Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Til dere som ikke liker andres skriveleif, analyser denne:

Ifgøle en udnerøkelse ved Cmarbidge Uinevrisett sipller det ignen rlloe i hvliken røfgekkele bokstvanee er.

Det estnee som er vktig er at fstøre og stise boksatv er på rktiig setd, retsen kan vræe hltuer til bluter og du kan ftotsart lsee uetn prblomeer.

Dtete er frodi den mnesnekliege hrjene ikke lseer hevr boksatv for seg slev, men odret i sin hleehht.

Mrekleig ikke snat??

Mener det at hvis man klarer å forstå budskapet noen prøver å skrive, så er det ikke så farlig med hvordan man skriver det. Blir bare flisespikkeri av slikt.

Nobody's perfect. ;)

Edit: Skriveleif. :!:

Endret av Rattata[No]
Lenke til kommentar
' date='17/04/2005 : 01:55'] Til dere som ikke liker andres skriveleif, analyser denne:

Ifgøle en udnerøkelse ved Cmarbidge Uinevrisett sipller det ignen rlloe i hvliken røfgekkele bokstvanee er.

Det estnee som er vktig er at fstøre og stise boksatv er på rktiig setd, retsen kan vræe hltuer til bluter og du kan ftotsart lsee uetn prblomeer.

Dtete er frodi den mnesnekliege hrjene ikke lseer hevr boksatv for seg slev, men odret i sin hleehht.

Mrekleig ikke snat??

Mener det at hvis man klarer å forstå budskapet noen prøver å skrive, så er det ikke så farlig med hvordan man skriver det. Blir bare flisespikkeri av slikt.

Nobody's perfect. ;)

Ofte så blir budskapet annerledes eller vanskelig å forstå om det er skrevet veldig dårlig, tar jo ikke akkurat så mye lenger tid å forsøke å skrive ordentlig heller.

PS: Også budskpet i setningen din er gal, tror ikke det noen gang har vært en undersøkelse gjort i cambridge som viser noe slikt.

AtW

Lenke til kommentar
Ofte så blir budskapet annerledes eller vanskelig å forstå om det er skrevet veldig dårlig, tar jo ikke akkurat så mye lenger tid å forsøke å skrive ordentlig heller.

PS: Også budskpet i setningen din er gal, tror ikke det noen gang har vært en undersøkelse gjort i cambridge som viser noe slikt.

AtW

For det første: Ikke jeg som har skrevet det der.

For det andre: Hvis du klarte å lese det som står der så har du forstått budskapet.

For det tredje: Tror heller ikke dette er en undersøkelse som er gjort, men satt i sammenheng med et humoristisk innslag.

Det jeg bare ville poengtere er at folk har sine feil, og alle kan sikkert ikke noe for det.

Om folk har problemer å uttrykke seg på papiret, så er det ikke dermed sagt at de er noe dårligere enn noen andre til å utføre andre ting.

Jeg for min del irriterer meg mest over de som bruker sms språk i hytt og pine.

Ingenting gjør meg mer pissed enn en hel haug med forkortelser på et forum. Ja, jeg bruker det selv, men da kun på mobiltelefonen. Siden jeg snakker Nord-Norsk så blir det litt greiere da jeg bruker en del bokstaver i uttalelsene istede for hele ord.

Eksempel: "Hei, ka du ska i kveld? Eg e på tur t byen for å leie mg en film."

Som sagt er dette et språk jeg kun bruker på telefonen. Tror nok dere hadde klikket om jeg hadde begynnt å skrive slikt her. :p

Lenke til kommentar
' date='17/04/2005 : 02:55'] Til dere som ikke liker andres skriveleif, analyser denne:

Mrekleig ikke snat??

Nobody's perfect. ;)

Og hva tror du hjernen bruker som referanse når den analyserer ordene?

Hvis alle driter i skriftspråket, degraderes det langsomt til noe som til slutt ikke har felles referanserammer, og dermed blir det vanskeligere å kommunisere på en måte som utelukker tvetydigheter og misforståelser.

I tillegg er det veldig irriterende å måtte bruke tid på å analysere seg frem til budskapet bak et dårlig skrevet innlegg.

Lenke til kommentar
Og hva tror du hjernen bruker som referanse når den analyserer ordene?

Øh, er det et spørsmål sprettende tilbake til meg? I så fall så står budskapet inni teksten. Prøv å les det en gang til.

Hvis alle driter i skriftspråket, degraderes det langsomt til noe som til slutt ikke har felles referanserammer, og dermed blir det vanskeligere å kommunisere på en måte som utelukker tvetydigheter og misforståelser.

Degraderes, tjaaaa? Har ikke språket vårt vært under degradering helt siden tidenes morgen? Først hadde vi svenskene vasende her i landet i gud vet hvor lenge. Etter dem kom jo danskene og de mente jo at Norge burde ha dansk skriftspråk. Og som alle vet er jo dagens bokmål basert på dansk helt til en luring reiste hele Vestlandet, deler av sør-Trøndelag og øst, Sørlandet for å komponere ihop eg språk som han mente skulle være liksom rota til det norske språket. Hmmm, er ikke da det norske språket vridd i alle mulige retninger?

Språket er under utvikling hele tiden. Nå har det jo også hele tiden vært slik at norsk språkråd har "importert" nye ord bla. fra engelsk. Eksempler er f.eks. Service som nå er blitt til Sørvis. Hvor teit er ikke det?

Ord har blitt utviklet etter uttale gjennom en mannsalder, så hvis du kommer over et innlegg som er skrevet med ord direkte fra en uttale, hvem vet, kanskje det blir den nye skrivemåten av akkurat det ordet?

Til slutt, hvis det irriterer deg å lese gjennom dårlige formulerte innlegg, ja så er det bare å hoppe over til neste. Ikke noe vits i å sitte å fyre seg opp pga. at en stakkar ikke fulgte godt nok med på skolen, er det vel?

Lenke til kommentar
meste at det du har skrevet er ikke trance, da noe er det men meste er ikke det, mest dance og mye annet. prøv helst å skriv bra trance. som topic sier:TRANCE bare det beste TAKK

Er det bare meg som har store problemer med å skjønne hva vedkommende vil frem til?

Lenke til kommentar
meste at det du har skrevet er ikke trance, da noe er det men meste er ikke det, mest dance og mye annet. prøv helst å skriv bra trance. som topic sier:TRANCE bare det beste TAKK

Er det bare meg som har store problemer med å skjønne hva vedkommende vil frem til?

Tror det har med trance å gjøre.

Lenke til kommentar

Tror det har med trance å gjøre.

Ja, mulig du er inne på noe der SteffyBoy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...