Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil

Anbefalte innlegg

' date='18/04/2005 : 01:14'] Til slutt, hvis det irriterer deg å lese gjennom dårlige formulerte innlegg, ja så er det bare å hoppe over til neste. Ikke noe vits i å sitte å fyre seg opp pga. at en stakkar ikke fulgte godt nok med på skolen, er det vel?

Det er så. Men denne tråden er ikke kun viet til belysing av ymse innlegg her på forumet - andre, mer seriøse og allmennkjente aktører, bringes også opp på bane. Enkelte av disse har mer et krav om å stille seg språklig korrekt overfor det norske folk; i hvert fall forventes det at dette overholdes. Eksempler på dette, er mange landsdekkende aviser, det offentlige samt en rekke private bedrifter/selskaper og forhandlere - hvilket har blitt benevnt i denne tråden vedr. grammatisk feilaktige uttalelser. Hvordan ter det seg at velansette organer i samfunnet viser fundamentale språklige lyter?

Det er fullstendig riktig at språket er i kontinuerlig forandring, men det er dog vesentlig å holde seg til den vedtatte standardiseringen av skriftmålene for å unngå uheldige misforståelser. Enskjønt slikt som i dag blir ansett som uriktig, blir i fremtiden sett på som korrekt norsk, rettferdiggjør ikke dette bruken av dette uttrykket/ordet I DAG.

Folk kan få skrive hva de vil, men dersom de vil gjøre seg forstått - særs gjennom offentlige medier - bør dette være med korrekt språkmål.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er så. Men denne tråden er ikke kun viet til belysing av ymse innlegg her på forumet - andre, mer seriøse og allmennkjente aktører, bringes også opp på bane. Enkelte av disse har mer et krav om å stille seg språklig korrekt overfor det norske folk; i hvert fall forventes det at dette overholdes. Eksempler på dette, er mange landsdekkende aviser, det offentlige samt en rekke private bedrifter/selskaper og forhandlere - hvilket har blitt benevnt i denne tråden vedr. grammatisk feilaktige uttalelser. Hvordan ter det seg at velansette organer i samfunnet viser fundamentale språklige lyter?

Det er fullstendig riktig at språket er i kontinuerlig forandring, men det er dog vesentlig å holde seg til den vedtatte standardiseringen av skriftmålene for å unngå uheldige misforståelser. Enskjønt slikt som i dag blir ansett som uriktig, blir i fremtiden sett på som korrekt norsk, rettferdiggjør ikke dette bruken av dette uttrykket/ordet I DAG.

Folk kan få skrive hva de vil, men dersom de vil gjøre seg forstått - særs gjennom offentlige medier - bør dette være med korrekt språkmål.

Det har jeg full forståelse for.

Norske medier burde stå som et forbilde til det norske språket, så der er jeg helt enig. Ville bare forsvare de som har problemer her inne på forumet. :)

Lenke til kommentar
Hjemmesiden til aadnk har masse åpenbare skrivefeil, spesielt orddelinger. Kanskje du burde korrigere dine egne feil før du begynner å klage på andres, hva?

Du har ett poeng der, må jeg medgi. Jeg har nok uheldigvis forsømmet hjemmesiden hva språklig innhold angår. Desigmessig har den fått en overhaling mang en gang siden dens oppstart, men det har vel i bunn og grunn gått meg hus forbi at jeg muligens burde ta en titt på teksten i tillegg.

Jeg har nå i hvert fall gått over siden èn gang, hvilket jeg håper er nok til å kunne luke unna mesteparten av de mer alvorlige feiltagelsene. Orddelingsfeil hører ikke hjemme noensteds.

Takk for at du gjorde meg oppmerksom på problemet.

Lenke til kommentar

En ting er at folk sliter med å stave riktig. Det kan jeg godta. Men, at enkelte ikke skjønner hva , . : ; ! og alle de andre tegnene er til, det er sinnssykt irriterende! Å lese innlegg på fjorten linjer uten et eneste komma, punktum eller stor bokstav, det tar knekken på interessen min. "Hei jeg har et problem jeg kontakta komplett også skrev de i mail at det var min feil også bla bla bla bla"...

Noen lyse hoder har imidlertid forstått poenget med ? og !, og illustrerer dette med å sette en halv bøling slike etterhverandre. "Hva er galt????????????????????"

knurr...

Lenke til kommentar

"I get it", men hvis vedkommende er skoleelev og leverer stiler skrevet på den måten der, syns jeg synd på både lærer og elev. Lærer fordi det må være et ork å rette sånt, elev fordi det er lite motiverende å få tilbake en stil som ser ut som et blodbad.

Dessverre er det mange som skriver på den måten.

Endret av jlarsen83
Lenke til kommentar
Hjemmesiden til aadnk har masse åpenbare skrivefeil, spesielt orddelinger.

Heter det ikke mange?

Går fint å skrive 'masse' i den sammenhengen. Kan bety en stor mengde også ;)

3 (stor) mengde, bråte, svært mye det kom m- folk på festen / vi fikk m- fisk / tjene m- penger / få m- bry med noe
Endret av Ernie.
Lenke til kommentar
kan du lage din rekkefølge på dine ynglingsbilspill. fra 1 til 5

min er

1.colli mac rally

2.ungraund

3.need for speed hot pear svioit.

4.grand turismo.

5.undergund 1.

og så din?

Høh? :blink:

need for speed hot pear svioit

Min favoritt. :D

Endret av Lord Swag
Lenke til kommentar
Jeg bare fatter det ikke. En enkel regel: Skriv ordet slik du sier det. Altså, i denne betydningen: "Squashhallene". Man sier ikke "squash" (pause) "hallene". IDIOTI!

Jeg blir så kjempe sur. :mad:

Siste setning er ironisk, for de som ikke skjønte det.

jeg fåretreker onanrering i store fri så alle ser på meg!!!111 :blush: :blush: :blush: :blush: :blush:

:roll:

Endret av Ole Johan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...