Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

Vi mennesker er slike at vi fårstår avanserte ting og ikke simple ting.

Kloning er ekstremteknologi som har gode utsiktr i framtiden, men! Vi mennesker skjønner ikke at vi må ofre oss for utviklingen en gang i bland og derfor er det vedtatt en regel som sier at kloning av mennesker ikke er lov.

 

:no:

 

Her er det så ille at jeg faktisk ikke skjønner hva fyren mener.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett bort ifra noen rare variasjoner, og en noen skrivefeil, så var det enkelt å forstå hva personen skreiv. Er det viljen det går på, eller er mange av dere blottet for intuisjon? :roll:

 

Merk! Hvis det er en prinsipp sak, så er det fremdeles viljen det går på.

Lenke til kommentar
Vi mennesker er slike at vi fårstår avanserte ting og ikke simple ting.

Kloning er ekstremteknologi som har gode utsiktr i framtiden, men! Vi mennesker skjønner ikke at vi må ofre oss for utviklingen en gang i bland og derfor er det vedtatt en regel som sier at kloning av mennesker ikke er lov.

 

Vi mennesker forstår avanserte ting, men mindre simple ting.

Kloning er ekstrem teknologi som har gode utsikter i framtiden, men vi mennesker skjønner ikke at vi må ofre oss for utviklingen en gang i blant, og derfor er det vedtatt en regel som sier at kloning ikke er lov.

 

- Omformulert... lettere å forstå? Jeg forsto den, og da bør jo alle andre forstå den også. :thumbs:

Lenke til kommentar

Det som også er urovekkende, er hvor ofte ungdommer skriver feil. Tenker da spesielt på 14-åringer. De skriver forkortelser, SMS-språk og dialekt, selv om de snakker bokmål til vanlig. Hva er poenget med dette? Jeg er selv 14 år, men føler meg flau, for meg selv og andre 14-åringers vegne, at det går an å skrive så dårlig.

 

Jeg mener, hvorfor er dette utbredt? Vi er nok av dyslektikere her i Norge, så hvorfor leke en av dem? Norsk ungdom kunne hatt godt av å terpe litt på ordforrådet sitt, samt språkets oppbygning og grunnleggende, grammatiske regler. Hvorfor kan man da ikke skrive så godt man kan? Uansett hvor man skriver. På forumer, debatter og SMS. Det spiller ingen rolle - de kunne hatt godt av øvingen.

 

Eller hva mener dere? Som tidligere nevnt, så er jeg 14 år, men det skal da gå an å formulere en setning noenlunde korrekt.

Lenke til kommentar

:thumbup:

 

Flott! Det er bra at det faktisk er noen i den alderen som kan skrive korrekt norsk, og som forstår hvor ille det er at så utrolig mange unge i dag ikke presterer å uttrykke seg på sitt eget morsmål!

Hold ut!

 

Når det gjelder hvorfor problemet er så utbredt: Tja, si det, du. Jeg tror det er en kombinasjon av latskap hos ungdom og forfallet i norskundervisningen (og undervisning generelt). Er selv 18, og det finnes folk i klassen min som ikke vet hva preteritum er. Det sier litt om hvordan det står til i dag.

Heldigvis virker det imidlertid som om flere og flere på min alder begynner å bli obs på språkproblemet, og da spesielt den JÆVLIGE, FORBANNEDE ORDDELINGEN SOM INFISERER VÅR VIKTIGSTE KULTURARV OG REDUSERER DEN TIL EN SMØRJE!

 

Nei, jeg aner ikke hva det skal bli av språket vårt... og av nasjonen i det hele tatt (eller menneskeheten, for den slags skyld).

Jeg skulle forresten sett et par innlegg her fra de som faktisk skriver ille! Hadde vært interessant å se hvordan de forsvarer seg, og om det dårlig språket har sammenheng med manglende intellekt, eller om det bare er latskap det går på.

 

Og siden jeg først er i gang: Til dere moderatorer: Ved å slå ned på retting/angrep på forferdelig språk (og selv gjennomføre orddeling av en betydelig grad i enkelte artikler), gjør dere ikke akkurat situasjonen bedre... bare så dèt er sagt!

Lenke til kommentar
Flott! Det er bra at det faktisk er noen i den alderen som kan skrive korrekt norsk, og som forstår hvor ille det er at så utrolig mange unge i dag ikke presterer å uttrykke seg på sitt eget morsmål!

Hold ut!

Et annet eksempel er gutta boysenberries som driver tragisk.com. Jeg har lest gjennom alt de har skrevet, og det er ikke bare velskrevet og snedig, det er også hysterisk morsomt.

 

Edit: Klipper og limer litt fra "Liksom-miljøaktivisten Daniel samler underskrifter":

 

Daniel: Unnskyld, jeg kommer fra en eller annen miljøorganisasjon, og vi trenger din signatur i kampen mot den enorme andelen dihydrogenoksid i verdenshavene.

Endret av psilocybe
Lenke til kommentar

Hva med å innføre advarsler på de med mange skrivefeil? Jeg mener, det ville gjort at forumet ville blitt bedre, såfremt som ryddigere, og karakteren for flere tusen ungdom ville reist seg enormt!

 

Greit, nå er dette på et tidlig stadie, om ikke umulig stadie, men interessant og lærerikt ville det uten tvil ha blitt.

 

Som du også nevner, gspr, lurer jeg også på det samme. Er det latskap, eller er det manglende intellektuelle ferdigheter i fokus? Personlig tror jeg det er en dårlig miks, men skulle ikke forundre meg om det er sistnevnte som til syvende og sist er det korrekte.

Lenke til kommentar
Hva med å innføre advarsler på de med mange skrivefeil? Jeg mener, det ville gjort at forumet ville blitt bedre, såfremt som ryddigere, og karakteren for flere tusen ungdom ville reist seg enormt!

Avdvarsel liker jeg, den er jeg forøvrig med på...

 

Men det er ikke gå litt for langt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...