HolgerL Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 I Norge bruker vi « og ». Lenke til kommentar
Earendil Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 (endret) Det diskuteres innad i Norsk språkråd om man skal implementere apostrofen, fordi vi har vent oss til å bruke den i engelsk. Nordmenn tek alt for lite vare på språket sitt. Vi skulle gjort som Islenderane. Edit: Liten skrivefeil Endret 6. april 2005 av Earendil Lenke til kommentar
Dr.Ittsekk Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 På samme grunnlag argumenteres det for å endre regelen for anførselstegn. I stedenfor å skrive første " nede og siste " oppe, skal begge settes oppe for enkelhets skyld. Jeg brukte det som en huskeregel: Norsk grammatikk er vanskelig, som en oppover bakke, derfor starer man med " nederst og slutter øverst. Jeg har litt problemer med ordet slutt. Er det noen her som vet om jeg skrev det rett? Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 At mange setter sin/sitt istedetfor s-genitiv, er også ødeleggende. For eksempel, det er det feil å skrive "Hardware.no sitt supportforum" eller "Jon Fredrik sin sykkel". Det er korrekt å skrive "Hardware.nos supportforum" og "Jon Fredriks sykkel". Når et egennavn slutter på s (f.eks. Markus), da setter vi et apostrof ('). Korrekt blir da å skrive f.eks. "Markus' skriveferdigheter...". Merk: På norsk setter vi ikke apostrof foran s-genitiv (eks.: "Johan's hjemmeside"). Det diskuteres innad i Norsk språkråd om man skal implementere apostrofen, fordi vi har vent oss til å bruke den i engelsk. På samme grunnlag argumenteres det for å endre regelen for anførselstegn. Istedenfor å skrive første anførselstegn nede og siste anførselstegn oppe, skal begge settes oppe for enkelhets skyld. (Som på engelsk.) En slik internasjonalisering kan neppe være av det onde. Edit: Skrivefeil. * skamme meg dobbelt * Dårlig idé å endre språket etter de vanligste feilene, hvem vet hvor det ender? Bokstaven "z" kan bli viktig i fremtiden hvis 14-åringer bestemmer utviklingen. Akkurat anførselstegn: jeg lærte i USA at de skulle være oppe, og har brukt de oppe både på engelsk og norsk siden det uten at det er blitt rettet på. Å gjøre det valgfritt hvor plasseringen skal være høres ut som en god idé, syns jeg. Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 Sikker på at du ikke mente "apropos anførselstegn", SteffyBoy? Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 (endret) Jeg brukte det som en huskeregel: Norsk grammatikk er vanskelig, som en oppover bakke, derfor starer man med " nederst og slutter øverst. Jeg har litt problemer med ordet slutt. Er det noen her som vet om jeg skrev det rett? Oppoverbakke skrives for øvrig i ett ord. Bruken av verbet "å slutte" synes jeg var helt OK. Endret 6. april 2005 av HolgerLudvigsen Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 Akkurat anførselstegn: jeg lærte i USA at de skulle være oppe, og har brukt de oppe både på engelsk og norsk siden det uten at det er blitt rettet på. Å gjøre det valgfritt hvor plasseringen skal være høres ut som en god idé, syns jeg. De skal være oppe i engelsk, men det er noen forskjeller; amerikanere begynner med doble, mens i engelskmennene bruker enkle. Jeg vet ikke om det er faste regler i Norge, men det vanlige er å bruke «guillemets» (« og », med spissen ut som vist). Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 (endret) Apropos dårlig norsk på bilde: Bildet (beklager at det kun er link, men jeg har dessverre ikke mulighet til å skalere ned bildet) Endret 6. april 2005 av Snublefot Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 (endret) Kjønns-forvirring ministeren har en annen oppfatning, og for full støtte av artikkelforfatteren Endret 7. april 2005 av Saftis Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 (endret) Jeg fikk et brev fra banken for noen dager siden, med opplysninger om blant annet prisendringer i forbindelse med fusjon. Hvis jeg ikke leser det helt feil koster nå reise sjekker 15 max 60. De refererte også til Fanansavtalelovens § 19. EDIT: Jeg kan visst få fax-bekreftelser, også. Lucky me. Endret 7. april 2005 av nerdVANNA Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 (endret) VG Nett kan på sin hovedside melde følgende: Raner ble innestrengt i kiosk i Oslo Har de virkelig ingen som leser korrektur? Endret 7. april 2005 av Rikky Lenke til kommentar
Prizefighter Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 "Du er vel litt spille freak hvist du kjøper wow for 2800 Kr" Likte den litt jeg.. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 QuickPlace-stedet kan ikke vises fordi nettleseren ikke støtter i-rammer. i-rammer? iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii i i i i i Masse innhold i i i i i iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii i i i i i Masse innhold i i Versjon 2 i i i iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 http://www.devx.com/Java/Article/27685 Lenke til kommentar
dan1el Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Apropos dårlig norsk på bilde: Bildet (beklager at det kun er link, men jeg har dessverre ikke mulighet til å skalere ned bildet) De er fra utlandet. Det er naturlig at de ikke kan så mye norsk da. Lenke til kommentar
jonas27389 Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 (endret) Vet ikke om dette er sagt før (gidder ikke å lese 236 sider!): Irriterer meg grenseløst med folk som ikke klarer å binde sammen ord. Alle ord bindes sammen, det heter ikke arbeids-plan eller arbeids plan, det heter arbeidsplan. Eneste unntak er ved egennavn. DVD-plater er f.eks. lov. PS: DVD-plater kan jo forveksles med DVD-R-plater. Hehe.... Endret 7. april 2005 av jonas27389 Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Ja, i PC-verdenen er ofte at man må lage ord som består av forkortelser. Da er det mange som faller for mellomromfristelsen. Forresten, det er vel "å irritere seg over", ikke "å irritere seg med". Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 ***60 stk super billige kvalitets høre telefon*** Kongen av alle orddelingsfeil :!: Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 ***60 stk super billige kvalitets høre telefon*** Kongen av alle orddelingsfeil :!: Å fysj, den var stygg, den! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå