Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil

Anbefalte innlegg

For noen dager siden varslet norsklæreren vår om norskstil. På tavla skrev læreren "norsk stil". Dessuten har jeg mange, MANGE flere tilfeller der lærere (av alle mennesker) har delt opp ord.

Når vi har slike tilfeller og tilfeller som "skole etaten" er det ikke rart at språket vårt går veien høna sparker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan virke som om alle skiltmakerbedrifter trenger noen til å lese sensur...

Man bør ikke sette samme krav til skilt som i til lengre tekster. Skiltmakeren kan ha andre ting å ta hensyn til: dimensjon av skiltet og leslighet (det er ikke sikkert skiltet blir mer leselig av å slenge inn bindestreker). Dersom et skilt skal informere i en nødsituasjon er det ingen som har tid til å bedrive språkanalyse. Men Orddelingspolitiet har sikkert en sak dersom skiltet ser direkte stygt ut pga. delingen.

Lenke til kommentar

Jeg skrev nettopp et innlegg, men ble litt i tvil; hva er riktig av disse to alternativene?

"...det er ikke noe å hoppe i taket for"

"...det er ikke noe å hoppe i taket over"

Tok et Googlesøk, og etter å ha lest den første siden med søkeresultater leder "for" 7-3.

Lenke til kommentar
Kan virke som om alle skiltmakerbedrifter trenger noen til å lese sensur...

Man bør ikke sette samme krav til skilt som i til lengre tekster. Skiltmakeren kan ha andre ting å ta hensyn til: dimensjon av skiltet og leslighet (det er ikke sikkert skiltet blir mer leselig av å slenge inn bindestreker). Dersom et skilt skal informere i en nødsituasjon er det ingen som har tid til å bedrive språkanalyse. Men Orddelingspolitiet har sikkert en sak dersom skiltet ser direkte stygt ut pga. delingen.

Det finnes ingen unnskyldning for å skrive feil med vilje, heller ikke med den patetiske påstanden om at det gjør det mer lesbart. Det er enklere å lese ord som er skrevet korrekt, samme hva. Orddeling ødelegger språket vårt! :ermm: Jeg støtter Snublefots forslag om at det skal leses korrektur i skiltmakerbedriftene. :p

Endret av Ole Johan
Lenke til kommentar
Jeg skrev nettopp et innlegg, men ble litt i tvil; hva er riktig av disse to alternativene?

"...det er ikke noe å hoppe i taket for"

"...det er ikke noe å hoppe i taket over"

Tok et Googlesøk, og etter å ha lest den første siden med søkeresultater leder "for" 7-3.

-

Endret av Ole Johan
Lenke til kommentar

Det irriterer meg at seriøse blader som "Illustrert Vitenskap" bruker å ha mange skrivefeil. De har tid til masse research, men ikke til å lese igjennom artikkelen sin èn gang for å rette opp skrivefeil? :ermm: Når folk gidder å rette opp skrivefeilene sine i forskjellige forum må da journalister som får betaling også gidde det vel.? :w00t:

Lenke til kommentar
Det irriterer meg at seriøse blader som "Illustrert Vitenskap" bruker å ha mange skrivefeil. De har tid til masse research, men ikke til å lese igjennom artikkelen sin èn gang for å rette opp skrivefeil? :ermm: Når folk gidder å rette opp skrivefeilene sine i forskjellige forum må da journalister som får betaling også gidde det vel.? :w00t:

é, men mest korrekt med e

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...