srbz Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 (endret) Kanskje det har vært tatt opp før, men: hvorfor skriver noen VISS for HVIS? Er det lov? Dette er kanskje mer bergensk, men jeg er bekjent med enda flere former: vist, visst, hvist, hvisst, hviss Dessuten lurer jeg på en ting: er det noen som virkelig tror det heter anbefalle? Og hvordan tror disse da at dette ordet uttales?? edit: Kris_the_Ripper: hahaha, ante ikke at du kunne presse inn så mange feil på 2 setninger :!: Endret 19. mai 2005 av surbz00r Lenke til kommentar
mack_ Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Dessuten lurer jeg på en ting: er det noen som virkelig tror det heter anbefalle? Og hvordan tror disse da at dette ordet uttales?? Nope. Det ser ikke sånn ut! Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Kom over et artig reklameskilt tidligere i dag: Voks av legger kr 150 Lenke til kommentar
Zenith Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Forum - ITavisen: hvis jeg skriver at du skal håppe utfor et stup så kan ikke du anmelde meg for at du hoppa utfår ikke sant? Jeg skal jo selfølgelig skrive riktig (og jeg fraskriver meg alt ansvar) Excellent Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Hm. Lurer på om "Folke aksjonen mot ord deling" burde hatt en liten antiorddelingskampanje. Slå sammenetpar ord herog der. Orddelereta dere iakt. Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 psilocybe: Ikke gi barna nye ideer. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Pøhjeg viltrodette er merirriterendeenn hvaorddelinger foross. Pnehheh heh heh. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Pøhjeg viltrodette er merirriterendeenn hvaorddelinger foross. Pnehheh heh heh. Laughoutloud. Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 J e g s t e m m e r f o r m e g a o r d d e l i n g Lenke til kommentar
Anonym234 Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Viss og hvis er jo to forskjellige ord med forskjellig betydning. Selvom man er fra bergen, syns jeg man skal skrive hvis. Irriterer meg så grådig over det der. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 (endret) Viss og hvis er jo to forskjellige ord med forskjellig betydning.Selvom man er fra bergen, syns jeg man skal skrive hvis. Ja, faktisk selv om. Men det er jo en slik at folk har problemer med å skille mellom bruken av ord som høres lik ut, jeg kan nevne «å» og «og», «et» og «ett», og som du sa, «hvis» og «viss». Her blir det alltid gjort store feil. «Viss» på bokmål har en helt annen betydning enn den vanlige nynorskbetydningen av ordet. Skulle også legge til denne setningen i tråden: Er det virkelig noen som tror det skrives «bakrund»? Endret 20. mai 2005 av drange_net Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Off topic: Er det flere enn meg som synes det er litt småfrekt å være motstander av nynorsk? Jeg mener, det er jo undertrykking av en stor del av folket vårt. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Off topic: Er det flere enn meg som synes det er litt småfrekt å være motstander av nynorsk? Jeg mener, det er jo undertrykking av en stor del av folket vårt. Jeg tror de fleste som er motstander av nynorsk egentlig bare er motstander av obligatorisk sidemålsundervisning. Det er ihvertfall tilfellet med meg; jeg har ingenting imot nynorsk som et språk, bare jeg slipper det. Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Off topic: Er det flere enn meg som synes det er litt småfrekt å være motstander av nynorsk? Jeg mener, det er jo undertrykking av en stor del av folket vårt. Tuller du? STOR del av folket vårt? Det er 10 %. Jeg er motstander av nynorsk. Ikkje berre fordi eg får dårlege karakterar, men fordi det er eit forferdelig skriftspråk. Der prøvde jeg så godt jeg kunne, helt ærlig. Jeg er en analfabet når det gjelder nynorsk. Jeg kommer aldri til å få bruk for det. ALDRI. Men, ikke la meg hijacke denne tråden - la oss gå tilbake der vi var. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Må berre få utrøkke støtte tel Bandidos Pelle. Eg forstår det rett og slett ikkje. Eg skriv ord som "verkelegheita", "vårs" og "jobban", og får trei raude strekar undar. Eg har i bokmål karakteren fem, type sterk. Nynorsk derimot legg eg på ein svak firar. Heia Bandidos Pelle, eg trur nok du er noko betre enn meg i detta. Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Haha! Vi sier oss like gode. Men, en ting skal være sikkert og visst: Jeg fikk min beste karakter på nynorsk tentamen (knegg, jeg bare måtte, jeg er klar over orddelingsfeilen). Jeg fikk 4+ Litt forbedring fra fjorårets snasne 2/3. Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Viss og hvis er jo to forskjellige ord med forskjellig betydning.Selvom man er fra bergen, syns jeg man skal skrive hvis. Irriterer meg så grådig over det der. Viss jeg vil har jeg faktisk lov til å skrive viss istedenfor hvis. Det betyr, i tillegg til andre ting, akkurat det samme som hvis. Det fins andre ord som har flere vidt forskjellige betydninger. Det er vanligvis lett å skille mellom dem, siden de vanligvis brukes i en eller annen sammenheng. Lenke til kommentar
Erren Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Var innom komplett.no og så på noen produktanmeldelser. Ser ut som disse to har skippa norsken på skolen Word!! Anbefaler flere å se på Typisk Norsk på torsdager på nrk Vi må i hvertfall gjøre det vi kan for å beholde det norske språket 100% helt til en komet kommer og dreper alle vettuge mennesker på jorda Men la oss nå ikke la dette påvirke vårt syn på invandrere At de ikke snakker okrdenltlig norsk må ikke skape rasisme Mange nordmenn snakker jo engelsk som fulle breiflabber på speed Petter Solberg er et skrekkeksempel Lenke til kommentar
Anonym234 Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Viss og hvis er jo to forskjellige ord med forskjellig betydning.Selvom man er fra bergen, syns jeg man skal skrive hvis. Ja, faktisk selv om. OI, beklaaaager at spacen ikke ville lage mellomrom du. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå