Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil

Anbefalte innlegg

på for den var ikke låvelig i kjøre på offentelig vei uansett sa han til politiet og veivesenet.

Låvelig? Er det adjektivet av substantivet «låve»? Og hva skal nå det andre innovative begrepet bety?

Tegnsetning har vi heller ikke hørt om.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sikkert et utrolig dumt spørsmål men når det kommer til vifter, hvem vei bør de stå da?

Ta foreksempel en cpu, bør en vifte blåse mot kjøleribba på cpuen eller bort ifra den?

Eventuelt er det noen som har testet og har noekonkret å vise til?

Hele innlegget bestod faktisk av tre linjer.

- Det heter "hvilken vei", ikke "hvem vei". Vei er et objekt, ikke en person.

- "foreksempel" burde ha vært "for eksempel". Kunne også ha vært forkorta med "f.eks" uten at jeg hadde klagd.

- "noekonkret" burde være "noe konkret".

Jeg mener at CPU-vifter burde blåse på CPUen, men for vifter som er laget for å blåse vekk, så burde de selvsagt monteres på riktig måte/vei.

Ellers var det riktig punktsetting på det innlegget. Plusspoeng for riktig bruk (korrekt skrevet) av "kjøleribba" og "eventuelt".

Lenke til kommentar
Kunne også ha vært forkorta med "f.eks" uten at jeg hadde klagd.

Ikke for å være pirkete, men det skrives «f. eks» - med mellomrom.

Ikke for å være pirkete, men det skrives «f. eks.» - med mellomrom og med to punktum.

Lenke til kommentar

Ikke for å være pirkete, men det skrives «f. eks.» - med mellomrom og med to punktum.

Dere tar alle feil. Det er "f.eks." med to punktum uten mellomrom.

Lenke til kommentar

Dere tar alle feil. Det er "f.eks." med to punktum uten mellomrom.

Selvsagt. Det er da ingen forkortelser med mellomrom mellom tegnene?

Lenke til kommentar
Hei, jeg har tenkt å bli Interiør Arkitekt, som sakt er det bedre betalt og artigere enn interiør konsulten/designer. Så har tenkt å bli en grunder innen dette faget. Så trenger jeg litt info om å blå grunder osv.. Ja jeg vet at jeg er fortsatt liten, men jeg liker å ha ting klart. Og økonomi planen min er aksjer, enten rik eller taper det jeg har sattset.

For en idiot

Lenke til kommentar

Dette er fra en tidligere post av meg. Du kan jo se om det er noe der du også vil ha.

Når et egennavn, et tall eller en forkortelse er en del av et større ord, setter vi bindestrek foran og/eller etter det. F.eks.: Hjemme-PC, ikke hjemme PC, IT-avis, ikke IT avis.

Når et egennavn slutter på s (f.eks. Markus), da setter vi et apostrof ('). Korrekt blir da å skrive f.eks. "Markus' skriveferdigheter...". Merk: På norsk setter vi ikke apostrof foran s-genitiv (eks.: "Johan's hjemmeside").

Kun i egennavn, forkortelser og i første ord i en setning bruker man stor forbokstav. Det vil si at det er feil å gjøre slik bl.a. Tine har gjort, å skrive TineMelk på produktet deres. Det kunne vært Tinemelk eller Tine-melk.

Dessuten er det noen ord som har en lei tendens til å staves feil. Det er "verken" og "blant". Disse skrives uten h og d.

Endret av Ole Johan
Lenke til kommentar

Nettopp! "Hverken" er en dansk skrivemåte.

Du HolgerLudvigsen eller noen andre språkvise, jeg har et spørsmål:

Hvorfor følger ikke navnet Jesus den vanlige regelen når man skal ha den i eiendomsform? Normalt skulle jo navnet ha blitt skrevet Jesus' i eiendomsform, men det er jo bare Jesu som blir brukt. Hvorfor?

Lenke til kommentar
Nettopp! "Hverken" er en dansk skrivemåte.

Du HolgerLudvigsen eller noen andre språkvise, jeg har et spørsmål:

Hvorfor følger ikke navnet Jesus den vanlige regelen når man skal ha den i eiendomsform? Normalt skulle jo navnet ha blitt skrevet Jesus' i eiendomsform, men det er jo bare Jesu som blir brukt. Hvorfor?

Det har historiske årsaker. Jesus-konseptet har vært her en stund, og har hatt en spesiell rolle. Derfor har det grodd inn en spesiell måte å skrive det på. Det er akkurat som "faktum", som bøyes på den latinske måten med "faktum" i entall og "fakta" i flertall.

Lenke til kommentar

Til mitt store sjokk må jeg konstatere at 'mer e' har blitt en gyldig form. Før var det bare et dansk ord.

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...abet=n&renset=j

Edit: GROV bommert! mer er den danske formen, ikke mer.

Edit#2: Faen så vanskelig det skal være å skrive mer

Edit#3: Er faktisk autokorrektur på forumet jo. Altså skriver jeg mer e så mener jeg uten mellomrom.

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...