Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det diskuteres innad i Norsk språkråd om man skal implementere apostrofen, fordi vi har vent oss til å bruke den i engelsk.

Nordmenn tek alt for lite vare på språket sitt. Vi skulle gjort som Islenderane.

Edit: Liten skrivefeil

Endret av Earendil
Lenke til kommentar
På samme grunnlag argumenteres det for å endre regelen for anførselstegn. I stedenfor å skrive første " nede og siste " oppe, skal begge settes oppe for enkelhets skyld.

Jeg brukte det som en huskeregel:

Norsk grammatikk er vanskelig, som en oppover bakke, derfor starer man med " nederst og slutter øverst.

Jeg har litt problemer med ordet slutt. Er det noen her som vet om jeg skrev det rett?

Lenke til kommentar
At mange setter sin/sitt istedetfor s-genitiv, er også ødeleggende. For eksempel, det er det feil å skrive "Hardware.no sitt supportforum" eller "Jon Fredrik sin sykkel". Det er korrekt å skrive "Hardware.nos supportforum" og "Jon Fredriks sykkel".

Når et egennavn slutter på s (f.eks. Markus), da setter vi et apostrof ('). Korrekt blir da å skrive f.eks. "Markus' skriveferdigheter...". Merk: På norsk setter vi ikke apostrof foran s-genitiv (eks.: "Johan's hjemmeside").

Det diskuteres innad i Norsk språkråd om man skal implementere apostrofen, fordi vi har vent oss til å bruke den i engelsk. På samme grunnlag argumenteres det for å endre regelen for anførselstegn. Istedenfor å skrive første anførselstegn nede og siste anførselstegn oppe, skal begge settes oppe for enkelhets skyld. (Som på engelsk.) En slik internasjonalisering kan neppe være av det onde. :)

Edit: Skrivefeil. :blush: * skamme meg dobbelt *

Dårlig idé å endre språket etter de vanligste feilene, hvem vet hvor det ender? Bokstaven "z" kan bli viktig i fremtiden hvis 14-åringer bestemmer utviklingen.

Akkurat anførselstegn: jeg lærte i USA at de skulle være oppe, og har brukt de oppe både på engelsk og norsk siden det uten at det er blitt rettet på. Å gjøre det valgfritt hvor plasseringen skal være høres ut som en god idé, syns jeg.

Lenke til kommentar
Jeg brukte det som en huskeregel:

Norsk grammatikk er vanskelig, som en oppover bakke, derfor starer man med " nederst og slutter øverst.

Jeg har litt problemer med ordet slutt. Er  det noen her som vet om jeg skrev det rett?

Oppoverbakke skrives for øvrig i ett ord. :)

Bruken av verbet "å slutte" synes jeg var helt OK.

Endret av HolgerLudvigsen
Lenke til kommentar
Akkurat anførselstegn: jeg lærte i USA at de skulle være oppe, og har brukt de oppe både på engelsk og norsk siden det uten at det er blitt rettet på. Å gjøre det valgfritt hvor plasseringen skal være høres ut som en god idé, syns jeg.

De skal være oppe i engelsk, men det er noen forskjeller; amerikanere begynner med doble, mens i engelskmennene bruker enkle. Jeg vet ikke om det er faste regler i Norge, men det vanlige er å bruke «guillemets» (« og », med spissen ut som vist).

Lenke til kommentar

Jeg fikk et brev fra banken for noen dager siden, med opplysninger om blant annet prisendringer i forbindelse med fusjon. Hvis jeg ikke leser det helt feil koster nå reise sjekker 15 max 60.

De refererte også til Fanansavtalelovens § 19.

EDIT: Jeg kan visst få fax-bekreftelser, også. Lucky me.

Endret av nerdVANNA
Lenke til kommentar
QuickPlace-stedet kan ikke vises fordi nettleseren ikke støtter i-rammer.

i-rammer? :huh:

iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
i                                     i
i    Masse innhold             i

i    Masse innhold             i
i    Versjon 2                   i

:shrug:

Lenke til kommentar

Vet ikke om dette er sagt før (gidder ikke å lese 236 sider!):

Irriterer meg grenseløst med folk som ikke klarer å binde sammen ord.

Alle ord bindes sammen, det heter ikke arbeids-plan eller arbeids plan, det heter arbeidsplan. Eneste unntak er ved egennavn. DVD-plater er f.eks. lov.

PS: DVD-plater kan jo forveksles med DVD-R-plater. Hehe.... :tease:

Endret av jonas27389
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...