DevN Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 vannskelig og si En, to, tre, fire ... Fire feil, en av de var kanskje med vilje, men det er skremmende. Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 En, to, tre, fire ...Fire feil, en av de var kanskje med vilje, men det er skremmende. ... en av dem ... Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 ... en av dem ... Skal det være åpenrom før tegnsettingen? Lenke til kommentar
guezz Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 ... en av dem ... Skal det være åpenrom før tegnsettingen? Mellomrom. Surrealismen har nå skaffet seg et fotfeste i denne tråden! Lenke til kommentar
Vo0do0 Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Hmm... Blir ikke topic litt smør på flesk? Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 (endret) Skal det være åpenrom før tegnsettingen? Tre punktum markerer nøling eller uavsluttet periode eller ord Han er vel ikke …? (mellomrom foran første punktum når ord er utelatt) Hva f… gjør du her? (ikke mellomrom foran første punktum når bokstaver er utelatt) http://www.sprakrad.no/templates/Page.aspx?id=744 http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...abet=n&renset=j Bra at du spør Endret 5. januar 2005 av HolgerLudvigsen Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Jeg likte den her: Ny stor moderne data , skrive pult hvilken? Lenke til kommentar
cheeplix Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Jeg likte den her: Ny stor moderne data , skrive pult hvilken? Herregud! Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Hmm... Blir ikke topic litt smør på flesk? Apropos, er det bare jeg som synes det er noe som skurrer i uttrykket «grammatiske skrivefeil»? Grammatikk handler vel primært om bøying av enkeltord og syntaks i setninger, det vil si generelle regler for språket, noe som skulle bety at skrivefeil generelt ikke kommer inn under grammatikk. Dersom man for eksempel skulle komme i skade for å skrive Jeg er toff, er det ingen grammatisk feil; det er derimot en stavefeil. Dersom man istedenfor skriver Jeg er tøft, er det imidlertid en grammatisk feil, ettersom adjektivet bøyes feil. (Her kan man også diskutere hva man skal kalle det dersom en stavefeil har grammatiske implikasjoner, men det er en annen sak. ) Jeg skal ikke påstå at jeg er 100 % sikker her, men er det ikke korrekt å skille mellom stavefeil og grammatiske feil? Skal man være veldig pirkete, er vel derfor denne tråden kun for grammatiske feil, og ikke for stavefeil. Lenke til kommentar
atrax Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 For min del hører alle skrivefeil som provoserer meg hjemme i denne tråden, enten de er av grammatisk art, stavefeil eller pølsefingerfeil. Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Hmm... Blir ikke topic litt smør på flesk? Apropos, er det bare jeg som synes det er noe som skurrer i uttrykket «grammatiske skrivefeil»? Jo, det har vært oppe i tråden flere ganger før, men vi har lært oss å leve med det. Det burde dog ikke ta vår høye ridder psilocybe lenger enn 30 sekunder å endre det, hvis man skulle enes i tråden om å ta vekk "grammatiske". Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 (endret) Bare må få ut litt frustrasjon: Razer! ! RAZER! SIER JEG! Aldri i verden om det heter Razor. Det er engelsk for barberhøvel! Kan man faen ikke få det inn i hodet sitt? Om det er noen her som henger på "Annet om Hardware", så husk dette: RAZER FOR FUCKS SAK! RAZER! Ikke Razor! Takk. Det er jo ikke direkte overaskende at folk blander når produktet har forandret stavemåten til et ord, men beholder uttalen. Endret 5. januar 2005 av SteffyBoy Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Er det alltid stor forbokstav i ordet etter et kolon? Eks: "Dette gjorde vi: Vi startet med å gefa..." V-en må være stor? Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Etter kolon har vi liten forbokstav i enkeltord og uttrykk. Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Er det alltid stor forbokstav i ordet etter et kolon? Eks: "Dette gjorde vi: Vi startet med å gefa..." Regelen er at det skal brukes stor forbokstav når det er en hel setning etter et kolon, men liten forbokstav når det er enkeltord og lignende. --- Når det gjelder trådens tema, så kan vi nok enes om at vi klager over dårlig språk. Dette omfatter nemlig sms-språk, dialekt og lignende i tillegg til generelle stave- og grammatikkfeil. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 ... og uansett er det vel neppe nødvendig å starte perioden med "Dette gjorde vi:". Vi skjønner at dere gjore det. Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Tre punktum markerer nøling eller uavsluttet periode eller ord Han er vel ikke …? (mellomrom foran første punktum når ord er utelatt) Hva f… gjør du her? (ikke mellomrom foran første punktum når bokstaver er utelatt) http://www.sprakrad.no/templates/Page.aspx?id=744 http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...abet=n&renset=j Bra at du spør Ah, skjønner! ... en av dem ... Skal det være åpenrom før tegnsettingen? Mellomrom. Surrealismen har nå skaffet seg et fotfeste i denne tråden! Ikke det perfekte tidspunkt for meg å gjøre en feil, nei. Lenke til kommentar
SupremeX Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 (endret) Kanskje jeg burdte klippe meg jeg og. Kanskjte det ja. Endret 5. januar 2005 av SupremeX Lenke til kommentar
DevN Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 ... en av dem ... *Host* Vi skjønner at dere gjore det. Ikke bare jeg, da? Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 ... og uansett er det vel neppe nødvendig å starte perioden med "Dette gjorde vi:". Vi skjønner at dere gjore det. Slet med å finne et eksempel, skjønner du. Skriver ikke på den måten i noen sammenheng ellers... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå