller ikke Word eller Clue. "Mer-e" er vel kanskje dialekt? Jeg ville sagt "merr" (ikke "bitch"-betydningen, tenk f.eks. Stavanger-dialekt). Det er nok fordi det er nylig endring http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...abet=n&renset=j Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 3. juni 2005 Del Skrevet 3. juni 2005 (endret) @Holger: on it, I thought. Laugh, I did! Endret 3. juni 2005 av bfisk Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 3. juni 2005 Del Skrevet 3. juni 2005 På vei hjem fra kinoen i dag så jeg følgende skilt: Åpnings tilbud Lenke til kommentar
kdog Skrevet 3. juni 2005 Del Skrevet 3. juni 2005 Hvem sin turné? "Norges turné nå!" Lenke til kommentar
Skeptos Skrevet 3. juni 2005 Del Skrevet 3. juni 2005 (endret) Endret 4. juni 2005 av Ole Johan Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 3. juni 2005 Del Skrevet 3. juni 2005 Haha... å bli dritt ut i denne tråden er ikke hva jeg oppfatter som god reklame, iallfall. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 3. juni 2005 Del Skrevet 3. juni 2005 Hvem sin turné?"Norges turné nå!" Hehe, har kommentert den reklamen tidligere i tråden. Grufullt. Lenke til kommentar
sim Skrevet 3. juni 2005 Del Skrevet 3. juni 2005 Heisann. Jeg diskuterte litt med min mor angående egenhånd/egen hånd. Jeg er litt usikker på om "egenhånd" egentlig er et ord man kan bruke. Jeg har alltid trodd at "egen hånd" kunne være orddeling i visse tilfeller. Som f. eks. "jeg klarer å tisse på egen hånd". Etter et søk i ordboken på dokpro.uio.no, fant jeg ut at ordet "egenhånd" faktisk ikke eksisterer. Jeg er egentlig ganske forvirret nå. Kan noe hjelpe meg ? Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 3. juni 2005 Del Skrevet 3. juni 2005 Jeg tror nok "egen hånd" faller i samme gruppe som "i og med", "for øvrig", etc. Det vil si utrykk som er så mye brukt i spesielle situasjoner, at de mister sin generelle betydning. Med mindre man slenger inn en "min", "hans", etc før "egen hånd". Går nok ikke lang tid før språkrådet finner ut at disse bør slås sammen til ett ord. Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 3. juni 2005 Del Skrevet 3. juni 2005 Jeg forslår at vi forebeholder også til de vise ordene og lar være å oppgi navn på butikk/produkt/tjeneste e.l. om vi ikke er "helt nødt" til. Var det der skrevet elendig med vilje? Lenke til kommentar
Skeptos Skrevet 3. juni 2005 Del Skrevet 3. juni 2005 Fanken, nei, det var ikke meningen. Det skulle stå "oss" istedetfor "også". La ikke merke til det da jeg skrev. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå