Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Anyways

:mad:

Grr, det heter anyway, uten S!

Hehe, nei. Du kan bruke både anyway og anyways. ;)

:blush:

Har alltid trodd det kun var uten s, jeg. Men jeg kommer aldri til å skrive med S uansett, hvis det er helt valgfritt.

Har du link til engelsk grammatikk som viser det du sier?

Lenke til kommentar
Anyways

:mad:

Grr, det heter anyway, uten S!

Hehe, nei. Du kan bruke både anyway og anyways. ;)

:blush:

Har alltid trodd det kun var uten s, jeg. Men jeg kommer aldri til å skrive med S uansett, hvis det er helt valgfritt.

Har du link til engelsk grammatikk som viser det du sier?

I følge min Oxford Advanced Learner's Dictionary er anyway et "indef adv" (adverb). Alle som har hatt norskundervisning vet at man ikke kan bøye et adverb i flertall... Det kan man heller ikke i engelsk!

Ta feks ordet anyhow, som betyr omtrent det samme og som også er et adverb. Hvor teit hadde det ikke vært om man sa anyhows?

Anyways er FY!!

Anyway er rett!

Lenke til kommentar
I følge min Oxford Advanced Learner's Dictionary er anyway et "indef adv" (adverb). Alle som har hatt norskundervisning vet at man ikke kan bøye et adverb i flertall... Det kan man heller ikke i engelsk!

Anyways er FY!!

Anyway er rett!

Ifølge din oxford, ja. Anyways er en amerikansk sak. ;)

Er en uformell skrivemåte da, så når du skriver ser det jo best ut uten s-en.

Lenke til kommentar
Nå har jeg lyst til å klage litt. Jeg er forundret og sjokkert over hvor mange på dette forumet som ikke er i stand til å skrive ordentlig norsk. Jeg leser stadig grove grammatiske skrivefeil som ikke ligner grisen. Jeg kan forstå at enkelte kanskje har dysleksi eller lignende, og de er unnskyldt, men hva med resten?

Fjortisser som bruker mer tid på CS enn skole ;) Når de da flokker seg sammen og skal skrive/chate og ingen av de kan virkelig god norsk så blir det mange skrivefeil som de da blir litt for vant til.

Lenke til kommentar
En annen ting som provoserer er folk som ikke kan foskjell på hvem/hvilket/hvordan osv. Hvordan kan folk klare å skrive "hvem skjermkort er best?". Har ikke noe spesielt imot skrivefeil, har en del av de selv, men akkurat det med "hvem data" osv er utrulig irriterende!

Siste tingen jeg skal nevne her som provoserer meg er folk osm er redd for å vise sin egen smak innenfor forskjellige ting som f.eks musikk. De går rundt og stapper mp3 spillerene sine fulle av musikk de kun hører på siden de andre gjør det, når de kommer på LAN osv og alle ser hvordan musikk de har på pc'en har de alltid en unnskyldning for hvorfor de har så mye musikk av en helt annen sjanger!

Jeez, mange idioter der ute.

Lenke til kommentar

Jeg har mye imot at folk først sier:

Jeg var oss Terje i helgen

Og i en annen sammenheng skriver:

Jeg var oss Terje i helgen

Jeg sier da hører du ikke at det er feil? Og de skjønner ikke hva jeg snakker om. Det er bare 2 stk jeg kjenner som gjør dette, men det er pokkern meg nok.

Og dette med "ommen" istedenfor ovnen, hvorfor i all verden blir dette sagt?

Lenke til kommentar
Straks tilbake! Skal bare fly i dusjen

Først av alt: Skal bare? Å fly er ikke bare "skal bare" :roll:

Så har vi det store, berømte poenget: Fly i dusjen? Er det trygt da? :huh: Hva med å faktisk dusje der i stedet?

Nei, av og til må jeg si ordbruken til folk er litt rar.

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar
Og dette med "ommen" istedenfor ovnen, hvorfor i all verden blir dette sagt?

Av samme grunn som at noen sier "ha'kke", mens andre sier "he ikkje." Folk har forskjellige dialekter.

For meg blir det totalt kunstig og unaturlig å si noe annet enn "åmmen" når det er snakk om ovnen.

Lenke til kommentar

Noen som vet om en måte å oversette bokmålsverb og ord til nynorsk, på nettet ?

F.eks å taste inn en verb og få bøyingen på nynorsk opp. Om det finnes da.

Evt. en oversikt over alle verb på bokmål - nynorsk.

EDIT: fant det.

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...