Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ikke lest noe i denne tråden, men vil si bare litt

Nå må mange slutte a skrive "an" med to n'er (ann) Det skal skrives an

Og alle som skriver "visst" når de mener "hvis"

Skulle tro de hverken hadde gått på skole eller lest noenting

:roll:

Lenke til kommentar

Joda, det er greit. Men det blir noe litt annet, det har med bevisst stil å gjøre. Det vil si: synes punktumer blir for brutalt av og til, og sammenpakkede linjer ofte for tett og innestengt. :hm:

Men det er greit, skal ikke påpeke sånne ting mer :blush::)

Lenke til kommentar
Uh, hva ellers skal man skrive, Ernie? På bokmål, altså...

Hehe... ble litt feil. Mer har selvsagt alltid vært gyldig norsk. Nå har i tillegg den danske formen 'mer e' blitt gyldig. Nå ble det riktig :)

Edit: feil igjen. Klarer ikke å skrive mer jo :-/

Edit#2: Dumme autokorrektur.

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar
Edit: GROV bommert! mer er den danske formen, ikke mer.

Greit nok at du blandet litt med ordene, men jeg ser fortsatt ikke helt hva du prøvde å si. Hva er den danske formen? Du skriver jo "mer" på begge.

Er nysgjerrig, skjønner du. ;)

Lenke til kommentar
Kanskje det har vært tatt opp før, men: hvorfor skriver noen VISS for HVIS?

Er det lov?

Ja, dette er faktisk lov på bokmål, men det mest vanlige er vel å bruke "hvis" når man mener "om/dersom".

På nynorsk bruker man "viss" der man på bokmål kan velge mellom "hvis/viss", men å bruke "hvis" på nynorsk er ikke lov. Dermed er det kanskje ikke så rart at mange lurer på akkurat disse ordene? ;)

Lenke til kommentar
Edit: GROV bommert! mer er den danske formen, ikke mer.

Greit nok at du blandet litt med ordene, men jeg ser fortsatt ikke helt hva du prøvde å si. Hva er den danske formen? Du skriver jo "mer" på begge.

Er nysgjerrig, skjønner du. ;)

Er vist autokorrektur på forumet jo. Altså 'mer e' (uten mellomrommet) er en dansk form for det vi på norsk kaller mer.

Lenke til kommentar
Tror ikke det er "lov" å skrive VISS for HVIS, eller VERKEN for HVERKEN på hverken bokmål eller nynorsk. Hvertfall ikke om det gjelder å ha korrekt skriftspråk i en eller annen sammenheng, det tviler jeg sterkt på :hmm:

Joda det er lov..

Lenke til kommentar
Nettopp! "Hverken" er en dansk skrivemåte.

Er fullt lovlig på bokmål også. Jeg skriver "hverken" og ikke "verken". Det er naturlig for meg.

Men det er feil.

Det er ikke feil i det hele tatt. Det er godkjent av sensorer, ordbøker og språkrådet. Ikke kom med den der "jeg har rett, du har feil"-holdningen.

Lenke til kommentar
Verken og hverken og viss og hvis kan brukes om hverandre, men man er vel helst konsekvent.

Hvis jeg har rett er det snakk om en viss forskjell i bruken av ordet... I alle fall i følge Clue.

til engelsk

Viss = certain

Hvis = if

Lenke til kommentar
Verken og hverken og viss og hvis kan brukes om hverandre, men man er vel helst konsekvent.

Hvis jeg har rett er det snakk om en viss forskjell i bruken av ordet... I alle fall i følge Clue.

til engelsk

Viss = certain

Hvis = if

Hvis du hadde tatt en titt på linken jeg viste til tidligere hadde du sett at både "hvis" og "viss" er konjunksjoner. Her står det "hvis [viss] konjunksjon", altså kan man bruke både "hvis" og "viss" når man mener "dersom/om".

Akkurat det samme gjelder for "hverken" og "verken"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...