Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

Kanskje det har vært tatt opp før, men: hvorfor skriver noen VISS for HVIS?

 

Er det lov?

Dette er kanskje mer bergensk, men jeg er bekjent med enda flere former: vist, visst, hvist, hvisst, hviss

 

Dessuten lurer jeg på en ting: er det noen som virkelig tror det heter anbefalle? Og hvordan tror disse da at dette ordet uttales?? :dontgetit:

 

edit: Kris_the_Ripper: hahaha, ante ikke at du kunne presse inn så mange feil på 2 setninger :!:

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Viss og hvis er jo to forskjellige ord med forskjellig betydning.

Selvom man er fra bergen, syns jeg man skal skrive hvis.

Ja, faktisk selv om.

 

Men det er jo en slik at folk har problemer med å skille mellom bruken av ord som høres lik ut, jeg kan nevne «å» og «og», «et» og «ett», og som du sa, «hvis» og «viss».

 

Her blir det alltid gjort store feil. «Viss» på bokmål har en helt annen betydning enn den vanlige nynorskbetydningen av ordet.

 

 

Skulle også legge til denne setningen i tråden:

Er det virkelig noen som tror det skrives «bakrund»?

Endret av drange_net
Lenke til kommentar
Off topic:

 

Er det flere enn meg som synes det er litt småfrekt å være motstander av nynorsk?

 

Jeg mener, det er jo undertrykking av en stor del av folket vårt.

Jeg tror de fleste som er motstander av nynorsk egentlig bare er motstander av obligatorisk sidemålsundervisning.

Det er ihvertfall tilfellet med meg; jeg har ingenting imot nynorsk som et språk, bare jeg slipper det.

Lenke til kommentar
Off topic:

 

Er det flere enn meg som synes det er litt småfrekt å være motstander av nynorsk?

 

Jeg mener, det er jo undertrykking av en stor del av folket vårt.

Tuller du? STOR del av folket vårt? Det er 10 %.

 

Jeg er motstander av nynorsk. Ikkje berre fordi eg får dårlege karakterar, men fordi det er eit forferdelig skriftspråk. Der prøvde jeg så godt jeg kunne, helt ærlig. Jeg er en analfabet når det gjelder nynorsk.

 

Jeg kommer aldri til å få bruk for det. ALDRI.

 

Men, ikke la meg hijacke denne tråden - la oss gå tilbake der vi var.

Lenke til kommentar

Må berre få utrøkke støtte tel Bandidos Pelle. Eg forstår det rett og slett ikkje. Eg skriv ord som "verkelegheita", "vårs" og "jobban", og får trei raude strekar undar. Eg har i bokmål karakteren fem, type sterk. Nynorsk derimot legg eg på ein svak firar.

 

Heia Bandidos Pelle, eg trur nok du er noko betre enn meg i detta.

Lenke til kommentar
Viss og hvis er jo to forskjellige ord med forskjellig betydning.

Selvom man er fra bergen, syns jeg man skal skrive hvis.

 

Irriterer meg så grådig over det der.

Viss jeg vil har jeg faktisk lov til å skrive viss istedenfor hvis. Det betyr, i tillegg til andre ting, akkurat det samme som hvis. Det fins andre ord som har flere vidt forskjellige betydninger. Det er vanligvis lett å skille mellom dem, siden de vanligvis brukes i en eller annen sammenheng.

Lenke til kommentar
Var innom komplett.no og så på noen produktanmeldelser. Ser ut som disse to har skippa norsken på skolen :p

Word!! :w00t:

 

 

Anbefaler flere å se på Typisk Norsk på torsdager på nrk ;)

 

Vi må i hvertfall gjøre det vi kan for å beholde det norske språket 100% helt til en komet kommer og dreper alle vettuge mennesker på jorda

 

Men la oss nå ikke la dette påvirke vårt syn på invandrere

 

At de ikke snakker okrdenltlig norsk må ikke skape rasisme :ohmy:

Mange nordmenn snakker jo engelsk som fulle breiflabber på speed

 

Petter Solberg er et skrekkeksempel :scared:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...