Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil

Anbefalte innlegg

Hæ?! Endrer forumet stat-e-stikk til statistikk? Hvor utrolig, ufattelig latterlig er ikke DET?

Er vi ikke istand til selv å stå til ansvar for det vi skriver her? Drives faktisk slik "autosensur"? Latterlig!

Enda mer latterlig er at mer-e rettes til mer selv om mer-e faktisk er riktig.

Har du et eksempel?

Trenger du et eksempel da? Poenget er at mer og mer-e kan brukes om hverandre, har samme betydning og begge deler er gyldig norsk. Alikevel rettes mer-e til mer på forumet.

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det tærer også på min psykiske helse å se alle og/å-feilene, samt alle som skriver "statistikk"..

Hva er galt med "statistikk"?

Ingen verdens ting, jeg mente statistikk, slik jeg skrev..

Altså: stat-e-stikk

Edit: Men forumet har autokorrektur, tydeligvis.. Det er bra! :D

Endret av karlpeder
Lenke til kommentar
Trenger du et eksempel da? Poenget er at mer og mer-e kan brukes om hverandre, har samme betydning og begge deler er gyldig norsk. Alikevel rettes mer-e til mer på forumet.

Ja, gjør det. I min blå ordbok finnes ikke "mer-e", heller ikke Word eller Clue.

"Mer-e" er vel kanskje dialekt? Jeg ville sagt "merr" (ikke "bitch"-betydningen, tenk f.eks. Stavanger-dialekt).

Lenke til kommentar
Det er fortsatt det samme eksemplet. Legg merke til at å søke på "mer-e" gir eksempler fra oppslagsordet "mer".

Det er da vel helt logisk? Mer og mere er jo sidestilte.

(Autokorrekturen på forumet har forresten blitt oppdatert til å ikke forandre mere til mer.)

Lenke til kommentar

Ja, gjør det. I min blå ordbok finnes ikke "mer-e", heller ikke Word eller Clue.

"Mer-e" er vel kanskje dialekt? Jeg ville sagt "merr" (ikke "bitch"-betydningen, tenk f.eks. Stavanger-dialekt).

Det er nok fordi det er nylig endring ;)

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...abet=n&renset=j

Lenke til kommentar

Heisann.

Jeg diskuterte litt med min mor angående egenhånd/egen hånd. Jeg er litt usikker på om "egenhånd" egentlig er et ord man kan bruke. Jeg har alltid trodd at "egen hånd" kunne være orddeling i visse tilfeller. Som f. eks. "jeg klarer å tisse på egen hånd". Etter et søk i ordboken på dokpro.uio.no, fant jeg ut at ordet "egenhånd" faktisk ikke eksisterer. Jeg er egentlig ganske forvirret nå. Kan noe hjelpe meg ? :)

Lenke til kommentar

Jeg tror nok "egen hånd" faller i samme gruppe som "i og med", "for øvrig", etc. Det vil si utrykk som er så mye brukt i spesielle situasjoner, at de mister sin generelle betydning.

Med mindre man slenger inn en "min", "hans", etc før "egen hånd".

Går nok ikke lang tid før språkrådet finner ut at disse bør slås sammen til ett ord.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...